Gå til innhold

Film med fremtidrettet dagligvarehandel


AyeGee

Anbefalte innlegg

Ganske sært dette, men jeg skriver en oppgave om fremtidens dagligvarehandel. Lurte på om noen har en filmreferanse som viser f.eks. at noen bare trykker på en skjerm, så dukker varene opp hjemme hos en.

 

Alle tips tas i mot. Blir fornøyd om jeg får et tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det krever jo endel strukturendringer og tekniske tilpasninger, men teknisk sett så er det mange muligheter.

For "ikke matvare" kjøp så utvikles jo 3D printere i full fart. En sannsynlig løsning etterhvert er at du handler på nett og så printes varen ut hjemme hos deg, uansett om det er en mobil, bukse eller klokke. Matvaremessig er det sett på løsninger hvor man setter en luke inn til kjølerom på utsiden av huset, og så kommer butikken med ferske varer og legger inn i luka hver morgen, omtrent som en avis.

 

Utviklingen av rfid og kamerateknologi gjør at man kan automatisere mye av handelen, dvs spesifisere hvilke varer og hvor mye man vil ha i huset og så sendes bestillinger automatisk når det er under de spesifiserte ønsker.

 

Man kan også se for seg en samkjøring av forsikring, fastlege og varehandel. Dvs at overvektige nektes å kjøpe usunne produkter ved at kjøpene sperres sentralt inntil man er under x kg. Tilsvarende kan alkoholikere nektes kjøp av alkohol, og man må være over x år for å få kjøpt røyk osv. Kjøpsvaner kan også samkjøres mot forsikringselskapet, slik at kjøp av usunne produkter gir en høyere forsikring og motsatt.

 

Augmented reality vil nok også øke, bl.a ved at man får mer popuper om reklame man er intr i og så vil gps lede deg til varen og butikken. Bruk av ny teknologi kan også samkjøre ønsker om mål. Om man f.eks ønsker å gå ned 10 kg, kan man få tips og råd om hva man bør spise og hvor mye basert på den økonomi man har, avstand til butiker, innhold i kjøleskap osv.

 

Det kan også tenkes at man gjør som endel varehandelsbutikker, dvs at man lager et supereffektivt lager med roboter som henter varene, dvs at du mater robotene med hva du vil ha og så henter de det og leverer det i en eske. Økonomisk sett vil det svare seg, og man får plass til flere varer og mindre behov for personell i tilegg til at man kan tilby handel uten personell hvor alt er helautomatisert.

 

Vet også at det har vært forsøk på å sette skjermer på selve handlevognene hvor kundene kan få tips elelr bli guidet til varers plasering osv. Det ville vært lett å utvide dette til å f.eks kunne legge inn en handleliste og så guides man mest mulig effektivt til der varene er.

 

Det vil også dukke opp tjenester hvor man lager en handleliste og så sjekeks priser i butikekr i nærheten og så får du en optimal handlerunde hvor hver enkelt butikks tilbud fremgår i forhold til handlelisten og hva det koster å kjøre dit.

 

Man vil også tilby mer integrering, dvs at man kan hente ferdig pakkede varer på vei fra jobb elelr barnehage.

 

Flere og flere butikekr vil også tilby tjenester som oppskrifter og mattips. Det har man litt av nå også, men f.eks med google tv, apple tv, smart tver osv så vil dete bli mer tilgjengelig også for eldre.

 

Ihvertfall noen tips :-)

Lenke til kommentar

Det er RFID oppgaven jeg skriver handler om, men takk for alle tipsene her. Er nok mer av det jeg kan bruke. Blandt annet det med oppskrifter tror jeg at jeg skal flette inn på en måte.

 

Akkurat nå skriver jeg innledning og trenger en filmreferanse som viser hvordan en film har sett for seg hvordan dagligvarehandel i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Folk blir eldre, og det kan skape behov for nye løsninger kanskje med rfid:

 

Mer reklamehiter:

 

Se for deg at alle produkter har rfid og så har eldre en skjerm på vogna eller med seg (smartmobil?) som som blåser opp teksten og forteller hva det er, priser osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg tror at man kommer til å samkjøre helsejournal, forsikringer, matkjøp osv slik at hva man FÅR kjøpe og hva man må BETALE for det avhenger av den HELSEN man har. Er man feit, så sperres muligheten til å kjøpe pottis og sjokkis inntil man er tynnere. Jo mer tobakk man kjøper dess dyrere blir forsikringen, og man rykker tilbake i helsekøene om man blir syk (rangering etter sunnhet).

 

Jeg vil også anta at man kan kartlegge kjøpsvanene slik at reklamefirma kan reklamere for varer i områder som typisk sett har kjøpt den type matvarer, eller øke salget i områder med lav omsetning av den type vare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...