Gå til innhold

Har Canon 400D vil oppgradere til 600D? 60D? 7D?


Anbefalte innlegg

Jeg har pr i dag følgende kamera: Canon 400D

Med følgende objektiver: EF 28mm f/1.8 UMS, EF 85mm f/1.8 UMS + standardobjektivet som fulgte med (18-55mm-et-eller-annet).

 

Dette kameraet var vel et av de siste kameraene før de ble vesentlig mer avanserte, og jeg føler for en oppgradering nå når jeg blir mer og mer interessert i fotografering og har brukt kameraet en del og skjønt litt mer enn autoinnstillingene. Det blir vel mest til hobbybruk, så jeg trenger ikke noe til 15000,-. Jeg vil ha et Canon-kamera som jeg kan bruke de to (uthevede) objektivene mine på. Jeg tok et Canon-søk på komplett og sorterte etter pris, og så meg dermed ut følgende kameraer:

 

Canon 600D

Canon 60D

Canon 7D

 

Jeg forstår det slik at jeg nå har sortert de etter hvor gode de er? Jeg tenker at om jeg nå skal bruke noen tusen på å oppgradere, så er det dumt å kjøpe 600D siden det gjerne blir litt for likt 400D? Det er jo ikke så mye forskjell på 600D og 60D i pris, og jeg trenger ikke noe kjipa-standard-kit-objektiv som følger med.

 

Hva er vesentlig forskjellen på disse? Jeg er opptatt av bildekvalitet, lukkerhastighet (her må jeg vel opp i 60D og 7D?), kvalitet på selve kameraet, batteritid er også vesentlig (forstår det slik at 60D er bedre på 7D her?). Jeg kommer ikke til å bli noe sportsfotograf, så jeg trenger ikke lynkjapp reaksjon som jeg forstår 7Den har? Ikke tror jeg at jeg kommer til å fly rundt i storm og regnvær heller. Jeg er ikke opptatt av videofunksjonen, da jeg helst bruker videokamera (evt. kompaktkamera) til filming. Jeg er også opptatt av skarpe bilder, og trenger god fokus. Er 7D bedre på dette?

 

Tror jeg egentlig har bestemt meg for 60D (men lurte litt på 7D pga bedre autofokus?), men lurer da på om jeg kan bruke objektivene mine på den/de, og om jeg liksågodt kunne kjøpt et annet fordi ______ (fyll inn gode råd her)___

 

Mange takk for svar :)

Endret av cavey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

550D, 600D, 60D og 7D har samme bildebrikke og dertil tilsvarende bildekvalitet, trenger du ikke rask skuddtakt og meget kjapt autofokus behøver du ikke 7D, 600D blir relativ lik 400D i betjeningen.

Tror du ville få mest glede av og kjøpe 60D siden det har flere dedikerte kontrollfunksjoner som forenkler justeringene.

 

Alle Canon EOS-kameraer fungerer med EF-objektiver, alle EOS-cropkameraer "xxxxD, xxxD, xxD og 7D" fungerer med alle EF og EF-S objektiver.

 

Edddit:

men lurer da på om jeg kan bruke objektivene mine på den

For å være mer nøyaktig, ja de to/tre objektivene kan du bruke på alle nevnte kameraer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Dette kameraet var vel et av de siste kameraene før de ble vesentlig mer avanserte,

 

Dagens modeller er egentlig ikke så fryktelig mer avanserte enn 400D, men det har skjedd en masse små forbedringer på nesten alle områder, ikke minst JPG-generering og støyfjerning som gjør at nyere modeller kan brukes på en del høyere Iso med godt resultat. Ellers er ergonomi, søker, LCD-skjerm og AF forbedret selv på 600D så jeg tror du vil oppfatte det også som en vesentlig oppgradering. Alle gir tilnærmest samme bildekvalitet, men å gå opp til 60D gir deg litt raskere bildefrekvens, litt bedre ergonomi og en del andre små forbedringer i forhold til 600D. 7D virker som overkill ut fra det du sier om bruksområde.

 

Edit: Bruker du normalzoomen vil jeg si en oppgradering av denne har nesten like mye å si som bytte av hus. For eksempel vil 15-85 IS gi litt større zoomområde og bedre kvalitet både optisk og mekanisk.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takk for svar :) Snuser litt på brukt også.

 

Hvis dere hadde hatt uendelig med penger (og kun kunne valgt mellom disse 3), hadde dere da valgt 7D?

 

Jeg har vært i lignende situasjon som deg og jeg valgte 60D. Mindre kamera (tror ikke 600D var kommet når jeg kjøpte) var ikke aktuelt på grunn mangelen på dedikerte kontrollfunksjoner. Jeg hadde heller ikke brukt for skuddtakten og autofokusen til 7D. 60D var litt mindre enn 7D så det talte for å velge 60D. I ettertid har jeg også funnet ut at den vendbare skjermen på 60D passer utmerket til makrofotografering som jeg trives godt med. Skuddtakt og autofokus har jeg heller ikke savnet de gangene jeg har fotografert noe som beveger seg litt fort. Så hvis jeg skulle valgt igjen så hadde jeg valgt 60D og spart litt penger til noe annet gøy.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Snuser litt på brukt også.

 

Hvis dere hadde hatt uendelig med penger (og kun kunne valgt mellom disse 3), hadde dere da valgt 7D?

 

JA, har hatt 2 stk av dem og det er fantastiske verktøy .

PS: Jeg har ikke uendelig med penger :-)

 

Men utifra dine behov vil du klare deg i massevis med 60D og så kan du jo bruke eventuelte sparte kroner til annet fotoutstyr .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på her; jeg er på utkikk etter et nytt speilreflekskamera, kjøper gjerne brukt via finn.no. Har ingen erfaring, men må ha et brukbart nå som sommerferien snart kommer og jeg reiser til utlandet.

 

Jeg må ha et som gir god bildekvalitet (bildene kan gjøres store og klart). Det må også ikke koste all verden (2-3000 maks).

 

Skal kun brukes til foto, ikke filming.

 

Noen som har noe å anbefale?

Lenke til kommentar

Gratulerer, er samme kombinasjon jeg bruker mest, da gjenstår det å lære kameraet og kjenne, ganske mye og sette seg inn i hvis man vill ha full kontroll over kameraet.

Ta og les litt i erfaringstråden for 7D, mye matnyttig der :)

 

Bare påse at Blitsen er generasjon II når du får den, generasjon 1 er dårligere på det meste og det er flere som pusher den ennå til samme pris som den nye, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner ikke til NetonNet, men de store el-kjedene selger eldre versjon noen kroner dyrere en den nye versjonen og informasjonen er heller mangelfull angående generasjon.

 

Edit: ser ut som de har blitt kvitt restlageret, alle har nå versjon II "får vi håpe" :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...