Gå til innhold

Guide: Slik lages en prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant artikkel. Håper det kommer flere slike. Men da jeg så overskriften forventet jeg den ville omhandle prosessorkonstruksjon og prosessorarkitektur, da det er faktisk veldig mange andre kretser en prosessorer som lages på måten som er beskrevet.

 

De er heller ikke verdens mest komplekse når man tar utgangspunkt i antall transistorer. Ivy Bridge ligger på ca 1,4mdr transistorer, men forgjengeren Sandy Bridge hadde 2,27mdr. Til sammenlikning har f.eks. Altera Stratix FPGA 3,9mdr transistorer og en AMD Tahiti GPU (Radeon HD 7970) har 4,3mdr transistorer.

 

I følge Xilinx har deres Virtex-7 2000T FPGA 6,8mdr transistorer.

Lenke til kommentar

Holy shit dere har forsterket lyden på introen deres alt for mye. Jeg trodde nesten at hodetelefonene mine skulle drepe meg når jeg startet videoen.

 

Nei, dere trenger ikke å forsterke lyden. Kjøp mygger som dere setter på personene som prater. Problemet her er at mic´en dere bruker er omnidireksjonal så den fanger opp all lyden i rommet. Derfor blir lyden dårlig. Det er så ufattelig lite som skal til for at denne saken hadde blitt helt perfekt lydmessig :) Evt. kan dere kjøpe en kanon som gir dere muligheten til å "zoome" inn på personens lydbilde.

Lenke til kommentar

Er varmesprederen av aluminium? Jeg har selv pusset ned varmesprederen på en gammel intel prossesor og under laget som ligner på aluminium på toppen kommer man ned til kobber. det er vel slik at det er et veldig tynt lag med aluminium utenpå kobberet i varmesprederen for å markere hvilken prosessor det er og for å forhindre ering

 

De er av kopper, med et belegg av nikkel. Det belegget med nikkel er der nok mest for å forhidre korrosjon(rust).

 

Men de skriver også at de er for å gi bedre kontakt med kjøleløsningen, jeg vet ikke om dette stemmer 100%, selv om produsentene gjerne oppgir dette. Jeg vet de har blitt bedre siste årene, nå som kjernen gjerne er loddet og limt fast i HS, men husker før(typ P4 og A64) da var det et lag med termisk pasta mellom kjernen og HS. Sparte fort 10-20 grader om man fjernet HS, på min A64 3000 gikk den ned 15 grader load! I dag gjør det veldig liten forskjell såvidt jeg har forstått. Tror hensikten er mest for å hindre skade på kjernen.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Mykje bra her, men som kjemikar er det eit par småting i del 2 som får fingrane til å klø.

 

Prosessen med å fjerne oksygen utføres i Norge. Det er den ureine silisiumen vi selger mest av. Noreg er faktisk den 3. største produsenten i verda av silisium frå sand. Nokre vil kanskje finne det interessant at sanden det er snakk om er kvarts. Noreg har ein fordel sidan norsk kvarts har relativt lite forureiningar.

 

Rensinga av silisium (for å få silisium som er rein nok for prosessorproduksjon) skjer i mange steg, med stadig reinare silisium. Dei første av desse stega utførast også i Noreg.

 

Karbondioksid er ein gass og forsvinn ut av smelta etter kvart som det produserast. Det som ligg på botnen, under silisiumen, må vere sanden som ikkje har reagert endå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...