Gå til innhold

Mounte SFTP for å share via Samba


Anbefalte innlegg

En litt spennende tanke:

 

1. Få seg et webhotell/en annen tjeneste med noen gb tilgjengelig, og som har SFTP støtte.

 

2. Mounte sftp i /mnt/sftp

 

3. Lage er virtuell, kryptert disk i /mnt/sftp (f. eks, /mnt/sftp/disken.iso)

 

4. Mounte den virtuelle disken i /mnt/lagringsplass

 

5. Dele /mnt/lagringsplass med Samba.

 

 

Potensielle fallgruver? Synspunkter?

Evt. hva skal til for at en slik løsning kunne fungert i praksis?

Noen som har prøvd?

Endret av reminett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror en potensiell fallgruve er at sftp opererer på filnivå og endringer i disken.iso filen vil bli gjort på block nivå og vil medføre unødvendig store overføringer i forhold til størrelsen på endringene som blir gjort.

 

Har du prøvd dette lokalt? Jeg ble litt nyskjerrig, hadde vært kjekt å prøve bare for "the heck of it". Tviler på at det vil gå spesielt raskt :p

Lenke til kommentar

Mine to tanker er dette:

- Når du monterer over Internet, husk å bruk flagget som gjør at enheten kan time ut, ellers kan du ende opp med masse zombie-prosesser ved problemer.

- For å forhindre problemene mikeys beskriver kan du bruke encfs som krypterer hver fil individuelt. Det er mindre sikkert en et enkapsulert CBC filsystem, men det blir opp til deg å vurdere om det gir andre fordeler.

 

Jeg har gjort det samme med truecrypt i fil-container og SSHFS, men ikke over lengre tid, og ikke med stor trafikk.

 

EDIT: noatime er også greit når du monterer over Internet.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Det kommer an på hva som er hensikten med dette systemet om det er en god løsning. Det finnes egne programvareløsninger for å lage din egen sky, for offline offsite backup osv. Er ikke sikkert det er nødvendig å finne opp hjulet på nytt :)

 

Jeg ser for meg at det kan bli en del overhead og mye av bruksvennligheten vil komme an på båndbredde fram og tilbake.

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...