Gå til innhold

Hvilket AMD hovedkort 600-850?


sruben

Anbefalte innlegg

Skal skru sammen en pc for brodern med AMD XP 2400 cpu.

Tenkte å bruke 600-850,- på hovedkort.

 

Hva kan anbefales?

Er Asus A7N8X-X mye dårligere enn Deluxe utgaven for eksempel?

 

Håper på svar, skal helst bestille alt ikveld eller imorgen!

 

Mvh Ruben

 

Ekstra info: Stabilitet og hastighet i "original stand" er viktigere enn overklokkingsmuligheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm Du har noen valg, alt avhengig av hva du vil ha.

 

Klokking: EPoX 8RDA+

 

Gjøre mye stuff, som SATAn og slikt: A7N8X deluxe

 

ABIT sitt kort er noe litt imellom, mangler litt features, men er ikke den samme overklokkeren som EPoX.

 

A7N8X vanlig mangler bare litt stuff på hovedkortet, ellers er de ganske like.

Lenke til kommentar
Abit NF7 hvis du skal klokke.

 

Tror ikke det, de klarer en god del, men ikke mye mot et godt 8RDA eller 8RDA+, den hardware.no fikk testet var vell en A3 Northbridge på, de skulle ha lekt seg med en C1 istedet...

Har selv et C1 og kjenner folk som har C1 8RDA hovedkort... De presser de stakkars 1700 Athlon'ene rett opp til 2400 MHz, over XP 2800 for å være ærlig.

 

Noen hadde ABIT også, de gikk ikke så høyt som EPoX'en.

Jeg er litt EPoX frelst ja, men jeg skal inrømme at før jeg sjekka og fant ut at mitt EPoX kort var av C1 klasse, vurderte jeg et ASUS eller ABIT. Mest ASUS da.

 

Bevis? Fra EPoX guttene

http://www.ausfx.com/modules/newbb/viewtop...6b9d98aab9d3bd9

 

http://www.ausfx.com/modules/newbb/viewtop...6b9d98aab9d3bd9

 

Hvis det har vært jojoer i hovedkort bransjen så er det Perc, men han har slått seg ned på EPoX 8RDA nå...

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hva du skal bruke pc`n til..

 

Overklokking: Abit NF7-s v2 evt epox

 

Spilling: Noe med Nforce2 (Msi, Abit, Gigabyte, Dfi +++)

 

Skole: Hva som helst som støtter prossesoren

 

selv har jeg dorlig erfaring med Asus kort, men det er meg.

Hvorfor sløse penger på ting man ikke har bruk for.

Et lite tips, se på demovarer hoss komplett, kanskje du finner noe snax der

 

:roll:

Lenke til kommentar

007CD: Jeg trur at EPoX 8RDA+ må se seg slått med tanke på overklokking når det møter Abit nf7 v.2 :yes:

 

Den testen dem hadde har på hw.no sugde balle, dem fikk ikke høy fsb fordi bruke en cpu som orginalt er 333fps, er den god del folk som har hatt problemer med dette, men det er ordnet nå med nyeste biosen.

 

Jeg kjører stabilt 225 fsb på mitt nf7 v.2 og er godt fornøyd (med xp2500(orginalt 333fps)).

 

Og når du skriver at nf7 mangler litt "features" så lurer jeg på hva du mener, viss det er sata du sikter til så er det 2 sata + 2 ide utganger på mitt hovedkort.

 

Her er en sikkelig test av nf7

 

http://www.ocshoot.no/abit_nf7_v20_1.htm

Lenke til kommentar
007CD: Jeg trur at EPoX 8RDA+ må se seg slått med tanke på overklokking når det møter Abit nf7 v.2 :yes:

 

Den testen dem hadde har på hw.no sugde kjepp, dem fikk ikke høy fsb fordi bruke en cpu som orginalt er 333fps, er den god del folk som har hatt problemer med dette, men det er ordnet nå med nyeste biosen.

 

Jeg kjører stabilt 225 fsb på mitt nf7 v.2 og er godt fornøyd (med xp2500(orginalt 333fps)).

 

Og når du skriver at nf7 mangler litt "features" så lurer jeg på hva du mener, viss det er sata du sikter til så er det 2 sata + 2 ide utganger på mitt hovedkort.

 

Her er en sikkelig test av nf7

http://www.ocshoot.no/abit_nf7_v20_1.htm

 

Vil bare rette litt: Ikke fps.. men fsb, altså amd xp2500+ har 333fsb (2*166) du kjører altså 225*2 = 450fsb.

Du kjører 225fsb men hvor mye på multiplier? 10? 10,5? 11? 12? hastighets forskjell på 450mhz det. Er bare nyskjerrig :p

 

 

Btw jeg har gammel bios og alt funker fett.

Lenke til kommentar
Tror ikke det, de klarer en god del, men ikke mye mot et godt 8RDA eller 8RDA+, den hardware.no fikk testet var vell en A3 Northbridge på, de skulle ha lekt seg med en C1 istedet...

Har selv et C1 og kjenner folk som har C1 8RDA hovedkort... De presser de stakkars 1700 Athlon'ene rett opp til 2400 MHz, over XP 2800 for å være ærlig.

8RDA er et veldig bra overklokkingskort, men da må det voltmoddes, og det er noe de færreste gidder.

Lenke til kommentar
007CD: Jeg trur at EPoX 8RDA+ må se seg slått med tanke på overklokking når det møter Abit nf7 v.2 :yes:

 

Den testen dem hadde har på hw.no sugde kjepp, dem fikk ikke høy fsb fordi  bruke en cpu som orginalt er 333fps, er den god del folk som har hatt problemer med dette, men det er ordnet nå med nyeste biosen.

 

Jeg kjører stabilt 225 fsb på mitt nf7 v.2 og er godt fornøyd (med xp2500(orginalt 333fps)).

 

Og når du skriver at nf7 mangler litt "features" så lurer jeg på hva du mener, viss det er sata du sikter til så er det 2 sata + 2 ide utganger på mitt hovedkort.

 

Her er en sikkelig test av nf7  

http://www.ocshoot.no/abit_nf7_v20_1.htm

 

Vil bare rette litt: Ikke fps.. men fsb, altså amd xp2500+ har 333fsb (2*166) du kjører altså 225*2 = 450fsb.

Du kjører 225fsb men hvor mye på multiplier? 10? 10,5? 11? 12? hastighets forskjell på 450mhz det. Er bare nyskjerrig :p

 

 

Btw jeg har gammel bios og alt funker fett.

 

 

Vet selvfølgelig at det heter "fsb" og ikke fps, gikk bare litt fort i svingene her. Og hvilken multiplier jeg bruker ser jeg ikke helt poenget å svare på, når det er cpu'en som har noe å si på hvor mye man får klokket den og ikke hk, men viss du lurer sånn på det kan jeg si at det er 10.5 @ 1.95 vcore

Lenke til kommentar
Tror ikke det, de klarer en god del, men ikke mye mot et godt 8RDA eller 8RDA+, den hardware.no fikk testet var vell en A3 Northbridge på, de skulle ha lekt seg med en C1 istedet...

Har selv et C1 og kjenner folk som har C1 8RDA hovedkort... De presser de stakkars 1700 Athlon'ene rett opp til 2400 MHz, over XP 2800 for å være ærlig.

8RDA er et veldig bra overklokkingskort, men da må det voltmoddes, og det er noe de færreste gidder.

 

Den er feil, i de linkene jg henviste til tidligere er det kun 1 mod som er gjort på kortet, og det er utskifte av kjøling.

Ellers er kortet ganske vanlig...........

Jeg mente med lite features var i sammenligning med ASUS kortet, der under Deluxe versjonen, der finns det jo nesten alt under himmel og jord.

Men husk, mer features, verre blir det og klokke skikkelig, det fant EPoX ut, og Soltek prøvde og kopiere oppskrifta, med delvis suksess.

Lenke til kommentar
Den er feil, i de linkene jg henviste til tidligere er det kun 1 mod som er gjort på kortet, og det er utskifte av kjøling.

Ellers er kortet ganske vanlig...........

11x200 og 12x200... wow, da er det et bra hovedkort :roll:

 

NF7 v1.2 og 2.0 er bedre overklokkingskort enn 8RDA uten modifikasjoner, sånn er det med den saken.

Lenke til kommentar
Er Asus A7N8X-X mye dårligere enn Deluxe utgaven for eksempel?

 

Ytelsesmessig er de like, forskjellen ligger i "features" som er på kortene. Eks. har deluxe to LAN porter, firewire, Audio DSP, osv.

Liknende forskjeller er det også mellom NF7 og NF7-S og Epox sine.

 

Lyddelen på A7N8X-X er ikke noe særlig bedre (nå tenker jeg ikke på lydbildet) enn lyddelen på tidligere (ikke-nForce) kort med integrert lyd, det bare den "vanlige" codec'en. Dette gjelder forsåvidt også NF7 og "ikke-pluss" utgaven til Epox.

 

Har selv et NF7-S v1.2 og det er stabilt som fjell (har ikke overklokket da, bare økt fsb fra 133 til 166 på xp2400). Vil derfor anta at NF7 er like stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...