Gå til innhold

Test: Zotac Zbox nano XS AD11 Plus


Anbefalte innlegg

Du skriver også at dere har testet med XBMC, hva med andre flotte Mediasenter som Mediaportal og lignende?

 

Nei. Datamaskinen kommer med innmat som vi vanligvis finner i bærbare. Derfor har jeg også brukt den testsuiten vi bruker nettopp med bærbare.

 

Enig i at det finnes mye rart som kan testes, ikke minst flere mediesenter og linux-distroer. Men slikt tar tid, og spørsmålet blir da hvor man skal starte og slutte. Tross alt er hovedtyngden vår på maskinvare (hardware vettu) og ikke på programvare. Greia blir da gjerne at vi må se hvordan maskinvaren står seg mot annen maskinvare, og om slikt som 1080p snurrer fint i Windows - da skal det jo i teorien også kunne gli på andre plattformer.

 

Det blir altså for omstendelig å sjekke hvor godt maskinvaren fungerer på alskens mediespillere/-sentre/distroer, og i dette tilfellet er det jo også slik at Windows er det eneste offisielt støttede operativsystemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kabinett : Noen furuplanker !

PSU : Pico PSU - eller DC-DC konverter på 150W (Komplett) 800,-

Hovedkort : ASUS E45MI-DeLuxe Mini ITX 1320,-

Minne DDR3 : Skill Ripjaws 2x4GB 1333MHz 7-7-7-21 330,-

Hardisk : SSD4 Crucial M4 64gB 700,-

Optisk drev : Samsung SN-T083A. Slot, Lavprofiltype. 350,-

Sum : 3500,-

Jeg havna der med mitt "prosjekt". det er auto OC i BIOS og den kjøres på 1,85Ghz og funker fint på Tv'n. Kjører nå W8CP og opplevelsesindex er : 3,9 - 6,1 - 4,2 - 5,8 - 8,7. Merk at i W8 er toppnoteringen utvidet til 9.9. Jeg laget en relativt liten boks av furuplanker. Den trenger ei vifte, men denne går så sakte at den ikke høres i det heletatt. Lykke til folkens !

 

Lenke til kommentar

Du skriver også at dere har testet med XBMC, hva med andre flotte Mediasenter som Mediaportal og lignende?

 

Nei. Datamaskinen kommer med innmat som vi vanligvis finner i bærbare. Derfor har jeg også brukt den testsuiten vi bruker nettopp med bærbare.

 

Enig i at det finnes mye rart som kan testes, ikke minst flere mediesenter og linux-distroer. Men slikt tar tid, og spørsmålet blir da hvor man skal starte og slutte. Tross alt er hovedtyngden vår på maskinvare (hardware vettu) og ikke på programvare. Greia blir da gjerne at vi må se hvordan maskinvaren står seg mot annen maskinvare, og om slikt som 1080p snurrer fint i Windows - da skal det jo i teorien også kunne gli på andre plattformer.

 

Det blir altså for omstendelig å sjekke hvor godt maskinvaren fungerer på alskens mediespillere/-sentre/distroer, og i dette tilfellet er det jo også slik at Windows er det eneste offisielt støttede operativsystemet.

 

Flott at du tar deg tid til å svare på spørsmål og kritikk fra brukerne.

 

For øvrig glemmer du et vesentlig aspekt ved hw.no. HW.no slukte i sin tid programmer.no nettopp for å få et dypere fokus enn bare hardware. Det gir en artikkel mer dybde om du tester utstyret i forhold til hva det er, nemlig en htpc. Jeg hadde blitt kjempefornøyd om du hadde tatt med bilder på hvordan diverse mediesentre fungerer ut av boksen f.eks.

 

Om 1080p fungerer fint i windows og wmc, så er jo det kjempebra! Nå følger derimot ikke noe os med. Da bør du teste flere os, siden det er greit å faktisk vise til hvorfor det eventuellt ikke bare er grei skuring i andre os enn windows. Da trenger du faktisk ikke poengtere at prisen er "sånn og slik, med windows". Prisen er vel rett og rimelig såpass høy fordi det følger med fjernkontroll og ssd? Det er jo ikke akkurat vanlig å få det med en bærbar pc?

 

I forhold til tittelvalget ditt, en gjenstand kan ikke sjarmere noen.

"Velutstyrt knøtte-PC sjarmerer - Men er dette en datamaskin vi egentlig har bruk for?"

 

Hva med for eksempel en litt mer informativ tittel og undertittel:

"Velutstyrt HTPC - Men faller litt igjennom"

Lenke til kommentar

For øvrig glemmer du et vesentlig aspekt ved hw.no. HW.no slukte i sin tid programmer.no nettopp for å få et dypere fokus enn bare hardware. Det gir en artikkel mer dybde om du tester utstyret i forhold til hva det er, nemlig en htpc. Jeg hadde blitt kjempefornøyd om du hadde tatt med bilder på hvordan diverse mediesentre fungerer ut av boksen f.eks.

Forskjellige mediesentre vil ikke se noe annerledes ut på denne boksen enn de vil på en hvilken som helst annen datamaskin. Det du etterlyser her er en samletest av mediesenterapplikasjoner, og det vil i så fall bli en helt annen artikkel.

 

Om 1080p fungerer fint i windows og wmc, så er jo det kjempebra! Nå følger derimot ikke noe os med. Da bør du teste flere os, siden det er greit å faktisk vise til hvorfor det eventuellt ikke bare er grei skuring i andre os enn windows. Da trenger du faktisk ikke poengtere at prisen er "sånn og slik, med windows".

Som nevnt i artikkelen testet jeg raskt med Ubuntu, men som også poengtert er Windows det eneste offisielt støttede OS. Hovedtyngden måtte derfor ligge på Windows.

 

Skulle jeg testet flere OS/mediesentre kommer vi også tilbake til spørsmålet om hvor man skal begynne og hvor det skal stoppe.

 

Prisen er vel rett og rimelig såpass høy fordi det følger med fjernkontroll og ssd? Det er jo ikke akkurat vanlig å få det med en bærbar pc?

Nei, fjernkontroll pleier ikke å følge med bærbare. Uansett er en trådløs mus og tastatur langt mer anvendelig, men noen vil sikkert likevel ha fjernkontroll ja...

 

I forhold til tittelvalget ditt, en gjenstand kan ikke sjarmere noen.

Har du aldri gitt blomster til damene? Aldri sett en nyfrelst Mac-evangelist? Da får vi bare være enige om å være uenige. :)

Lenke til kommentar

Kun ett spørsmål trenger seg på... Virker denne til XBMCbuntu og full HD, eller vil grafikkløsningen bli et problem på 1080P materiale?

 

Jeg har en Zotac boks som fungerer aldeles utmerket, eldre modell. Denne ser helt greit ut så jeg vil tro svaret er ja. XBMCbuntu er ikke optimalisert enda, ganske ny release - så du må vel knote litt. Uansett knakende bra produkt både Zotac og XBMC. Kjør på !

Lenke til kommentar

Ikke? Forklar plx. Jeg vurderer å investere i en lignende boks (eller hovedkort med E-450) i fremtiden.

AMD sine linuxdrivere støtter ikke det, så vidt jeg har skjønt. Og på en stuepc som kun skal brukes til xbmc (eller hva slags mediasenter-software man foretrekker) blir det litt dumt å kaste bort 700kr+ på en windowslisens. når man får ferdiglagde oppsett som OpenElec gratis, som bare fungerer ut av boksen.

 

Forrige gang jeg skulle bruke Windows på en HTPC var det mildt sagt IKKE rett frem. Nå husker heldigvis win7 hvilken prioritet lyd-ut skal ha osv, men den slår seg jo fortsatt av midt i en film fordi den har installert oppdateringer, og knot og styr med drivere ++. Da fortrekker jeg å betale 700kr mindre for noe som ikke krever noen som helst innsats.

 

For intel og nvidias del er det visst noe bistreamingsopplegg på vei, så jeg krysser fingrene.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Ikke? Forklar plx. Jeg vurderer å investere i en lignende boks (eller hovedkort med E-450) i fremtiden.

AMD sine linuxdrivere støtter ikke det, så vidt jeg har skjønt. Og på en stuepc som kun skal brukes til xbmc (eller hva slags mediasenter-software man foretrekker) blir det litt dumt å kaste bort 700kr+ på en windowslisens. når man får ferdiglagde oppsett som OpenElec gratis, som bare fungerer ut av boksen.

 

Forrige gang jeg skulle bruke Windows på en HTPC var det mildt sagt IKKE rett frem. Nå husker heldigvis win7 hvilken prioritet lyd-ut skal ha osv, men den slår seg jo fortsatt av midt i en film fordi den har installert oppdateringer, og knot og styr med drivere ++. Da fortrekker jeg å betale 700kr mindre for noe som ikke krever noen som helst innsats.

 

For intel og nvidias del er det visst noe bistreamingsopplegg på vei, så jeg krysser fingrene.

 

Jeg tenkte å kjøre Windows i bunnen, så jeg også kan kjøre noen andre tjenester som er litt vriene i andre OSer. Lyd over HDMI og riktig lyd digital generelt har jeg aldri fått til med XMBC/Openelec. Mistenker at det er noen med Atom/ION-hovedkortet mitt som gjør at driverne og oppsettet de bruker ikke funker.

Lenke til kommentar

Sjekket det ut nå, bitstreaming av HD Audio kommer faktisk ikke før neste versjon av xbmc. Ellers skal jo ION være spot on for OpenElec.

 

Synd det er få virkelig gode, ferdige streamingløsninger der ute. Du har BoxeeBox med det som trengs av funksjonalitet, men med piratkopiert programvare, et hav av bugs, tvungne oppdateringer (som ofte fjerner funksjonalitet) ++. Eller så har man jo masse av disse streaming-boksene der man er også er fullstendig prisgitt produsenten for stadige oppdateringer og bugfiks.

 

Det har visst blitt relativt greit å få HD-lyd med xbmc på windows nå, det finens noe software som fungerer som en mediasplitter og sender kyden til et program som kan sørge for at den blir bitstreamet eller noe. :p

Lenke til kommentar

Jeg brukte Eden inntil rundt forrige helg, etter at DTS og DDS bare bestemte seg for å crappe ut. Slet veldig med støtten for HD-lyd generelt i den nye versjonen, og OpenELEC har ikke vært så mye bedre der heller.

 

I Windows funker det perfekt nå, pluss at fjernkontrollen min er godt støttet, så da holder jeg meg der inntil videre. Muligens forsøker jeg meg på en OpeneELEC build på en USB-pinne etter hvert.

Lenke til kommentar

DTS og DDS er ikke HD-lyd, så veldig rart at det ikke fungerer i OpenElec på en ion-maskin.

 

Ellers overrasket over at du ikke kjører OSX på htpc-en. :p

 

HD-lyd eller ikke, rart det ikke funker ja. Jeg knoter sikkert mer med det når jeg faktisk får et surroundanlegg, i motsetning til 2.0 som jeg har for øyeblikket. De fleste digitale filene jeg ser er i DDS eller DTS uansett, skal jeg ha toppkvalitet bruker jeg Blu-Ray og har dedikert spiller. :)

 

Forøvrig, egentlig ikke så rart at jeg ikke bruker OS X. Men "artig" at du antar jeg automatisk går for det fordi jeg jobber på den plattformen. :)

Lenke til kommentar

Jeg var sikker på du hadde det som hjemmemaskin også, mulig jeg husker feil, eller at det ikke gjelder lenger? Mac-brukere flest (av de jeg kjenner) foretrekker å kjøre Apple-produkter over hele fjøla, og det skjønner jeg godt, om man har penger til det, ettersom det rimelige sømløse cross-(Apple)device-opplegget deres er noe av det de er best på IMO. Var ikke noen skjult fanbot/anklage. :p

 

Hva sllags receiver har du? Jeg har en Onkyo 608, og for at den skal spille av lyden, hender det en sjelden gang at jeg må sette den til riktig kanal før ht(pc) skrues på/kobles til. Ulempen med at alle enhetene i kjeden skal være "smarte" er at mange av dem er en kilde for dumme feil.

Lenke til kommentar

Jeg var sikker på du hadde det som hjemmemaskin også, mulig jeg husker feil, eller at det ikke gjelder lenger? Mac-brukere flest (av de jeg kjenner) foretrekker å kjøre Apple-produkter over hele fjøla, og det skjønner jeg godt, om man har penger til det, ettersom det rimelige sømløse cross-(Apple)device-opplegget deres er noe av det de er best på IMO. Var ikke noen skjult fanbot/anklage. :p

 

Hva sllags receiver har du? Jeg har en Onkyo 608, og for at den skal spille av lyden, hender det en sjelden gang at jeg må sette den til riktig kanal før ht(pc) skrues på/kobles til. Ulempen med at alle enhetene i kjeden skal være "smarte" er at mange av dem er en kilde for dumme feil.

 

Hehe. Hovedmaskina er Mac. Gamingmaskin med W7. HTPC med W7/Linux (avhengig av humør). Filserver blir snart UNIX. Jeg er ikke som andre Mac-brukere. ;)

 

Receiveren min er en Onkyo 609, og jeg må innrømme at jeg ikke har hatt noen problemer slik du beskriver, høres egentlig ut som en svakhet i firmware spør du meg. Jeg bruker min med en Harmony, ting switcher ganske sømløst og jeg må knote særdeles lite egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg bare tenkte du kunne ha samme problemet, iom. at du sa du hadde problemer med lyde noen ganger, uten å skjønne hvorfor. Enig i at det høres ut som et firmware-problem i Onkyoen, men uten en annen HDMY-mottaker å teste htpc-en mot når lyden en sjelden gang mangler, starter jeg bare begge deler på nytt, så fungerer det igjen.

 

Skulle bare ønske Harmony kom med et program som ikke var fullt så EKSTREMT hjelpeløst og i tillegg fantastisk kronglete i bruk. Har fortsatt ikke klart å overbevise den om at TV-en IKKE skal skrus av hvis den står på fra før når jeg starter en aktivitet. (Skjer kun når Harmonyen tror den er av.) TV-en har separate toggle on og toggle of-kommandoer, det er så unødvendig. Er sikker på at programmet hadde vært langt mer brukandes hvis de ikke hadde prøvd så hardt å lage det brukervennlig (noe det uansett ikke er...)

 

Hvis filserveren din KUN skal være filserver og du har for mye fritid, ville jeg tatt en titt på FreeBSD eller et av de andre OSene som kommer med ZFS. Verdens desidert beste disk/lagringsplasshåndtering.

Lenke til kommentar

Haha, nice. Det er jo ganske relevant synes jeg, ettersom du skal bruke dem til å sende data til denne omtalte/testede maskinen? :p

To tips:

1: Sett deg inn i 64K/Advanced Format/fake 512K sektor-problematikken, om du ikke har gjort det enda. Stort ytelsestap ellers.

2: Glemte jeg helt mens jeg skrev tips 1.

3: Kjør GELI full disk encryption om du har nok CPU-overhead, så ikke Norsk Film kommer og arresterer deg om natten. :p Ekstrabonusen er at den kan redde deg unna ytelsestapet i 1 i samme slengen.

Lenke til kommentar

Dette var jo et fint startpunkt for en test, men jeg kunne ønske meg mer omfattende mediatesting slik flere etterlyser. Jeg synes det er helt OK at dere ikke vier mer enn noen linjer til avspilling av lokale videoer, for det er ikke lengere spesielt krevende nå som det meste av programvare støtter GPU-aksellerasjon.

 

Det jeg gjerne ønsker mer informasjon om er avspilling av video fra nettet. For min egen del er jo nettopp fleksibiliteten til å streame fra ulike tjenester gjennom nettleseren nettopp grunnen til å kjøpe en PC som dette fremfor eksempelvis boxee-boksen. Utenlandske tester har tatt for seg dette, og her er jo dere i en gylden situasjon for å teste opp mot norske tjenester. Det skrives at Hulu i USA ikke vil sende en strøm med skikkelig kvalitet til denne maskinen siden CPU-bruken blir for høy, og da lurer man jo med en gang på om det samme vil skje med norske tjenster. Jeg har opplevd nettopp det med en ion-maskin og TV2-sumo....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...