Gå til innhold

Legge om til nynorsk


Lavalampe

Anbefalte innlegg

Jeg har over lengre tid vurdert å legge om målform fra bokmål til nynorsk!

Er det noen her som har gjort dette?

Kommer fra Vestlandet så tviler det blir spesielt vanskelig!

Hvordan burde man gå frem?

Tenkte det kunne være god trening å skrive dagbok/journal for treningens skyld! Tar sikkert noe tid å legge om?

 

Noen andre som har tips:)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanskelegaste er vonleg å få grammatikken i orden, og den samanhengen lenkjer eg til dette stutte oversynet. Ein kan vel elles lata seg inspirera av å lesa ei nynorskavis som Dag og Tid på nett..

 

Gjer elles merksam på at infinitiv kan enda på anten -a eller -e, slik at du lyt velja mellom å skriva å kasta, å spela, å lesa og å kaste, å spele, å lese; slik at ein ikkje vert forvirra på denne fronten

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Gjer elles merksam på at infinitiv kan enda på anten -a eller -e, slik at du lyt velja mellom å skriva å kasta, å spela, å lesa og å kaste, å spele, å lese; slik at ein ikkje vert forvirra på denne fronten

 

Det er uansett ikke et krav at man er konsekvent, er det? Om man f.eks. snakker østlandsk eller trøndersk, så kan det jo hende man vil tilpasse skriftspråket til kløyvd infintiv i ens egen dialekt. F.eks. kan man på historiske jamvektsord skrive vera og spela, samtidig som historiske overvektsord blir skrevet kaste og danse.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Gjer elles merksam på at infinitiv kan enda på anten -a eller -e, slik at du lyt velja mellom å skriva å kasta, å spela, å lesa og å kaste, å spele, å lese; slik at ein ikkje vert forvirra på denne fronten

 

Det er uansett ikke et krav at man er konsekvent, er det? Om man f.eks. snakker østlandsk eller trøndersk, så kan det jo hende man vil tilpasse skriftspråket til kløyvd infintiv i ens egen dialekt. F.eks. kan man på historiske jamvektsord skrive vera og spela, samtidig som historiske overvektsord blir skrevet kaste og danse.

 

Det stemmer delvis. Kløyvd infinitiv er framleis med i den nye offisielle nynorske rettskrivinga. Det er likevel slik at det er meininga at ein skal nytta kløyvd infinitiv etter eit regelverk og ikkje etter målføret:

 

Kløyvd infinitiv skal framleis vera tillate, men skal då praktiserast etter systemet som er oppført i vedlegg 4. Det er ikkje høve til å bruka kløyvd infinitiv fritt etter talemålet.

https://www.sprakrad...g%20nynorsk.pdf

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Eg har faktisk vore ein tidlegare Bokmål skrivar. :)

 

Eg bytta nok for di eg ville hava eit skriftspåk sum vart nærast det gamle norske spåke. Nynorsk er faktisk meir likt norrønt grammatiskk enn bokmål! ;D

 

1: Fyrst so meiner eg at du bør lesa grammatikken godt! Sidan nynorsk er mykje meir kompleks enn bokmål. Til og med eg har nokre gonger problem med å skriva nynorsk. . .

 

2: Skriv formen sum er nærast din dialekt! Du kan sjølvsagd skriva med den formen sum er nærast norrønt om du ynskjer. c:

 

3: Gjeva ikkje opp sjølv om du skriv feil! Du lærar av dine feil. Du vil nok sikkert sjå at eg har nokre skrive -og grammatikk feil berre ved å skriva so lite. . .

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det kommer i stor grad an på hvilket nivå du vil legge nynorsken din på, ettersom det finnes flere likestilte former og klammeformer, akkurat som i bokmål. Det letteste vil så klart være å legge seg så tett opp mot sin egen dialekt som det er tillatt. Mitt eget hovedmål er bokmål, men jeg tør å påstå at jeg skriver nynorsk tilnærmet like godt. Da bruker jeg de formene som ligger nærmest min egen og mine foreldres dialekter. Det vil for eksempel bety at jeg konsekvent bruker e-endinger i infinitiv, noe som er tillatt forutsatt at ikke nynorsken er reformert etter at jeg gikk ut av videregående. Hvis jeg skal skrive mest mulig vestlandsk, er jeg sjanseløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...