Gå til innhold

Linux + Centrino = ?


Anbefalte innlegg

Tok en rask søk etter "Centrino" i dette forumet (Linux / Unix) men fant veldig lite..

 

Er på vei til å gå til annskaffelse av en Centrino laptop, og lurte på hvor langt Intel har kommet med støtte til Linux. Hvordan er støtten i 2.4.2x, og hva med 2.6.x(-testY)? Det vil nok bli kjørt dualboot med windows 2k og linux (RedHat eller Gentoo).

 

Tenker litt i de baner om at batterikapasiteten holder ca like lenge som for windows (altså at strømsparingen i hw/sw fungere), at instruksjonene i Pentium-M er støttet (der et vel en slags P4 når det kommer til støttede instruksjoner..) osv? Noen her som har en Centrino laptop? Det er det sikkert.. kommentarer please?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott :)

 

Fra http://www.intel.com/support/notebook/centrino/os.htm så ser jeg at WLAN kortet ikke er støttet.. men det kan jo overkommes med å velge en Pentium-M laptop med et annet trådløst kort (men da får jeg ikke Centrino merket :|) eller vente på Intel kommer med drivere.

 

"Robert Freund has written a concise HOWTO about controlling ACPI Centrino features via software in Linux" :)

 

jaja... ble litt klokere.. thnx

Lenke til kommentar

Jeg kjøper også en centrino snart.. Det som er synd er at jeg ikke har internett england - hvor jeg skal, så jeg må nok også kjøre dualboot (være på den sikre siden!!). Selv om jeg ikke kjører noe laget av Microsoft på noen av de andre pcene mine. Men er litt surt om jeg kommer ned til england uten internett så har jeg iiiingen til å hjelpe meg, og kan jo heller ikke lese noe info eller laste ned programmer offline :p

 

Alle har windows der nede sikkert, så jeg klarer meg nok med det. Blir synd egentlig da :( Jeg er liksom ferdig med windows fordi jeg har det så kjekt med linux nå, men jeg kan jo alltids bare boote linux om det funker optimalt :D:D

 

Hvilken Laptop du har tenkt å kjøpe da? Jeg har tenkt på: Whitebox CL50, Dell 8600 eller G551.. :) Tror jeg går for en Dell om den ikke blir for dyr (står at den takler videoredigering som er veeeldig viktig for meg)

 

KiloGram har også en Centrino har jeg sett.. Han bør kunne si noe ;)

Lenke til kommentar

Eg har ein G551 frå ECS; og har SuSE lagt inn. Det manglar litt ACPI-støtte i kernelen, samt at eg har ikkje drivarar til WLAN-kortet. Men, det har vist seg at WLAN-kortet i denne PCen faktisk er eit Realtek 8180-kort, og det er dei drivarane eg brukar i Windows. Og Realtek har drivarar for Linux og. Har henta dei ned no, og skal prøve å legge dei inn i Linux så fort eg får tid. Då skal eg gje dykk ei lita oppdatering. ;)

Lenke til kommentar

Eg skal sjå om eg får tid til å prøve på skulen i morgon. Har ein relativt tett plan fram til helga no, så eg har ikkje så mykje tid til eksperimentering. Det hadde likevel vore interessant; eg har tydeligvis ikkje fått ei Centrino-maskin, men det er jo egentlig berre positivt.

 

Eg har i alle fall Centrino-klistremerket og Centrino-oppstartslogo, samt ein Pentium M-prosessor rapportert i Windows.

 

Til dykk andre som har kjøpt G551, snu maskina opp ned og les på modellnummeret som står på undersida. På mi maskin står det vitterlig G550?

Lenke til kommentar

Eg har i alle fall Centrino-klistremerket og Centrino-oppstartslogo, samt ein Pentium M-prosessor rapportert i Windows.

Samme her, og jeg har også et Realtek 8180-kort. Kult om du fikk det til :)

Til dykk andre som har kjøpt G551, snu maskina opp ned og les på modellnummeret som står på undersida. På mi maskin står det vitterlig G550?

Står G551 her. Hmm, merkelig. Oppfyller den specsa du skulle hatt da?

Lenke til kommentar

Burde vel kanskje være grunn til å kreve en liten kompensasjon fra der dere kjøpte laptop'n (multicom?). Ihvertfall om det står at maskinen er en Centrino - den SKAL ha et Intel WLAN 2100Pro kort (om jeg husker betegnelsen rett). Har derer fått et Realtek så er det jo ikke lengre Centrino, selv om det bare er bra sett med Linux øyne.. så er det jo ikke det dere har trodd dere kjøpt....

Lenke til kommentar
Står G551 her. Hmm, merkelig. Oppfyller den specsa du skulle hatt da?

 

Det var nok eg som hadde lest for dårlig, det var vanskelig å slutte å bruke maskina lenge nok til at eg fekk lest skikkelig.... Det står G550 ein plass, G551 rett under, med litt mindre skrift...

 

Uansett, eg snakka tidligare om at eg hadde fått tak i Linux-drivarar til nettverkskortet, sidan kortet ikkje er eit Intel-kort, men derimot eit Realtek 8180-kort. Dette forklarar nok ein del av den korte batterilevetida maskina har til å vere ein Centrino-laptop, men det er veldig positivt for oss som brukar Linux.

 

Etter alt å dømme er det mogleg å få nettverkskortet til å virke fint i Linux. Eg trur eg har fått det til no, utan å ha kompilert drivarane sjølv ein gong. Det virka heilt fint å berre køyre skriptet som gjekk med dei.

 

Eg har ikkje eit aksesspunkt å kople meg til her; så eg kan ikkje få testa om det verkar, men det er ser virkelig slik ut. Eg har aldri nytta WLAN i Linux før, så eg kan ikkje sei det sikkert. Det eg veit, er at eg har fått opp eit nytt interface i ifconfig; nemlig wlan0.

v130c:/data/wlan-linux # ifconfig wlan0

wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:20:E0:D0:E8:3B

         inet addr:192.168.1.180  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0

         inet6 addr: fe80::220:e0ff:fed0:e83b/64 Scope:Link

         UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1

         RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

         TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

         collisions:0 txqueuelen:100

         RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)

         Interrupt:11 Base address:0xd800

 

Det eg syns er mystisk er at det ikkje vert sendt ein einaste pakke via wlan-kortet, noko som det faktisk pleier å gjere med jamne mellomrom, sjølv utan at det er noko AP i nærleiken. Om det er nokon som har idear til korleis eg skal få dette til, så er det berre å gje beskjed.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en CL50, og har nå fått alt til å virke. Jeg la inn debian, og alle porter og sånt virker, samt wlan kortet (Atheros AR5001X (a+B)) som jeg fant drivere til via madwifi prosjektet. La inn 2.4.22 i går, hvor ACPI koden er totalt omskrevet, og det fungerer kjempebra! Nå det gjelder støtte for CPU, så må man inntil videre bruke P3 Coppermine, men det er kanskje ikke det aller viktigste med det første.

 

Fikk til 3D støtte (Radeon 9000 M) ved å legge inn de nyeste DRI driverne for radeon kortet. Det var også nødvendig å legge inn XFree86 4.3. La også inn Mesalib med DRI støtte, og da gikk quake3 så det suste..

 

Er en herlig skjerm, som er super å programmere på, og drive med alt annet dall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...