Gå til innhold

Nikon /pc problem ved opplasting av bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja si det .. usb er ikke alltid like rett frem.

 

1) Prøvd andre usb porter ?

 

2) Prøvd annen usb kabel (helst orginale som følger kamera men også andre)

 

3) Prøvd å koble vekk andre usb enheter og se om det hjelper, hender inkompabilitet mellom usb enheter kan låse andre enheter osv (typisk eksempel her, elgato h264 vs steelseries headsett = fail på min mac)

 

4) Prøvd på en annen maskin for å sjekke ?

 

5) Prøvd en annen enhet i samme usb port for å sjekke om porten har feilet ?

 

6) Sjekk også pinnene på kabel og i kamera / pc om noen av de ser defekte (bøyd f.eks) ut.

 

I allefall noe å sjekke der :-)

Lenke til kommentar

Finner ikke noen feil og om jeg bruker samme kabel til et canon og samme prot i pc fungerer dette perfekt.

Har også prøvd å innstallere programvaren på nytt, det skjer bare ikke noe som helst .

 

Hmm,når jeg kobler kamera til kabelen kommer følgende melding opp .

 

USB enhet har oversteget strømgrensen på hubporten, vennligst koble fra enhet og resett .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det forklarer jo saken ... trekkes for mye strøm på den porten og den blir blokkert .. Bruk en helt annen port hvor det ikke er noen andre enheter tilkoblet .. Alternativt bruk en usb hub som har egen power supply.

 

Men hvorfor skjer ikke dette med et annet kamera tilkoblet , normalt har jeg to skrivere ,kamera og mobtlf tilkoblet,selv om jeg fjerner alt dette får jeg samme meldingen, jeg får samme meldingen om jeg bytter kabel eller bruker en annen usbport (har 6 stk) dette skjer med en gang jeg stikker kabelen i kamera selv om kamera er slått av , så nei jeg tror feilen må ligge i kamera :hmm:

Lenke til kommentar

Fordi det varierer hvor mye hver enhet trekker. Maks 500mAh pr enhet(x5 pr port, usb2). Sannsynligvis ligger du da i grenselandet allerede men D5000 er dråpen som skal til for at det er stopp.

 

Har samme problemet her på en 100k+ mac pro maskin, belaster portene i front med tastatur + mus + headset + kortleser og alt er ok .. hekter jeg på en mobil telefon for å lade så fungerer det med ene merket men ikke med andre merket , iphone 4 lader men galaxy s2 så kneler porten og alle enheter "dør" straks. Må da trekke ut alle enheter og tilkoble på nytt ...

 

Ser hundrevis av de tilfellene der hvert år som pc tekniker, selvom man kan seriekoble usb enheter så er det en grense før det stopper av seg selv :-)

Endret av Refraction
Lenke til kommentar

ah .. det var en detalj jeg har oversett beklager ..

 

Ville prøvd det på en annen maskin og med annen kabel. Samt sjekket kontakten i kamera og sett om kontaktflatene der så ok ut. Om du får samme feilmelding når du tester mot en annen pc så har du utelukket første PC'n som feilkilde i allefall, og ender da opp med "feil på kamera".

 

Normalt sett skal det være plug & play.

Lenke til kommentar

Kjører OS-X men dualbooter til Win7 her etter behov og i allefall div kameraer inkludert D3100, D5100, D7000, D300(s), D700, D3s har fungert out of the box med unntak av at .NEF filer ikke vises i explorer(thumbnails, eller kan vises med preview). Men de lar seg overføre.

 

Men for thumbnail & preview/view støtten kan du jo laste ned herfra.

 

ViewNX finner du her.

 

Ellers skal jo også Lightroom f.eks finne kamera og kunne importere direkte (såfremt versjon du har støtter kamera x osv) ..

Endret av Refraction
Lenke til kommentar

USB 2.0 har ulike standarder for strøm, portene din kan gi fra 500-900mA, pr port.

Mulig at D5000 trekker noe mer strøm enn D7, og dermed så overstiger du det som porten leverer.

(På min bærbare (HP), så gir portene fra seg ulik strømstyrke).

 

Hvilket program bruker du for overføring, dersom det er Nikon sitt program så bør det kunne lese direkte fra kameraet. Bildene ligger på standard mappestruktur på minnekortet, så det er egentlig ikke så kritisk hvilket program som brukes for overføring.

 

Dersom du har behov for å se NEF direkte i utforsker, så laster du ned plugin herfra http://nikonimglib.com/nefcodec/ , denne støtter både 32 og 64-bits Win7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...