Gå til innhold

[Løst] Blasse farger ved opplasting


Anbefalte innlegg

Jeg tar litt bilder på hobbybasis, og har problem med at fargene i bildene blir blasse når jeg laster opp bildene til nett. Det merkligste er at bildene er tilbake i orginalfargen dersom jeg laster de ned til pcen.. Har prøvd å se på forskjellige pcer, men fargetapet vises på alle. Hva skyldest det? Og hvordan kan jeg løse problemet?

 

eksempel.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fargerom. Tipper du bruker Adobe RGB - bilder på web bør bruke sRGB. Hvis informasjonen om fargerom mangler i fila, eller ikke brukes riktig av programmet fila vises i, vil fargene bli feil.

 

NB: det kan godt hende at dem "blasse" visningen _er_ den "riktige" visningen.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Fargerom. Tipper du bruker Adobe RGB - bilder på web bør bruke sRGB. Hvis informasjonen om fargerom mangler i fila, eller ikke brukes riktig av programmet fila vises i, vil fargene bli feil.

 

NB: det kan godt hende at dem "blasse" visningen _er_ den "riktige" visningen.

 

Ja i 99% av tilfellene blir det brukt forskjellige fargerom og kan man ikke fordelene/ulempene ved og bruke "profesjonelle"fargerom burde man påse at man bruker sRGB hele veien fra kameraet til bildebehandlingsprogram, bruk også sRGB i skriver og skjerm.

 

Man burde også kalibrere skjermen hjemme hvis det ikke er gjort, Trondster har laget en fin kontrollpost for en tid tilbake, husker ikke hvor så vi får satse på at Trondster gir en link til hvor :)

Lenke til kommentar

Har konvertert bildene til sRGB uten at det gjør noen forskjell, men jeg vet ikke om jeg gjør det rett. Hvordan kan jeg finne ut om den blasse visningen er den riktige? Og hvordan får jeg photoshop til å vise riktige farger i så fall?

Lenke til kommentar

Det er når du eksporterer bildene at du huker av for sRGB, men er fargeinformasjonen på din skjerm feil så bildene blir for mettet med farger vil bildene visen som blasse på en annen skjerm.

 

Hvis du opplever at det er fargeforskjell på bildene for og etter opplasting til et medium er det nok under eksportering feilen ligger.

Lenke til kommentar

Tror bildene er tatt i sRGB.. når jeg høyreklikker på bildet, velger egenskaper og detaljer står det fargevisning: sRGB. Er kamera satt til sRGB da?

 

Nei det behøver ikke og være det i kameraet, når du har lastet inn bildene i et redigeringsprogram tar programmet sitt fargerom over. Du må inn i menyene i kameraet og justere det, normalt så et sRGB satt som standard i kameraene.

Lenke til kommentar

Kamera står på sRGB. Jeg må tydeligvis ha dette inn med teskje, forstår bare mindre og mindre.. steg for steg, hva er det egentlig jeg må gjøre for å finne ut om bildene vises rett, og hvordan kan jeg få til at bildene mine ser like ut uavhengig av hvor de blir lastet opp?

Lenke til kommentar

Tar JPG + RAW. Når jeg åpner RAW filene setter jeg de til sRGB. sRGB står også som innstilling i Photoshop. Men fortsatt ender bildene farge, både når de lastes opp til nett, eller om jeg velger save for web. Jeg må jo gjøre noe feil et sted.. men hva? Er helt grønn på sånt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...