Gå til innhold

Anbefaling: Spilleren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Og forverringer...

 

Hvilke forbedringer/forverringer snakker vi?

 

'Forverringene' overskygges av forbedringene.

 

+ Bedre ytelse per clock

+ Lavere strømforbruk

+ Forbedret arkitektur

+ MVP

+ Bedre IGP

 

- Høyere temperatur under load

 

En i5-3570K på 4.5Ghz yter like bra eller bedre enn i5-2500K på 5Ghz. I noen tilfeller så yter i5-3570K ekstremt mye bedre enn i5-2500K - noe som er verdt å nevne.

 

På bildet under så yter i5-3570K på stock (3.5Ghz) bedre enn i5-2500K overklokket til 5Ghz.

 

34fh5xv.png

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

+ Bedre ytelse per clock

+ Lavere strømforbruk

- Høyere temperatur under load

Det her er direkte motsigelser.

 

Nei. Ivy Bridge bruker mindre spenning og er mer effektiv per clock enn Sandy Bridge på bakgrunn av Trigate. Men problemet med Trigate er at det er mindre plass for at varmen kan få 'slippe ut' på bakgrunn av større transistortetthet - det er med andre ord færre korridorer for varmen.

 

Her er et eksempel: Ivy Bridge er 22nm og Sandy Bridge er 32nm.

 

Tri-Gate%20Transistors-thumb-450x266-23151.png

Lenke til kommentar

3570k er kjøligere enn 2500k. TDP på 77W i forhold til 95W, samt at tester viser lavere strømforbruk. Det er fullt mulig at "Trigate" slipper ut varme dårligere enn "Planar", det har jeg ikke satt meg inn i. Uansett er Ivy Bridge kjøligere enn Sandy.

 

Jeg trodde også det helt til jeg leste reviews på nettet. Men jeg har selv en i5-3570K som jeg skal plassere inn i casen min om cirka en uke. Men til tross for dette så er den på alle måter en bedre CPU da den yter cirka 10% bedre per clock enn Sandy Bridge - i noen tilfeller ekstremt mye bedre (shogun 2).

 

http://www.hitechleg...bridge?start=23

 

In terms of architectural changes, there isn't much deviation between Sandy Bridge and Ivy Bridge but with the use of new 22nm Tri-Gate transistors, the picture is a lot more interesting when you look closer. As outlined in the technology section, the Tri-Gate transistors significantly improve power consumption and this is important because the future of computing requires portability, longer battery life and higher efficiency. These might not seem like advantages for desktop users but manufacturing a single top-down design is economical and much easier to produce for Intel. Unfortunately, the unusually high temperatures found during overclocking beyond 1.3V is most likely partly caused by this new process. This doesn't pose too much of a concern as a decent CPU air cooler can still handle overclocks within the 1.2-1.3V range with decent results and those who wish to push Ivy Bridge CPUs much further will be experienced extreme overclockers with LN2 cooling. Average performance tuners also don't really need to adjust secondary voltages as much anymore, compared to previous generation CPUs, since the memory controller can handle higher clocks.

 

Pros:

 

Quad Core Performance

Turbo Boost Technology

Optimized for Windows 7 and 8

6MB (Shared) L3 Cache

Unlocked

22nm Processor

1600MHz DDR3 Support

DirectX 11 iGPU

Intel Quick Sync

New Security Features

77W TDP

 

Cons:

 

Temperatures surprisingly high with 1.3V and beyond

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...