Gå til innhold

Ser dette oppsettet av vannkjølingen bra ut?


Anbefalte innlegg

EDIT: Har byttet topic for at topicen skal ha litt mer med det jeg lurer på med nå, og ikke det jeg har fått svar på.

Byttet fra "Vil en ekstra pumpe gjøre systemet bedre? I så fall denne?"

Til "Ser dette oppsettet av vannkjølingen bra ut?"

 

SE NEDERST for å svare på det jeg lurer på nå.

 

 

Jeg har et WaterChill sett (cpu+gpu+nb) med en ekstra radiator (EVO 360). Kjølingen er grei, men jeg skal nå montere pumpen og ene radiatoren inni i et ekstra mini-kabinett, med vannslanger som går fra det ene kabinettet til det andre.

dette vil medføre lange vannslanger.

 

Det jeg lurte på er om det ville hjelpe og sette på en ekstra pumpe til systemet? en slik en f.eks: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC41002 ?

 

i så fall, hva slags overganger/slanger trenger jeg da for å koble den til resten av mitt 10mm system?

 

takker for all hjelp :woot::woot:

 

ps: vil jeg få noe bedre ytelse/kjøling med den ekstra pumpen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

distansene vannet skal reise er ganske langt da. som jeg skrev over, skal vannet fra et kabinett til et annet blant annet. slangene blir da svært lange. i tillegg skal vannet innom to radiatorer og 3 kjøleblokker.

 

bør jeg ikke f.eks sette oppsettet på vannkjøling slik?

pumpe -> radiator 1 ----> cpu -> gpu -> chipset -> pumpe ----> radiator2

 

der pilene er lengre, er det lengre distanser for slangene (50cm ca).

 

er dere sikker på at jeg ikke bør ha en pumpe til? vil jeg få bedre ytelse med to pumper i stedet for en?

Lenke til kommentar
distansene vannet skal reise er ganske langt da. som jeg skrev over, skal vannet fra et kabinett til et annet blant annet. slangene blir da svært lange. i tillegg skal vannet innom to radiatorer og 3 kjøleblokker.

 

bør jeg ikke f.eks sette oppsettet på vannkjøling slik?

pumpe -> radiator 1 ----> cpu -> gpu -> chipset -> pumpe ----> radiator2

 

der pilene er lengre, er det lengre distanser for slangene (50cm ca).

 

er dere sikker på at jeg ikke bør ha en pumpe til? vil jeg få bedre ytelse med to pumper i stedet for en?

 

Jeg sa bare at Eheim er bedre. :smile:

 

Slik jeg forstår det, så bruker du Hydor seltz L20 som fulgte med Waterchill til å kjøre vannet igjennom en Evo360 + Waterchill radiatoren og 3 vannblokker. Det blir mye for for den lille pumpa, og kanskje spesielt når du lager det eksterne kabinettet med påfølgende lengre slanger. Går ut fra at du ikke vil ha Eheim 1250 pumpa pga. forskjellige slange og gjenge dimensjoner. Og at du derfor ser for deg et 2 pumpe system?

 

Jeg synes du skal la waterchill`en være i fred, la den kjøle gpu og NB inne i PC kabinettet, lag så det eksterne kabinettet kun for CPU. Med den radiatoren (Evo360) og ei brukanes Eheim pumpe el. tilsv. vil det bli killer kjøling iom at du slipper varmen fra pc kabinettet.

 

Men om du følger ditt oppsett vil jeg anbefale en sterkere pumpe; Hydor Seltz L30 eller L40 fåes hos mange zoo forretninger tror de har samme gjenge dimensjon som L20`en.

 

En ting du ihvertfal bør ha i bakhodet er at Hydor pumpene er IKKE beregnet på å suge vann. Disse er beregnet på å være nedsenket og bli "matet" med vannet. Akvariefolket oppfatter dem ikke som kvalitet. Og du bør ihverfall ikke sette den som pumpe nummer 2 i systemet ditt. (Ikke nummer 1 heller for den saks skyld iom at de har såpass dårlig løftehøyde. :))

Lenke til kommentar

Joey1313: Takker for et utrolig bra innlegg og svar. Thanks! :woot:

 

Jeg tror jeg gjør som du sa, og tar og kjøper en ekstra pumpe og bruker evo 360 radiatoren til og kjøle ned cpuen. genial ide!

 

men ang den pumpen:

det er den her du mener, ikke sant? http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=HYSEL20

 

må jeg kjøpe en tank i tillegg og ha den i, eller bør jeg bruke noe annet?

 

takker nok en gang for svaret!

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du øke vanntrykket? Da sirkulerer vannet fortere og blir mindre avkjølt, da må du ha større radiator og mere vifter :roll::shrug:

 

En radiator fjerner x antall watt fra radiatoren. Uansett vannhastighet så vil jo radiatoren være full av vann hele tida og derfor vil den fjerne like mye varme fra vannet. Om du ser på en enkelt dråpe på en enkeltpassering så vil høy hastighet føre til at mindre varme blir fjernet ja, men den samme dråpen vil også være kortere i vannblokka og blir dermed ikke så oppvarma.

 

Økt trykk fører også til økt turbulens i vannblokka. Det er en positiv egenskap.

 

hvorfor buke den pumpa da ?.. dukan jo bruke 2 like isted .. for vis den ene er raskere enn den andre vil den ene bremse farta da :shrug:

 

La oss si at du har to pumper, en på 600l/t og en på 1.200l/t. Dette er hva pumpene klarer uten mottrykk.

 

I et vannkjølingsoppsett vil neppe en pumpe på 1.200l/t klare å gi en reell vannhastighet på over 600l/t. Derfor vil pumpa på 600l/t kunne hjelpe.

 

Det blir som du tar en sterk og en svak hest til å trekke ei kjerre. Selv om den sterke hesten helt alene klarer å løpe i 50km/t, mens den svake bare i 40km/t så vil det går raskere med begge hestene når de skal trekke ei tung vogn for da kommer dem uansett ikke over 20km/t uansett.

 

fy det var en dårlig sammenligning =)

Lenke til kommentar
Joey1313: Takker for et utrolig bra innlegg og svar. Thanks! :woot:

 

Jeg tror jeg gjør som du sa, og tar og kjøper en ekstra pumpe og bruker evo 360 radiatoren til og kjøle ned cpuen. genial ide!

 

men ang den pumpen:

det er den her du mener, ikke sant? http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=HYSEL20

 

må jeg kjøpe en tank i tillegg og ha den i, eller bør jeg bruke noe annet?

 

takker nok en gang for svaret!

 

Hyggelig å kunne hjelpe. :)

 

Nå prøvde jeg egentlig bare å svare på spørsmålene dine, men visste ikke helt hva du var ute etter og da ble det jo litt ekstra. :smile:

 

Som sagt: den pumpa er beregnet på å ligge nedsenket i vann, da kan du bruke en 2l Isboks eller en 10l vaske bøtte avhengig av hva du har tilgjengelig. Jeg ville prøvd å få det til litt mere forsegjort enn det da, noen ganger er det mer sant med: Function before form. Mens andre ganger er det: Form, form, form og.....form :smile: Et reservoir er jo meget lett å lage selv da med litt plexiglass, stikksag og lim.

 

Men hvis du ønsker noe bra og enkelt og ikke alt for dyrt og minimum arbeid er nok dette en bedre løsning for deg: http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet248.htm + http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet209.htm

Lenke til kommentar

men for å gjøre det enklest mulig:

jeg kjøper en slik vanlig pumpe, og setter opp to separate vannkjølingssett.

 

og jeg legger bare den pumpen oppi en isboks (foreløpig, før jeg for bygget noe).

 

vannet som pumpen pumper ut, skal vel komme ut av utgangen på toppen, men hva med vannet som kommer tilbake? skal det bare ende i en slange som ligger oppi tanken?

Lenke til kommentar
men for å gjøre det enklest mulig:

jeg kjøper en slik vanlig pumpe, og setter opp to separate vannkjølingssett.

 

og jeg legger bare den pumpen oppi en isboks (foreløpig, før jeg for bygget noe).

 

vannet som pumpen pumper ut, skal vel komme ut av utgangen på toppen, men hva med vannet som kommer tilbake? skal det bare ende i en slange som ligger oppi tanken?

 

Vel, ja. Men jeg håper du tenker på alt støvet som kommer i vannet og da også systemet. Det vil stille krav til kvaliteten på pumpa, og L20`en er ikke noen kvalitetspumpe. Om den var det hadde den neppe kostet 200Kr. Sjekk denne linken for mere reservoir tips og teori: http://www.overclockers.com/tips1089/

Lenke til kommentar

ok. så hvis jeg går for en av de Eheim viftene, men bygger min egen tank (blir for dyrt og kjøpe det også).

 

men hvilke overganger trenger jeg da til resten av mitt 10 mm sett?

link helst til Microplex. har nettopp bestilt noe fra 3dfxcool, og skal snart bestille noe fra Microplex.

 

takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
hvor mye har du lagt i dette waterchill settet ditt nå? du hadde jo hatt råd til en vapo..?

 

jeg tenker på å gradvis utbygge det til bedre og bedre. peltier skal komme når jeg oppgraderer til Athlon64. vapo har jeg ikke særlig lyst på. jeg vil helst ha bygget alt selv. jeg liker hjemmelagde ting :wink:

Lenke til kommentar

OK, alle postene mine til nå har blitt skrevet innimellom arbeidet, med sjefen min sittende 3 meter ifra. Nå har jeg bedre anledning til å gå litt i detalj, så la oss begynne helt fra begynnelsen.

 

Nr.1 Utforming av Det ekstene kabinettet.

Kabinettet er en varme felle, så sørg for overtrykk i kabinettet og sug eller skyv luften ut gjennom radiatoren i topp. Sørg for at viften(e) som mater kabinettet med luft har filter. På den måten får du et kabinett som blir så støvfritt som mulig og du unngår å tette igjen radiatoren med hybelkaniner, og på den måten forringe kjøleevnen. For å sjekke om du har overtrykk kan du ta en tent sigarett langs kabinettets åpninger og se om røyken blir sugd inn eller blåst vekk fra kabinettet.

 

Nr.2 Vifte&Radiator teori

For å få maks effekt fra radiatoren er det de som mener at man bør ha et "mellomstykke" mellom viften og radiatoren og sette viftene til å suge istedenfor å blåse. Ved å montere viftene 1cm eller helst 2 over radiatoren vil man fjerne "blind spot`en" under sentrum av vifta. I teorien er jeg helt enig, i praksis er jeg ikke sikker på hvor mye det er å hente i et system som ditt. Men det kan nå uansett være et interressant prosjekt å prøve å lage til noe med plexiglass eller lignende.

 

Nr3. Pumpe&Reservoir

Om du nå har et støvfritt kabinett står du fri til å ha pumpen nedsenket i vann slik vi snakket om tidligere. Type Hydor Seltz L20 og isboks + ihvertfall et provisorisk lokk som kom med isboksen, bare kutt hull til slangene. Samtidig fungerer vannet ypperlig som støydemper for en pumpe som har fått mye kjeft i forumene for å bråke. Men ønsker du ting optimalt er det litt ytelse å hente på å gjøre det med eksternt reservoir, det du må tenke på er at den nedsenkede pumpen også avgir varme, mellom 10 og 15W avhengig av pumpevalg. Mengden varme avgitt til vannet er avhengig av om pumpen ligger i reservoiret eller bare kjører vannet igjenom.

 

Nr4. Vannblokk&Trykk

Jeg har inntrykk av at det er mange som tror at Waterchill blokka er vannvittig bra, det er den ikke. Den er meget god i forhold til systemet den er satt inn i. Folk glemmer at Waterchill er et billigsett, bare fordi alle har det så betyr ikke det at det er "The best there is". Og det er faktisk her jeg hele tiden har referert til "et system som ditt". Waterchill blokka har nesten ikke noe glede av bedre pumpe i det hele tatt. Det er ei blokk med minimal "flow resistance" og yter optimalt i systemer med "svake" pumper. Det ser man i det enkle halvmåne designet. Problemet med de mere effektive blokkene er at de krever mere vanntrykk. Med en riktig dimensjonert pumpe vil det være en del ytelse å hente på å bytte blokka også.

 

Du får tenke deg godt om, bestemme deg for hva du vil gjøre, og så kan du bekymre deg for dimensjoner og overganger. Kan i grove trekk si at microplex er flinke til å merke varene sine med ID(innvendig diameter) og OD. Så det er ikke mye hokus pokus.

 

Håper dette hjelper mer enn det forvirrer. :smile:

 

Mvh.

Joey

Lenke til kommentar
hvor mye har du lagt i dette waterchill settet ditt nå? du hadde jo hatt råd til en vapo..?

 

jeg tenker på å gradvis utbygge det til bedre og bedre. peltier skal komme når jeg oppgraderer til Athlon64. vapo har jeg ikke særlig lyst på. jeg vil helst ha bygget alt selv. jeg liker hjemmelagde ting :wink:

 

Jeg har sett en del interressante Vapo prosjekter med heimemekka kabinett og sånn, man får jo kjøpt Vapo uten kabinett ca.1500kr billigere. Bruk de 1500 på et stilig kabinettprosjekt så får du tilfredsstilt både dine kjølebehov og byggetrang. :smile:

 

Ellers vil jeg si om peltier at de koster mere enn de smaker, og det er skikkelig mye å ta hensyn til med strøm og kondens. Jeg har tilgode å se et peltier oppsett som kan måle seg med Vapo. Bruk heller peltier på NB og GPU. Vapo kan uansett kanskje bli en nødvendighet på Athlon64 pga. dens innebygde minnebus, den skal visst ikke være noe særlig. Men den som lever får se. :)

Lenke til kommentar

ok. nå har jeg tenkt og fundert.

 

jeg kom opp med et slik forslag:

vannkjolingsoppsett.gif

 

Det røde kjølingssytemet - GPU og NB - Vannet blir pumpet fra WaterChill Pumpen opp til EVO 360 Radiatoren. Fra radiatoren får vannet til GPU og til NB, før det ender opp i pumpen igjen.

 

Det blåe pumpe som er nedsenket i en tank til WaterChill radiatoren. Fra radiatoren går vannet videre til CPU vannkjølingsblokken og tilbake til tanken. Slangen som returnerer til tanken ligger løst oppi tanken.

Tanken er f.eks en isboks av plastikk med lokk, eller noe annet jeg finner på å lage.

 

Det rosa systemet - Peltier - Det går en ledning fra strømforsyningen til peltieret.

 

Ang. peltier og strømforsyning: Jeg skal kjøpe en kraftig nok strømforsyning, og en ny kjøleblokk med innebygget peltier når maskinen blir oppgradert til en Athlon64.

 

Hvorfor står WaterChill pumpen der den står? - Jeg har ikke plass til noen større pumpe + tank i det kabinettet maskinen er i.

 

Hvorfor er GPU og NB koblet til EVO 360 radiatoren? - EVO 360 radiatoren får jeg ikke plass til oppå eller inni det ekstra kabinettet, derfor står EVO radiatoren oppå kabinettet oppå maskin-kabinettet.

 

Hvis det er noe annet dere lurer på så bare spør!

 

Ønsker veldig kommentarer på dette oppsettet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...