Gå til innhold

Nå er Zotacs bittelille datamaskin klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men så var det prisen da... Du får jo en bedre speccet laptop til den prisen...

 

Gjør du det. Den rimeligste bærbare med AMD E-450 APU koster over 3 000 kr. Og da er det ikke med SSD.

 

@agito: AMD E-450 APU (dvs HD 6320) tygger HD uten problemer i det hele tatt. GPU-delen er faktisk ikke å kimse av - ikke minst i forhold til Intel Atom. Om den støtter DXVA2 aner jeg ikke, vet den støtter DXVA.

Husk du må legge til OS også,da nærmer du deg 4k med win7,da er denne et mye bedre alternativ..

http://www.netonnet....pp/168645.4854/

 

Eller samme maskin med i3 enda billigere..

Endret av TaZ
Lenke til kommentar

folk her er jo stokk dumme! stiv pris? dere snakker om det som om dere ikke har peiling.. dere glemmer SSD! gjentar SSD! det dere finner har en vanelig HDD, SSd er 10x raskere og dyrere. folk er jo ignorante!

 

@TaZ

 

den du linket koster deg 4000kr, den har ikke SSD pluss på 1000kr, den er frakt 150kr da koster det plutselig 5150kr ... tankeboksen din er blitt gitt til deg for å bruke den. pluss den er klumpete i forholdt til denne lille saken= ikke plass til så himla store komponenter= ikke for mye plass til mer kraft.

 

folk må bruke den lille knollen de har fått før de snakker uviten.

Lenke til kommentar

Men så var det prisen da... Du får jo en bedre speccet laptop til den prisen...

 

Gjør du det. Den rimeligste bærbare med AMD E-450 APU koster over 3 000 kr. Og da er det ikke med SSD.

 

@agito: AMD E-450 APU (dvs HD 6320) tygger HD uten problemer i det hele tatt. GPU-delen er faktisk ikke å kimse av - ikke minst i forhold til Intel Atom. Om den støtter DXVA2 aner jeg ikke, vet den støtter DXVA.

Husk du må legge til OS også,da nærmer du deg 4k med win7,da er denne et mye bedre alternativ..

http://www.netonnet....pp/168645.4854/

 

Eller samme maskin med i3 enda billigere..

 

Trenger ikke Windows for å bruke den som mediesenter eller surfePC på kjøkken etc. Og ellers blir det litt som å sammeligne epler og pærer.

 

En bærbar PC er enorm i forhold til denne boksen - som er omtrent en 1/4 av Mac mini i størrelse. Klart den kunne vært rimeligere eller bedre spesifisert (noe jeg faktisk tror kommer) - men Zotac ZBOX Nano X11 er beregnet til en helt annen bruk enn en bærbar. Den har klart svakheter, noe blant annet Anandtech sin review viser - men jeg tror denne peker mot flere svært små enheter som kan ha mange bruksområder. Vil ikke forumdre meg om det kommer en med IvyBrigde ULV CPU.

 

Ellers mangler den PC-en du viser til digital lyd ut, USB 3, eSata m.m.

 

Og det å lage noe som er svært lite medfører som oftest ekstra kostnader - særlig når formfaktoren er på Pico-ITX nivå. En størrelse der vi fram til nå kun har hatt tilgang på Via Eden CPU-er.

 

Ellers så har faktisk Zotac ZBOX-er med i3 CPU-er, dog er de på størrelse med en Mac Mini.

 

@kilkenny:

Den har nok både såpass mye bedre ytelse og funksjonalitet at Raspberry og Cotton Candy ikke kan helt sammenlignes. Raspberry og Cotton Candy er meget interessante konsept - men jeg ser klart at disse har andre og vel så interessante bruksområder.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. Tro hvordan den er i forhold til Raspberry eller Cotton Candy?Vil det være noe å hente i forhold til Cotton Candy?

 

for det første er dette en vanlig pc i den forstand at den kan kjøre windows eller linux. Og det er et ferdig produkt. Cotton Candy er mer et presentasjonsverktøy i mine øyene, og raspberrypi er et utviklingsverktøy hvor det til dags dato ikke finnes et fullt fungerende os en gang (en debian variant i alfa utgave)

Lenke til kommentar

Presentasjonsverktøy? Cotton Candy kjører Ubuntu og bør således kunne kjøre de meste nødvendige applikasjoner. Greit den er ikke fullverdig pc men føler begge både Cotton Candy og Zotac sikter litt mot avspillingskilde i hjemmekinoen.

 

Så la meg heller omformulere spørsmålet;

 

1: Hvordan vil Zotac være til hjemmekino/lett surf/webtv kontra den langt rimeligere Cotton Candy?

 

2: Er det noen grunn til å betale flere ganger prisen av Cotton C for en Zotac - eller vil ytelsen være rimelig lik til lett stuebruk fra godstolen eller tilkoblet prosjektoren.

Lenke til kommentar

@kilkenny:

 

Zotac ZBOX Nano XS AD11 sikter nok på langt mer enn bare som avspillingskilde i en hjemmekino. Det er i realiteten en 100 % fullverdig PC (i miniformat). I hvilken grad Cotton Candy er det vet vi litt for lite om, da det ikke finnes tester av Cotton Candy så vidt jeg vet. Men den påstås å være fullverdig fra produsenten - gitt begrensinger knyttet til valg av OS samt noe manglende tilkoblingsmuligheter.

 

Ellers så synes jeg ikke knapt dobbel pris for noe som inneholder en 64 GB SSD, langt større utvalg av porter etc er mye å klage på. Zotac har f.eks HDMI 1.4a, mens Cotton Candy har HDMI 1.3a. Zotac har eSATA og USB3. At Zotac har kablet nettverk gjør den også langt bedre til å streame høykvalitets video fra f.eks en mediaserver.

 

Når det gjelder ytelse i ulike brukssammenhenger vet vi heller ikke særlig mye, da det som sagt ikke finnes tester som jeg vet av. Så jeg skal ikke engang spekulere. Det er dog en realitet at f.eks XBMC pr dato ikke kan kjøres på Cotton Candy - det mangler en del drivere så vidt jeg vet. XBMC-miljøet antar at det vil ta en 2 - 4 mnd fra Cotton Candy er reelt tilgjengelig til at dette vil være på plass. Samme gjelder så vidt jeg vet mye annen mediaprogramvare for Linux (Ubuntu).

 

Men som en ren mediespiller og surfebox - gitt at programvare kommer på plass tror jeg nok Cotton Candy vil kunne fungere like bra.

 

Så for meg har faktisk Zotac-en og Cotton Candy svært ulike brukspotensialer. Ja jeg kommer med all sannsynlighet til å kjøpe en Zotac eller flere - til bruk som test/utviklingsserver og PC. Det er heller ikke nevnt i artikkelen at Zotac har lansert ZBOX nano maskiner basert på SandyBrigde med mulighet for to skjermer (de er dog litt større - 12,7 x 12,7 x 4,5 mot 10 x 10 x 3,6).

Lenke til kommentar

Det har litt med hvilken SSD som er valgt og den kontrolleren som er i denne. Ikke det beste valget. Zotac burde valgt Intel 310 eller OCZ Nocti, som klart yter bedre.

 

Uansett er det vanskelig å oppnå samme ytelsen på en mSATA SSD som en 2,5'' SSD. Størrelsesmessig så snakker vi om noe som er langt mindre (1/8 del) - og derfor må det velges andre komponenter/sammensetninger - som faktisk påvirker ytelse. mSATA grensesnittet medfører også begrensinger - blant annet støttes kun 1,5 og 3 Gb/s.

Lenke til kommentar

Størrelsen på minnemoduler og kontrollere har vel blitt såpass liten at mSATA ikke bør yte dårligere enn vanlige SATA-SSDer. 6 Gb/s støttes også, men i likhet med SATA tar det tid før alle hovedkort- og PC-produsenter migrerer over fra 3 Gb/s.

 

Leste en kjapp anmeldelse av Micron C400 mSATA. Den skal ha samme ytelse som 2,5"-versjonen, og samtidig være ørlite billigere på grunn av lavere materialbruk.

Lenke til kommentar

Teoretisk sett er de på vei til å bli små nok, praktisk sett er det vel neppe så enkelt. Men at det kommer - ikke minst pga neste generasjon med Ultrabooks etc er jeg ikke i tvil om.

 

Når det gjelder Micron sin C400 mSATA så er den så ny at den neppe var aktuell i denne sammenhengen. Men Intel 310 og OCZ Nocti har vært på markedet en stund - sammen med noen andre - så Zotac hadde muligheten til et bedre valg.

Lenke til kommentar

Men så var det prisen da... Du får jo en bedre speccet laptop til den prisen...

 

Finn meg en laptop med SSD og USB 3.0 kliss ny til under 3000kr. som tar mindre plass ved siden av TVn i stua enn denne.

 

Det er helt umulig. I tillegg trenger man ikke å ha den ved siden - man kan ha den bak på TV-en.

Lenke til kommentar

Hmmm, lurer på hvordan den spiller av Blueray filmer. Kan kanskje være et alternativ til den svære kassen jeg har medicenteret i nå :0)

 

Jeg skaffet meg nylig et ASUS-hovedkort med denne APUen for å erstatte mitt lett aldrende Nvidia ION-system med Atom 330-prosessoren. Jeg testet oppsettet med Blurayversjonen av "Batman The Dark Knight", men skuffelsen var enorm da det viste seg at decodingen til AMD er laaangt dårligere enn Nvidias.

Bildet var ikke like skarpt og hadde mye "støy" på jevne overflater.

Men hovedkortet takler fint flashvideoer i 1080p og er ellers raskere enn 330 ION-oppsettet, men det skulle bare mangle da 330 er over to år gammel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...