Gå til innhold

CD-R raatner mellom fingrene paa folk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter her med noen cd-r-plater fra, tja, 1998? Funker fint som f.

 

Dette til orientering. :)

 

Greit. For aa klarlegge:

 

*Feilkorrigeringen for rene data-plater er 1000 ganger bedre enn den er for audio plater.

*Det var ikke her snakk om feilkorrigeringsformatet brukt for aa faa noe til aa virke, men selve materialet.

Lenke til kommentar

Heh, som sagt florerer det med "dritt"-plater der ute.

Har selv enda min første cd-r plate (audio-cd), type BASF Gold fra 1995, og den funker bare lækkert enda. Har også kopi av win95 fra 1996 på samme type plate, den funker også helt fint. Men har derimot vært borti no-name plater som begynte å miste belegget etter bare et par timer, så kvalitets-forskjellen er stor.

Lenke til kommentar

Materialet i mine 5 år gamle plater er der fortsatt. Hadde det 'råtnet', ville platene vært uleselige. Hva var uklart, egentlig?

 

Ok... det virker som om din forståelse for feil-korrigeringskoder er litt uklar.

 

La meg da oppfordre deg til å lese litt på google om det. (google: "CIRC Reed-Solomon Error Correction Codes etc.")

Lenke til kommentar

Materialet i mine 5 år gamle plater er der fortsatt. Hadde det 'råtnet', ville platene vært uleselige. Hva var uklart, egentlig?

 

Ok... det virker som om din forståelse for feil-korrigeringskoder er litt uklar.

 

La meg da oppfordre deg til å lese litt på google om det. (google: "CIRC Reed-Solomon Error Correction Codes etc.")

 

Feil-korreksjon er ikke noe vidundermiddel som bringer sterkt ødelagte plater opp fra graven akkurat, jeg tror det han mener er at platene hans er i relativt god stand ellers så hadde de vært uleslige (feil-korreksjon eller ikke).

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok... det virker som om din forståelse for feil-korrigeringskoder er litt uklar.

 

Da tar du feil. Jeg forstår feilkorreksjon og -deteksjon godt, men all verdens feilkorreksjon kan ikke hente data ut av en cd hvor 'datalaget' mangler.

 

Prøv dette:

Legg en billig cd-r i solen og fukt den jevnlig. Sett den så i en cd/dvdspiller, så skal du se. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...