Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snutebil vs. «vanlig»


Ting

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sitter i skrivende stund og ser på National Geographic og programmet «Megafabrikker», som i denne episoden omhandler Peterbuilt.

I USA kjører de som kjent mest snutebiler. Her i landet går det omtrent bare i flate fronter. I programmet snakker de om aerodynamikk og drivstofføkonomi, og at dagens chassis på peterbuilt er det mest lønnsomme - det er jo et poeng, så hvorfor har vi bare flate fronter i Europa? Skape mye vinddrag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I USA ere lengda på hengern som er avgjørende, mens i Norge ere lengda på hele vogntoget. Dvs at man i Norge ønsker minst mulig lastebil-hytte og mest mulig plass på hengern, mens man i USA kun har hengern å forholde seg til så lastebilen dermed kan ha den lengda man måtte ønske, som da gjerne resulterer i at man kjøper skikkelige biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp! Det er ikke annet å si om saken enn at vi som vanlig velger "våre egne løsninger" i Norge, og at "våre egne løsninger" ikke alltid er de beste - selv om politikerne tror det er nødt til å være slik at deres idéer er bedre enn alle andre lands politikeres idéer.

 

Et annet utslag av slik "vi kan best" mentalitet i Norge, kan man finne eksempler på i konstruksjon av motorvei, der man får telehiv etter tre måneder på en helt ny vei, mens man i Sverige helt greit klarer å prestere å bygge brukbar vei - og eksempelvis i billettsystemfadesen i Oslo, der man sørget for å bestille et custom billettsystem som til nå har kostet over en milliard og fortsatt ikke virker og derfor skal byttes ut med enda et nytt, i stedet for å bare kjøpe et som funket i utgangspunktet - eksempelvis systemet de bruker i England som har vært i bruk i 15 år uten problemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jepp! Det er ikke annet å si om saken enn at vi som vanlig velger "våre egne løsninger" i Norge, og at "våre egne løsninger" ikke alltid er de beste - selv om politikerne tror det er nødt til å være slik at deres idéer er bedre enn alle andre lands politikeres idéer.

Nå er det strengt tatt ikke "vår egen løsning" vi har på vogntoglengde, det er EU sin, og det vil i praksis si "andre lands politikeres idéer"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...