Ting Skrevet 10. april 2012 Rapporter Del Skrevet 10. april 2012 Hei, Sitter i skrivende stund og ser på National Geographic og programmet «Megafabrikker», som i denne episoden omhandler Peterbuilt. I USA kjører de som kjent mest snutebiler. Her i landet går det omtrent bare i flate fronter. I programmet snakker de om aerodynamikk og drivstofføkonomi, og at dagens chassis på peterbuilt er det mest lønnsomme - det er jo et poeng, så hvorfor har vi bare flate fronter i Europa? Skape mye vinddrag? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 10. april 2012 Rapporter Del Skrevet 10. april 2012 Vi har andre regler for totallengde på vogntog. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 16. april 2012 Rapporter Del Skrevet 16. april 2012 I USA ere lengda på hengern som er avgjørende, mens i Norge ere lengda på hele vogntoget. Dvs at man i Norge ønsker minst mulig lastebil-hytte og mest mulig plass på hengern, mens man i USA kun har hengern å forholde seg til så lastebilen dermed kan ha den lengda man måtte ønske, som da gjerne resulterer i at man kjøper skikkelige biler. 2 Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 18. april 2012 Rapporter Del Skrevet 18. april 2012 Jepp! Det er ikke annet å si om saken enn at vi som vanlig velger "våre egne løsninger" i Norge, og at "våre egne løsninger" ikke alltid er de beste - selv om politikerne tror det er nødt til å være slik at deres idéer er bedre enn alle andre lands politikeres idéer. Et annet utslag av slik "vi kan best" mentalitet i Norge, kan man finne eksempler på i konstruksjon av motorvei, der man får telehiv etter tre måneder på en helt ny vei, mens man i Sverige helt greit klarer å prestere å bygge brukbar vei - og eksempelvis i billettsystemfadesen i Oslo, der man sørget for å bestille et custom billettsystem som til nå har kostet over en milliard og fortsatt ikke virker og derfor skal byttes ut med enda et nytt, i stedet for å bare kjøpe et som funket i utgangspunktet - eksempelvis systemet de bruker i England som har vært i bruk i 15 år uten problemer. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 19. april 2012 Rapporter Del Skrevet 19. april 2012 Det har vel litt å gjøre med hva slags veier man kjører på også da. Hvis alle norske vogntog skulle vært 5 meter lenger hadde vel det bydd på en del problemer? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. april 2012 Rapporter Del Skrevet 28. april 2012 Jepp! Det er ikke annet å si om saken enn at vi som vanlig velger "våre egne løsninger" i Norge, og at "våre egne løsninger" ikke alltid er de beste - selv om politikerne tror det er nødt til å være slik at deres idéer er bedre enn alle andre lands politikeres idéer. Nå er det strengt tatt ikke "vår egen løsning" vi har på vogntoglengde, det er EU sin, og det vil i praksis si "andre lands politikeres idéer"... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå