Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger luftkompressor. Hvor stor/sterk/type?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva slags luftkompressor jeg skal skaffe meg. Jeg er snekker og har vært borti smått med kompressorer men til det bruket jeg har vært borti så har det ikke krevd store effekten. Men jeg har lyst til å bruke en kompressor hjemme til å f.eks. drive:

 

Lakkering

Blåse rent deler (altså, trenger rein luft. Ikke olje)

Muligens sand/glassblåsing

 

Siden jeg mest sansynelig trenger en litt kraftig kompressor til disse bruka, så kunne det vært fint om det kunne trekke en muttertrekker også. Men hvis det krever enda mer enn de andre tinga så gjør ikke det no heller.

 

Jeg kan godt finne ut selv hva jeg trenger, men klarer ikke finne no sted om hvordan jeg velger riktig kompressor til diverse bruk. Det vil kanskje ikke bli brukt så veeeldig mye, men liker ihvertfall å ha muligheten til det. Spesielt lakkering er jeg veldig interessert i å ha til. Hvis dere foreslår no alternativ for å lakkere selv hjemme (uten bokser) så tar jeg imot tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få ren luft må du ha et filter/seprasjonssystem som skiller ut vann og slikt fra luften.

 

du velger kompressor ut ifra det mest krevende utstyret du skal brukte mtp trykk og flow, så vis det er annet utstyr som bør ha / skal ha mindre trykk eller flow så m¨du bruke en regulator.

Lenke til kommentar

det med filteret visste jeg egentlig når jeg tenker meg om og trykkregulator regna jeg med, det jeg lurer på er hvor stort volum jeg må/bør ha, hvor kraftig kompressor jeg må/bør ha og sånne ting.

 

jeg aner ikke hvor mye en lakksprøyte bruker, hvor mye en muttertrekker bruker eller hvor mye trykk kompressoren må ha for å fylle ett dekk med luft.

 

hovedgrunden til luftkompressor blir jo pga lakksprøyte, blåsepistol og kanskje sandblåsing (i den rekkefølgen) da jeg kan erstatte alt annet bruk med noe elektrisk eller manuelt arbeide. men kan kompressoren også brukes til annet arbeid så er det bare enda mer praktisk:P

Lenke til kommentar

det med filteret visste jeg egentlig når jeg tenker meg om og trykkregulator regna jeg med, det jeg lurer på er hvor stort volum jeg må/bør ha, hvor kraftig kompressor jeg må/bør ha og sånne ting.

 

jeg aner ikke hvor mye en lakksprøyte bruker, hvor mye en muttertrekker bruker eller hvor mye trykk kompressoren må ha for å fylle ett dekk med luft.

 

hovedgrunden til luftkompressor blir jo pga lakksprøyte, blåsepistol og kanskje sandblåsing (i den rekkefølgen) da jeg kan erstatte alt annet bruk med noe elektrisk eller manuelt arbeide. men kan kompressoren også brukes til annet arbeid så er det bare enda mer praktisk:P

Hvor mye utstyret krever står som regel på utstyret, hvis du kjøper noe som er annerkjent og hos en litt kompetent kan de som regel hjelpe deg godt på vei.

akkurat når det kommer til dekk så må kompressoren klare å avgi mer trykk endet som skal i dekket.

 

Kan jeg låne tråden litt?

 

Hvordan blir det å bruke en minimini kompressor på pcdeler? altså gjørra reint inni i kabinettet? og hva ville en sånn liten fyr koste?

jula har iallefall noen små med bittesmå tanker der du ka nstille både maks og minimumstrykk som burde funke fint til slikt.

bør ikke ha for høy trykk og vær obs på at da det kan komme vann ut anbefales et ikke uten filter for å skille av vannet.

 

 

Forøvrig, når det kommer til trykk fra kompressor så er det ikke bare makstrykk som er intressant men også minimumstrykket, dvs ved hvilket trykk kompressoren begynner å gå.

Lenke til kommentar

tja, jeg kjøpte en slik en fra jula til meg selv, grei da jeg kunne stille opp minimumstrykket og den var lett flyttbar, når jeg jeg skal ha mellom 80 og 100 psi i sykkeldekket så er det litt kjipt å måtte tømme en stor tank for luft for å få pumpa til å gå til makstrykket igjen.

 

samtidig funker den fint til støvblåsing (som jeg gjør uten vannfilter) i pc og fylling av luft i dekk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da må du sjekke hvor mye luft (liter/min.) du trenger til verktøyet du ønsker å bruke!

 

Men jeg vet at, proft maler ustyr; som maling-/lakk pistoler, krever MYE luft. Samme med mutter trekker og sandblåsing. Dette krever en sterk motor og stor tank ( 500 - 1000 L ). Har selv to kompressorer, beregnet for spikerpistoler (proff) og den størrste gir 320 L/min. Men slikt er IKKE brukbart, til ditt bruk! Blåse-pistol og det å fylle "luft i dekk", så kan du klare deg med en mini- kompressorer.

 

Så du begynner i feil "ende"! Sjekk hva utstyret trenger av luft, så kan du velge kompressor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...