Gå til innhold

Hva skjer når du sletter filer?


Anbefalte innlegg

leste om et program (recuva) som kunne finne slettede filer som ikke var skrevet over og fant ut at det funket ganske bra, fant navnet på en film jeg hadde hatt for 1 år siden. men da jeg formaterte harddisken fant jeg ikke noen slettede elementer. er ikke det nok å formatere(ikke hurtigformatering...)?

Nei, det er ikke nok. Formatering er en kommando for å klargjøre/tilbakestille en harddisk. Formateringen gjør ikke noe med dataene fysisk sett, men merker alt som ugyldig/klar for overskrivning (så operativsystemet kan ikke se filene), samt at et nytt filsystem blir laget. I tillegg blir dårlige sektorer merket. Forskjellen med hurtigformatering er at det ikke merkes av dårlige sektorer. Det vil da være en risiko for at data du skriver til disken kan bli korrupt eller uleselig. Derfor anbefales full formatering, selv om det tar lenger tid.

 

Er noe feil eller glemt er det bare til å rette på meg. ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående formatering og sletting av data: det må nevnes at det gjøres på forskjelig måte i nyere Windows utgaver (Vista og Win7).

Før var det slik at full formatering ikke slettet noe annet enn indeksen. Nå slettes alt, alle sektorer overskrives med nuller. Dvs man trenger ikke DBAN etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kan den slette harddisken som du kjører W7 fra?

Ja. Det er en boot-disk, dvs du starter opp med CD eller USB-penn inne og den tar over "kontrollen" over PCen din. Det går fint å slette systemdisken, men vær nøye med å ta backup av eventuelle viktige filer og ha installasjonsdisk for operativsystem klart da alt blir borte for godt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er en grunn til alt.

Ved endel hemmelige anlegg til forsvaret her i landet, så er eneste måten disker og andre lagringsmedier kommer ut på, er gjennom et rør med en indre diameter på 2 millimeter.

Dette mener forsvaret er den virkelig sikreste grunnen mot rekonstruksjon av data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...