Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

...


BOluffa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bra å leve sånn, det er bra at du har tatt initiativ til å skrive dette. Kjenner flere som virker litt om deg. Er vekten din ett problem for deg? Det burde det ikke være.

 

Jeg er ikke ekspert på dette, men jeg møtte en fyr her om dagen på treningssenteret som jeg trener på. Han fortalte at han bruker treningssenteret som et sted hvor han slipper alle tanker, alt stress og bare fokuserer på å slappe av og trene.

 

Dette kunne kanskje være noe for deg? Gjøre hva du vil, så lenge du vil og orker. Slippe alt av tanker og stress fra omverdenen. Prøv det?

 

Man blir også relativt kvikk og man får mer energi ved å trene. En annen ting: jeg tror man noen ganger må gi litt faen, ikke alltid føle seg presset på skolen osv. Gjør som du selv vil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som det miljøet du er vokst opp i har gjort deg en smule emosjonelt deprivert. Det at foreldrene har vært så følelsesmessig utilgjengelig gjør det vanskeligere å få seg selv bekreftet, noe som er en normal og nødvendig del av oppveksten for å bygge en høvelig stabil identitesfølelse. Det å bli sett, hørt og forstått opp igjennom barndommen er viktig, og når foreldrene dine ikke annerkjenner følelsene dine så mister du på en måte litt kontakten med hvem du er.

 

Man kan vel si om dette at man lærer seg hva man ikke vil, men man har kanskje ikke noe spesiell kontakt med hva man vil.

 

Den miljøforandringen du opplevde i utlandet er vel på mange måte en oppfyllelse av akkurat det du har savnet ang. følelsesmessig kontakt og omsetning av følelser, noe som normaliserte de utilfredsstilte behovene du har gått med i relativt lang tid. Når du da mister dette og går tilbake til samme miljøet havner man på en måte i den samme gamle suppa igjen, men en viktig ting du har lært nå er jo at det finnes noe annet som du vet er der ute og som er bra for deg, bare at man må jobbe litt for å finne det.

 

Overspising og generelt din emosjonelle reaksjon er vel din psykologiske reaksjon på tapet av de kvalitetsrelasjonene som du bygget. Man prøver å fylle et tomrom med mat, men det er som du selv har forstått bare et symptom.

 

Det virker litt som du av familien din er opplært til å tjene dem litt for mye og at du har nedjustert deg selv og dine egne behov i for stor grad. Selvoppofrelse er fint det, til en viss grad, men om det blir for dominerende så blir det ubalansert og det går for mye ut over din egen utvikling. Andre igjen har det andre veien og har veldig lett for å dra nytte av den personlighetstypen du igjen er. Det er viktig å søke mot balanse på dette for det er kun du selv som må ta de grepene som er nødvendig for å komme dit. Du kan f.eks benytte en psykolog til å hjelpe deg med dette.

 

Det er ikke uvanlig å få mange tanker og å prøve å løse problemet, men så og si ingen har psykologisk innsikt til å fortå hvorfor situasjonen er slik den er og ender derfor opp med mentale modeller og løsningsmodeller som ikke har god nok rot i virkeligheten. Det er derfor det er veldig nyttig å diskutere dette med noen som har god kunnskap om hvordan vi fungerer i hodet.

Som Albert Einstein sa, så omorganiserer de fleste bare sine egne tanker når de tror de tenker. Man er helt avhengig av stimulans og input om man skal klare å se nye perspektiver på ting.

Psykiske lidelser har en ufortjent stigmatisering over seg, og er i mine øyne akkurat det samme fysisk sykdom. Det er et symptom på at noe er galt i forhold til hva som er optimalt. Om du fyller diesel på bensinmotoren så oppstår det en skade som må repareres, det skjønner alle. Akkurat det samme gjelder om du blir feilprogrammert i hode under oppveksten din fordi de basale behovene dine ikke blir tilfredsstilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

det han over sier er meget bra +

Prøv deg fram med fysisk trening som eks løp deg en lang tur på morgningen, tren litt Yoga hjemme mer type meditere Yoga kan virkelig hjelpe, prøv ut noe naturlig kosttilskudd som kan hjelpe på humøret som eks 5-HTP.

 

Dette kan hjelpe deg kommer over den verste kneika samt gi deg et fokus..

Lenke til kommentar

Det er mye forskjellig man kan gjøre for å skaffe hjelp. Jeg sliter selv en god del, men jeg får god hjelp. Det har vært en lang vei å gå, men jeg anbefaler å ha en god kontakt med fastlegen. En dyktig fastlege har mye å si. Jeg har en alldeles fantastisk fastlege, og det var han som fikk meg inn i helsevesenet på skikkelig måte.

 

Om du vil lese om mine opplevelser og min vei inn i helsevesenet kan du se innom bloggn min her: odadjupevag.blogspot.com/

Lenke til kommentar

Det er mye forskjellig man kan gjøre for å skaffe hjelp. Jeg sliter selv en god del, men jeg får god hjelp. Det har vært en lang vei å gå, men jeg anbefaler å ha en god kontakt med fastlegen. En dyktig fastlege har mye å si. Jeg har en alldeles fantastisk fastlege, og det var han som fikk meg inn i helsevesenet på skikkelig måte.

 

Om du vil lese om mine opplevelser og min vei inn i helsevesenet kan du se innom bloggn min her: odadjupevag.blogspot.com/

 

skumle med fastleger er at de ofte skriver ut ssri raskere en man kan si 'ahh'

Lenke til kommentar

Det er mye forskjellig man kan gjøre for å skaffe hjelp. Jeg sliter selv en god del, men jeg får god hjelp. Det har vært en lang vei å gå, men jeg anbefaler å ha en god kontakt med fastlegen. En dyktig fastlege har mye å si. Jeg har en alldeles fantastisk fastlege, og det var han som fikk meg inn i helsevesenet på skikkelig måte.

 

Om du vil lese om mine opplevelser og min vei inn i helsevesenet kan du se innom bloggn min her: odadjupevag.blogspot.com/

 

skumle med fastleger er at de ofte skriver ut ssri raskere en man kan si 'ahh'

 

Det er helt sant! Det slapp jeg heldigvis unna. Legen min lot det være opp til psykologen jeg ble henvist til.

Lenke til kommentar

Det er mye forskjellig man kan gjøre for å skaffe hjelp. Jeg sliter selv en god del, men jeg får god hjelp. Det har vært en lang vei å gå, men jeg anbefaler å ha en god kontakt med fastlegen. En dyktig fastlege har mye å si. Jeg har en alldeles fantastisk fastlege, og det var han som fikk meg inn i helsevesenet på skikkelig måte.

 

Om du vil lese om mine opplevelser og min vei inn i helsevesenet kan du se innom bloggn min her: odadjupevag.blogspot.com/

 

skumle med fastleger er at de ofte skriver ut ssri raskere en man kan si 'ahh'

 

Det er helt sant! Det slapp jeg heldigvis unna. Legen min lot det være opp til psykologen jeg ble henvist til.

 

Og de er dessverre verre en fastleger ang SSRI :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...