Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

G74SX - W7 finner ikke hard disk


Anbefalte innlegg

For et par uker siden så gikk jeg til innkjøp av følgende laptop:

http://www.dustinhom...duct/5010619953

 

Allerede før PC'n var et døgn gammel opplevde jeg at den gikk i blåskjerm når Windows hadde starta opp nylig. Gikk seg til etter er par dager, så gadd ikke tenke mer over det. Men fra jeg skulle fyre den opp i går kveld får jeg ikke fyrt den opp overhodet. Mens Windows booter går den plutselig i blåskjerm og gir meg mulighet til å velge mellom å starte opp Windows som vanlig eller inn i Windows System Recovery Options. Å starte Windows som vanlig repeterer prosessen.

 

I System Recovery Options er ikke OS'et listet opp, og blir bedt om å laste inn drivere for hard disken.

Har klart å google meg frem til følgende:

http://www.sevenforu...ry-options.html

Sliter derimot med å finne driverne til dette. Har vært inne og sett her ASUS sine sider her:

http://www.asus.com/...G74SX/#download

Men må være så ærlig som at jeg ikke kan nok om dette til å skjønne hva jeg evt, må laste ned. Fulgte en CD med drivere med når jeg kjøpte laptopen, men har ikke tilgang til den før etter påske, og det er en kjedelig ventetid. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok tinge Dustinhome for å finne ut hvilken harddisk som er plassert i maskinen. Siden det er valgritt fra asus hvordan harddisk du vil ha så har nok ikke driver på hjemmesiden sin for alle de forskjellige mulighetene du kan velge mellom. Hvis du har problemer med å finne driver til harddisken så kan sikkert jeg eller noen andre prøve å hjelpe deg siden drivere til ting som harddisk ofte kan være vanskelige å finne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spurte Dustinhome, men var lite å finne ut, og ble heller henvist til Asus, ettersom det varierte med merke og slikt. Kom meg dog inn i BIOS for å se om den fant harddisken der. Fant harddisken der og prøvde å bytte den fra AHCI mode til IDE. Da kom jeg meg plutselig inn i Windows igjen, etter en diskkontroll.

Hva er forskjellen her, og er det noe sjakktrekk å ha den i IDE mode over AHCI?

Lenke til kommentar

Skal ikke være store forskjellen med mindre du har SSD. Det er enkelt forklart en modus som gjør harddisken din mer effektiv. Størst forskjell skal merkes når du enten scanner med antivirus, defragmentering av harddisk og div server applikasjoner. Fant også muligens ut av blåskjermproblemet ditt.

 

Hvis OS ikke er installert med AHCI vil et bytte fra IDE til AHCI føre til følgende blåskjerm error: 0x7B Blue Screen of Death STOP error (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE)

Bytte til AHCI krever innstallasjon av drivere og endring av registerfiler før bytte i BIOS

 

Skal også være sterkt anbefalt å innstallere OS med AHCI enablet hvis du absolut vil ha det (Altså formatering og så reinstall). Selv med driver og bios endringer skal det være flere bugs som oppstår.

Endret av Bjoolz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...