Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Driver 180.no med shady business?


AnaXyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

For ca et år siden ble jeg oppringt av en selger hos 180.no, som ville pushe på meg en "kampanjeperiode" på 6mnd med annonser ute på nettsidene deres. Dette ville koste 1000kr. Jeg pleier som regel å si nei, men selgeren var så utrolig slitsom, så jeg endte med å si et forsiktig ja. Dum som jeg var.

 

Faktura kom i posten, og jeg tenkte like så godt at jeg kunne teste dette på mitt firma, og la inn annonsetekst osv som man trenger for å sette opp kontoen riktig. 1000kr var ikke et så stort tap, og dette var jo noe som kunne funke, for alt jeg visste.

 

6mnd gikk, og i løpet av denne perioden fant jeg ut at dette var markedsføring som ikke fungerte. Jeg fikk et brev i posten som så ut som en "avsluttende" statistikkgreie som summerte opp litt diverse info om perioden. Jeg gidder jo ikke lese slikt, da jeg tenkte at perioden uansett var over.

 

Men plutselig, etter ca en måned fikk jeg en faktura fra 180.no, pålydende 2900kr. Jeg begynte jo å lure, og sendte dem mail om at jeg ikke ønsket å være kunde hos dem. Jeg tenkte at dette ville være nok som en oppsigelse, da dette er vanlig praksis rundt om.

 

Men nei, jeg ble oppringt av en selger fra 180.no, som fortalte at det ikke gikk an for meg å si opp abonnementet, da jeg ikke hadde sagt opp innen en frist som hadde gått ut. Dette stod visstnok nederst på en av de infoarkene jeg fikk tilsendt måneden før. Og det gjorde det jo. Legger ved bilde:

 

post-91181-0-12515000-1333130089_thumb.jpg

(dette er altså heeelt nederst på side 2 i infoarkene jeg fikk tilsendt)

 

Så dette var visstnok nok for at jeg hadde sagt ja til enda en periode med 180.no på 6mnd. Jeg ble forbanna på selgeren, men han klarte ikke å gjøre noe med det, og jeg endte til slutt med å gi opp og bare si ja. Det blir så mye stress, og jeg gadd ikke det da.

 

Så samma tralten i 6mnd til, uten noe effekt markedsføringsmessig. Jeg visste jo fra periode 1 at dette ikke ville fungere, så hadde ikke så store forventninger nå heller.

 

Fikk nå samma brev i posten, nå som det har gått 6mnd igjen. Det er det som er avbildet over. Men nå har jeg lært, og har sagt ifra at jeg ikke ønsker noe mer med dem å gjøre. Har ikke fått noe svar enda, så håper da inderlig det går glatt.

 

Men det jeg lurer på, er om dette er lovlig av dem i det heletatt? Er det ikke noe shady rundt dette? Begynner ikke dere å lure også? Jeg syntes det er merkelig at det holder med å skrive den teksten som står nederst på det arket, for at jeg "godkjenner" en ny periode om jeg ikke sier ifra innen en viss frist.

 

En ting er ihvertfall sikkert, det er en helt feil måte å få kunder på. Jeg sitter jo ufrivillig og må betale for noe jeg ikke vil ha.

 

Hadde satt pris på litt kommentarer på denne, da jeg er veldig usikker selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shady business er bare forbokstaven. Du kan google "kataloghai", så får du et visst inntrykk av bransjen. Men 180 skal vel være av de mer serriøse, selv om reklameverdien er ganske liten der og. Ble du opplyst første gangen om at det var et abonnement som måtte sies opp? Det har de plikt til. Du må aldri akseptere sånne krav uten videre. Bare legg på røret, og ta korrespondansen skriftlig. Så får man tid til å tenke seg om.

Lenke til kommentar

At det er mulig... Visste ikke at det var så utbredt!

 

Har aldri blitt opplyst om at dette var et abonnement som måtte sies opp. Det er derfor jeg syntes det var så ufattelig rart.

 

Og ikke nok med det, er det ikke slik at man må ha en skriftlig signatur fra meg før man kan anse meg som abonnement/kunde? Jeg sa bare delvis ja over telefon, og de har ikke opptak på det (ikke som jeg har godkjent ihvertfall). Hadde vært deilig å krevd tilbake alle pengene, selv om det ikke er all verdens med penger, så er det litt for meg.

 

Sendte dem også en skriftelig oppsigelse over mail istad, med en ganske sur tone hvor jeg retter fokus mot deres shadye måte å hente inn kunder og ikke minst penger på. Skrev at jeg forventet et seriøst svar tilbake, så om jeg får noe kommer jeg til å poste det her.

 

Jeg forventer i alle fall at de sletter meg som kunde nå som jeg sa ifra i god tid, for dette dritet orker jeg ikke mer..

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

180.no henvender seg kun til næringsdrivende, så dette er ikke forbrukerrett. Tråden flyttes derfor til juss.

 

Av samme grunn har du en dårlig sak her. Det er strenge regler for hvordan fjernsalg mot forbruker skal skje. Det er IKKE slike regler for fjernsalg mellom næringsdrivende. De har mest sannsynlig sitt på det tørre her, selv om det er aldri så sleipt.

Lenke til kommentar

Så hva mener du da? At jeg prøver å unngå å betale regninger?

 

Jeg var relativt fersk som næringsdrivende i fjor når 180.no først ringte (da de pleier å ringe nyetablerte omtrent med en gang), så jeg koblet ikke det med en gang.

 

Fant en ganske bra greie i helga, med mange like erfaringer: http://grundertanker.no/2009/03/pass-deg-for-nettkatalogenno-og-andre-kataloghaier/ Sjekk spesielt ut kommentarene, det er der erfaringene er.

 

Ser ikke ut som jeg er alene med de erfaringene jeg har..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...