Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Ble litt satt ut av bilde på Vg.no.

en hobbyfotograf som er avbildet. (illustrert hvertfall)

 

 

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10064713

 

I teksten under står det følgende:

 

"

Hobbyinntekter:

Når hobbyen ikke gir overskudd over tid eller andre økonomiske fordeler. Det må heller ikke ha egenskap av å være næring. Det er ingen eksakt beløpsgrense for hvor mye du kan tjene skattefritt.

 

Mange tror det ligger en grense på 4.000 kroner, men dette gjelder bare salg av bær og frukt.

"

Ingen grense? Dette må vel være dårlig research av vg s reporter.

 

...For godt til å være sant!!!.....Nekter å tro at man kan tjene penger i Norge uten å skatte.. Ikke I Norge

 

Noen som har en bedre/klar oversikt over dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha kikket inn på skatteetaten, så er det på mange måter en (diffus) grense vedrørende "hobbyinntekt".

 

VG's reporter tar ikke feil, men det er ikke det samme som at du som "hobbyfotograf" kan selge det du vil skattefritt.

 

Som nevnt så er spørsmålet om "hobbyen" er egnet (eller ikke) til å gi ett overskudd eller økonomiske fordeler. Det sies ingen ting om en konkret beløpsgrense for hvor skattefrihet går over i skatteplikt.

Min personlige subjektive tolkning er at så lenge dette ikke er et yrke, helt eller delvis, og du ikke selger med "overskudd" men kun tar betalt for "reelle" kostnader så kan du selge bilder for et uavgrenset beløp. Hva som da kan kalles "reelle" kostnader er igjen et definisjonsspørsmål.

Bruk av utstyr, kostnader til utskrifter, reiser m.m. bør være ok. Selger du ett bilde til en avis i ny og ne, så vil jeg tro at honorarer for dette blir å anse som hobbyinntekt. Er et slikt forhold til f.eks. en avis av det mer "regelmessige" slaget så er det nok ikke like opplagt.

Har du et (regelmessig) økonomisk utbytte av fotograferingen så går det vel over grensen til næringsvirksomhet, men som sagt det er en "flytende" grense.

 

Her er Skatteetatens definisjon på Næringsvirksomhet:

De samlede vilkårene for å anse en inntektsgivende aktivitet som virksomhet er at aktiviteten:

  • tar sikte på å ha en viss varighet,
  • har et visst omfang,
  • er egnet til å gi overskudd, og
  • drives for skattyterens regning og risiko.

Ved tvilstilfeller er det skattekontoret som avgjør om en virksomhet skal anses som næringsvirksomhet eller hobby. Ta kontakt med ditt lokale skattekontor for konkret vurdering av din aktivitet.

At aktiviteten anses som næringsvirksomhet vil blant annet gi mulighet for å trekke fra kostnader som påløper i oppstartsfasen.

Lenke til kommentar

Takk for en bedre innføring polljen.

Kort oppsummert. Ta bilder som vanlig hobbybruk, selg til Tarfiff. Skattefritt.

Om tvist ,så er det opp til hvordan den tilfeldige persnen hos ditt lokale skattekontor å hvordan hun/han vurderer det! :)

 

Skønner dette er en gråsone,men litt for tilfeldige å uklare regler etter mitt syn.

Flott å vite i disse skattetider !

Endret av DrSnap
Lenke til kommentar

Leste ett sted at hobby med små inntekter som langt på vei generer mindre inntekt enn utgiftene er skattefritt.

 

Husk å alltid ta vare på kvitteringer kvittering kvitteringer skulle man havne i en situasjon hvor det lokale skattedirektorotet viser mer interesse for hobbyen din enn normalt...

Lenke til kommentar

Husk å alltid ta vare på kvitteringer kvittering kvitteringer skulle man havne i en situasjon hvor det lokale skattedirektorotet viser mer interesse for hobbyen din enn normalt...

 

Ett godt tips.

Det finnes vel ikke noe som er bedre ovenfor myndighetene enn dokumentasjon, dokumentasjon og atter dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor man ikke bare oppretter enkeltmannsforetak, tar noen minutter og gjør at man kan tjene 50.000 skattefritt. Skulle man passere 50.000 er det bare å mva-registrere seg. Langt mer ryddig og ikke minst flertallet vil registrere utbetalinger som lønn om man ikke har foretak å fakturere fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prøvde å finne ut at dette tidligere, og min konklusjon ble:

 

- Om du tjener mer penger enn du bruker på hobbyen så må du skatte.

- Om du bruker mer penger enn du tjener så får du ikke fradrag.

 

Dette rimer også godt med mitt generelle inntrykk av det norske skattesystemet...

 

Skattemessig så tror jeg det beste er å føre opp eventuelle inntekter i punkt 5.0 i selvangivelsen. Der kan du skrive at du har solgt bilder for 1000 kroner som er tatt med kameraet til 10000 kroner og blitsen til 2500 kroner, og etterbehandlet med pc-en til 7000 kroner og programmet til 3000 kroner. Jeg tviler på om du blir beskattet da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor man ikke bare oppretter enkeltmannsforetak, tar noen minutter og gjør at man kan tjene 50.000 skattefritt. Skulle man passere 50.000 er det bare å mva-registrere seg. Langt mer ryddig og ikke minst flertallet vil registrere utbetalinger som lønn om man ikke har foretak å fakturere fra.

 

Du må skatte selvom driftsinntektene ikke overstiger 50 000, den grensen har bare å gjøre med mva. Inntekter fra enkeltpersonsforetak vil komme som næringsinntekt på selvangivelsen din, fordelen er at du får trukket fra utgifter. Så lenge det er fotografering i relativt liten skala er det nok liten vits i registrere et firma, men hvis man vil ha sitt på det rene kan man jo føre det opp i tilleggsopplysninger som nevnt ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor man ikke bare oppretter enkeltmannsforetak, tar noen minutter og gjør at man kan tjene 50.000 skattefritt. Skulle man passere 50.000 er det bare å mva-registrere seg. Langt mer ryddig og ikke minst flertallet vil registrere utbetalinger som lønn om man ikke har foretak å fakturere fra.

 

Du må skatte selvom driftsinntektene ikke overstiger 50 000, den grensen har bare å gjøre med mva. Inntekter fra enkeltpersonsforetak vil komme som næringsinntekt på selvangivelsen din, fordelen er at du får trukket fra utgifter. Så lenge det er fotografering i relativt liten skala er det nok liten vits i registrere et firma, men hvis man vil ha sitt på det rene kan man jo føre det opp i tilleggsopplysninger som nevnt ovenfor.

Joda, avgiftspliktig var det jeg tenkte på - men i praksis når man starter er man i investeringsfasen så kostnadene overstiger vanligvis inntektene som igjen medfører redusert skatt på ordinær inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...