Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk til selvbygd PC


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en selvbygd PC som jeg gjerne vil ha nettverk på. Den har ikke nettverkskort, så jeg har prøvd med en D-Link DWA-160 adapter, men det fører til at jeg mister tilkoblingen hvert andre sekund. Nettverkskabel fungerer heller ikke, da PC-en ikke "gjenkjenner" den.

 

Hjelp? :)

 

P.S. Beklager hvis dette er feil underforum.

Endret av displacement
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Internett og nettverk er vel korrekt nok forum det...

 

Vel, først og fremst, hva har vi å jobbe med allerede?

Er det slik at du HAR en kabelforbindelse (er det LAN integrert på hovedkortet?) på maskinen, men at denne bare ikke fungerer? I så fall er det som regel pga. enkle feil slik som manglende drivere osv. Det er kjapt og greit å fikse. Si i fra om jeg misforstår nå - det er litt forvirrende nå du både sier at maskinen "ikke har nettverkskort" og så sier at du ikek får nettverkskabelen til å fungere pga. PCen ikke gjenkjenner den (det insinuerer jo at du har et sted å koble kabelen og at dermed PCen faktisk har et nettverkskort som bare ikke fungerer skikkelig av en eller annen grunn).

 

Spørsmål #2 er vel egentlig, hva er det du vil oppnå? Er det en god nok løsning om du får kabelforbindelsen til å fungere, eller vil du spesifikt ha trådløs forbindelse?

 

Hvis kabel er bra nok og ikke er et problem å bruke så er jo det absolutt best for stabilitet og ytelse på nettverket - og som sagt er det vanligivs små enkle problem som gjør at det ikke fungerer - som jeg sikkert kan hjelpe deg medå få til å fungere igjen. Hvis du vil ha trådløst så KAN det være at dette kan rettes via å endre litt på instillingene som brukes - men det kan også være at du investere i noen annen hardware for å få det til å fungere skikkelig. Det kommer egentlgi litt ann på hva somer problemet - om det er dårlig signal eller noe annet...

 

Gi en tilbakemelding så skal jeg se om jeg kan guide deg videre til en løsning.

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, mente at jeg ikke har trådløst nettverkskort. :ninja: Har Realtek PCIe GBE Family Controller som fungerte helt fint før, men plutselig en dag fikk jeg beskjed om at det ikke var plugget til noen nettverkskabel i maskinen.

 

Trådløst nettverk er absolutt ikke nødvendig. Bare jeg får stabilt nett så er jeg mer enn fornøyd. Har dessverre ikke noe mer å tilføye med det første, da jeg har veldig lite peiling på nettverk o.l.

 

Jeg setter forresten veldig stor pris på hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Beklager, mente at jeg ikke har trådløst nettverkskort. :ninja: Har Realtek PCIe GBE Family Controller som fungerte helt fint før, men plutselig en dag fikk jeg beskjed om at det ikke var plugget til noen nettverkskabel i maskinen.

 

Trådløst nettverk er absolutt ikke nødvendig. Bare jeg får stabilt nett så er jeg mer enn fornøyd. Har dessverre ikke noe mer å tilføye med det første, da jeg har veldig lite peiling på nettverk o.l.

 

Jeg setter forresten veldig stor pris på hjelpen! :)

 

Da høres det jo ut som den beste løsnignen er å fikse det kablede nettverkskortet ditt. Så lenge dette er akseptabelt (altså at det er ok å la det gå en kabel til et koblingspunkt i nettverket ditt) så er dette som sagt både det raskeste og mest stabile løsningen og er der med optimalt så lenge kabelen ikke er et praktisk problem.

 

For å vite hva som er galt så må jeg ha en del mer info. Hvis du har noen måte å få maskinen på nett så kunne jeg sett på den direkte via fjernstyring og sansynigvis fikset de fleste typiske problemer veldig raskt for deg (det hadde sansynligvis tatt meg mindre tid en å forklare hvordan du fikser det selv).

 

Men, jeg anntar at dette gjerne er problematisk dersom du har så ustabil forbindelse på det nåværende trådløskortet du nevner - så her er hva du kan sjekke for meg slik at jeg kan diagnosere feilen:

 

- ta et screenshot av ipconfig (fra cmd)

Hvis du ikke vet hvordan du kjører ipconfig, så ta en titt på de første par minuttene i denne videoen:

 

- ta et screenshot av device manager (enhetsbehandling på norsk)

Dette finner du ved å høyreklikk på min datamaksin og velge egenskaper, for så å trykke på enhetesbehandling. D vil du få en liste med installerte enheter i maskinen din. Ta et screenshot av denne listen for meg (det vil hjelpe for å finne ut av om du mangler drivere for kortet ditt)

 

Hvis du ikke vet hvordan man tar screenshots så gjøres det slik:

- trykk CTRL+PRINTSCREEN knappene

- åpne et program som kan behandle bilder (paint i windows for eksempel)

- trykk CTRL+V (lim inn hurtigtasten)

- Bildet som du tok skal nå limes inn i programmet.

- Save bildet til en fil (helst jpg format så det ikke blir for stor filstørrelse)

Deretter kan du laste det opp på forumet - eller evt. laste det opp på bildr.no og gi oss linken

 

Hvis du henter disse to screenshottene så vil det hjelpe godt på vei til å diagnosere problemet.

 

Evt. kan du legge meg til MSN messenger (jeg sender deg en PM med min ID) så kan jeg hjelpe deg gjennom feilsøkingen på direkten. hvis det bare er en enkel typisk feil så tar det ikke som regel så mye tid å finne ut av.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sendt deg en personlig melding med litt diverse. :) Har du ikke fått den?

 

hmm, må ha oversett meldingen. fikk den når jeg så etter den nå.

 

Nettverkskortet virker å være installert - men den oppdager ingen tilkobling. Statusen er slik som man ville forventet av den skulle være dersom du plugget ut kabelen. Da er det aller første jeg ville sjekket at kablingen er korrekt, at ikke kabelen er skadet osv. Dette kan nok sikkert også oppstå av at nettverkskortet blir defekt, men det er nok tusen ganger mer sansynlig (statitisk sett) at det er et enkelt koblingsproblem. Du kan forresten også sjekke om du får noe lys på kontaktporten etter ud har sjekket kablingen.

 

Det kunne være verdt å forsøke en reinstallasjon på kortet også dersom du ikke finner en mer grunnleggende feil, men til å begynne med bare sjekker du den fysiske tilkoblingen grundig - og evt. tester med en alternativ kabel dersom du kan (spesiellt om du ikke er helt sikker på om du har brukt nettop DENNE kabelen før og den har fungert). Det vil nemmelig være mulig å koble en standard telefonkabel i nettverkspluggen, men det vil ikke gi noe nettverk. Noen ganger finnes det telefonkabler i samme tykkelse og med samme plugg (stor RJ45) som nettverkskabler også, hvilket kan gjøre dem litt for enkel å forveksle. Hvs du set på endepluggen og teller antall tynne lederkabler (som regel flere farger) inne i endepluggen så kan du ihvertfall få en indikasjon på om det er en nettverkskabel. Det må være 8 slike ledere for en fullgod nettverkskabel.

 

Sjekk opp i dette og så rapporter tilbake :)

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er definitivt en fungerene nettverkskabel med 8 lederkabler. Jeg testet den nå på en bærbar maskin, og det fungerte helt fint.

 

Det kommer ikke noe lys når jeg plugger den i kontaktporten, som det forresten bare er én av. Hmm...

 

Så du har testet samme koblingen inn i en annen maskn og den fungerer? Ypperlig. Det hjelper mye på feilsøkingen.

 

I så fall så vil jeg tro at problemet er en av de følgende:

- Du har forvekslet nettverksporten på PCen med et analogt modem (de bruker samme RJ45 kontakt på PCer ofte).

- Nettverkskort har blitt defekt, og du må bytte det ut med et nytt eller bruke en USB adapter (begge alternativer billige).

 

Det kan være verdt å utelukke noe mer uvanlig driverproblem eller andre slike ting ved å reinstalere enheten helt - men normalt så når du ikke får lys i porten når kabel kobles til (og du vet at kabelen er ok) så er det en av de to førstnevnte problemene av min erfaring.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis kortet er ødelagt, så er det bare å sette inn et ekstra gigabit PCI-kort. Man får disse for en 50 lapp på ebay.

Link? :)

 

I så fall så vil jeg tro at problemet er en av de følgende:

- Du har forvekslet nettverksporten på PCen med et analogt modem (de bruker samme RJ45 kontakt på PCer ofte).

- Nettverkskort har blitt defekt, og du må bytte det ut med et nytt eller bruke en USB adapter (begge alternativer billige).

Hmm, interessant. Som sagt i førsteposten har jeg prøvd å bruke en D-Link USB adapter, men da blir tilkoblingen ganske ustabil. Tror det kan være en idé å skaffe et nytt nettverkskort. Har du en link? Og kan det Jan sa være en idé? :)

Endret av displacement
Lenke til kommentar

Det har virkelig mye for seg å handle gbit nic på ebay. :wallbash:

Hva er det du prøver å si?

 

Tipper vel at det insinueres at alt fra ebay må være boss pga. det er billig, hvilket selvfølgleig bare er tull...

Alle vet jo at Intel kan jo ikke lage nettverkskort ikke sant? ;)

 

Eneste problemet med slike kinavarer er at det tar 1-3 uker med levering, men så lenge man er klar over det faktum så er det mye penger å spare på produkter som essensiellt sett ofte er identisk til de man finner i butikker her uansett.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Eneste problemet med slike kinavarer er at det tar 1-3 uker med levering, men så lenge man er klar over det faktum så er det mye penger å spare på produkter som essensiellt sett ofte er identisk til de man finner i butikker her uansett.

 

-Stigma

 

Jeg ser hvertfall ikke noen grunn til å handle slike enkle ting i Norge. Har man ikke planer om å kjøpe andre produkter i samme slengen, så blir det stor prisforskjell bl.a. pga porto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...