Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

store problemer med windows/sata kontroller?


Anbefalte innlegg

hei, jeg spurte tidligere her om tips til installasjon av windows 7, da det nektet å la seg innstallere på noen av diskene mine. problemer var at jeg hadde hatt raid0 tidligere og slik jeg forstår det så blir diskene dynamiske etter et slikt oppsett og windows ikke klarer å bruke dynamiske disker til noe. løste problemer med å bruke disken fra en gammel laptop, vista, og konvertere dem der, fikk lov å installere windows på en disk, men da jeg skulle boote etter en restart (updates etc) "missing bootmgr". flott. fikk tips her, flashet bios nykket ut alle diskene utenom den jeg skulle ha OS på. flott, fungerte. etter noen dagers stabilt og fint bruk uten særlige problemer droppet plutselig oppløsning ned til 480p og ting sluttet å fungere. reinstallerte catalyst control center flere ganger, prøvde det meste. til slutt avinstallerte jeg bare hele catalyst, og da sluttet musa og tastaturet å fungere når jeg er inne i windows.

 

så, jeg lurer på mo det er noen her som har tips? kjører på asus sabertooth 990FX med en amd 1090T. har sata kontrolleren dødd på seg eller er det en dårlig harddisk? dårlig installasjons disk? alt av tips er bra fordi jeg kommer ingen vei her...

 

Kjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du hadde anti-virus installert? Prøvd å reinstallere og formatere disken først?

Kan være disken, hovedkortet ditt har 2 SATA-kontrollere; 2 svarte porter (Jmicron) og 6 brune (AMD SB). Prøv å bytt der først.

Du har fortsatt ikke mus eller tastatur i Windows?

Noen andre harddisksymptomer som klikkelyder, at den spinner opp hele tiden ol?

Start opp fra Windows-DVDen og velg Repair, åpne command prompt og finn disken med Windows på (prøv å skriv C: og trykk enter og se om den blir  aktiv i kommandolinjen, kan også være under D: eller E:)

Skriv på "chkdsk C: /f /r" (uten "") for å sjekke disken for feil og reparere.

Lenke til kommentar

... hadde hatt raid0 tidligere.

Benytter anledningen til å kommentere denne - det er enkelt å slette partisjonstabellen, så er alle spor av RAID og Dynamisk borte vekk.

Har sett at RAID BIOS menyen kan ha et valg for sletting, det er en enkel måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Du hadde anti-virus installert? Prøvd å reinstallere og formatere disken først?

Kan være disken, hovedkortet ditt har 2 SATA-kontrollere; 2 svarte porter (Jmicron) og 6 brune (AMD SB). Prøv å bytt der først.

Du har fortsatt ikke mus eller tastatur i Windows?

Noen andre harddisksymptomer som klikkelyder, at den spinner opp hele tiden ol?

Start opp fra Windows-DVDen og velg Repair, åpne command prompt og finn disken med Windows på (prøv å skriv C: og trykk enter og se om den blir aktiv i kommandolinjen, kan også være under D: eller E:)

Skriv på "chkdsk C: /f /r" (uten "") for å sjekke disken for feil og reparere.

 

ja hadde antivirus, men nei, enda ikke tegn til mus eller tastatur. men de fungerer begge perfekt når jeg er i bios. men skal prøve å skifte sata porter, evnt prøve en annen disk.

 

kanskje greit å nevne, når jeg skulle installerte windows på raidet så måtte jeg installere en raid driver fra driverdisken som kom med hovedkortet, tingen var da at det var kun x86 bit versjonen som lot meg installere på raidet. vet ikke om det er relevant. har INGEN erfaring med raid drivere tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...