Gå til innhold

Er han ustoppelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oddsene er 35:1 med 211 fotografer på 6 kategorier. Ikke helt Hasselblad Masters med andre ord :)

 

De fleste fotokonkurranser i norge (som jeg har kjennskap til) er for det meste reklamearenaer der vinnere er forlengst åpentbare - få nye spennende fotografer gidder å delta. Det gjør heile "fotokonkurransen" scene i norge utrolig kjip. Det blir neste "feil" å delta...

 

PS: Sikkert flinke fotografer og alt det der, ikke noe personlig. Det heile bare er gør kjedelig.

Endret av GCardinal
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ja, ja, sikkert et godt stykke arbeid som ligger bak slike bilder, men for meg så blir dette kun kunstig, polert og overfladisk. Får lite eller ingen ting ut av denne slags bilder. Passer muligens inn i en verden med vekt på kommersialitet snarere en originalitet og kunstnerisk verdi!

Trist egentlig, men slik er det nok bare! Andre kåringer innen fotografi er nok mere verdt for oss seere enn akkurat denne....!

Men vinneren er nok en verdig vinner utifra kriteriene som juryen legger til grunn... (vil eg tru)! ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av landskonkurransen er at det er noen få pro fotografer som deltar og en haug med elever fra fotofagskolen :p

 

Personlig er jeg mer imponert over de fotografer som har levert meget bra og gjort håndtverket selv. Og ikke har hatt en hel stab å støtte seg til.

 

Får vurdere å delta i år, tvile på at jeg når helt opp til JH nivå hehe , men inngangsprisen er temmelig dyr :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Undertegnede ar absolutt en amatørenenes amatør, med svært små kunsteriske evner. Men når jeg vurderer bildeserien (over) med fire "kunstneriske" fotografier så er jeg egentlig skuffet. Kunstnerisk og fotofaglig teknisk så er kanskje bildene gode, men for meg så blir det mer kunstig enn kunstnerisk.

 

Porterettet av Sigbjørn Johnsen er for meg det "beste", jenta i skogen omringet av "utstoppede???" dyr blir for unaturlig for meg (og det værste).

Selv om jeg ikke er "fan" av malingsbildet, så er det så absolutt elementer som tiltaler meg (malingen i bevegelse). Dama i badedrakt med "boa!!!", nei det skal jeg ikke kommentere.

 

Dette er selvsagt bare en ren subjektiv vurdering fra min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har alltid fundert på hvor punktet hvor fotografi blir billedkunst egentlig er... og lurer fortsatt. Særlig når jeg ser bilder som dette fra "foto" konkurranser.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg disse bildene er mye finere enn de kornete sort-hvit bildene som Fotografi er så glad i. Hadde jeg ikke hatt bruk for blitssystemet til Nikon og de brutale objektivene så kunne jeg heller rusla rundt og tatt alle bildene med ene B/W Art-filteret konstant på Olympus E-P3.

Lenke til kommentar

Smaken er som baken.

 

Personlig ville jeg aldri hengt noen av disse bildene i min egen stue. Da foretrekker jeg heller kornete sort-hvitt (eller farge!) med litt mer "personlighet". Men det er kanskje ikke det som er kriteriet for å bli årets fotograf?

 

De fleste andre vinnerbildene falt heller ikke i smak...

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Jens er en allsidig og hardarbeidende fotograf som leverer vanvittig bra fotografisk håndverk. Han evner å bruke farger, lys og motiv på en helt unik måte, og har skapt en stil som er gjenkjennelig. Verdig vinner, uten tvil!

 

Unskyld meg, jeg prøver å ikke reagere her. Men seriøst, "skapt en stil som er gjenkjennelig"?.. Jeg er ganske sikker på at denne stilen er skapt av annonse folka i statene og copy-pastet tykt over jordkloden. HDR layer på 50% opacity

samt det heile inspirert av 5-point-lightning - det er ganske 2009 spør du meg.

 

Jeg tar også den type bilder, enkelte jobber krever den stilen. Men denne stilen er som blond bimbo med silikon i alle kropsdeler.

 

Silikon uthever kropsdeler som HDR detaljer i bilder. Lett å fordøye for enn hver man i gata. Så her er det nok forbindelse mellom smakken og "bakken" :thumbup:

 

Personlig forretrekker jeg reel nabojenta fra lokalpuben fremfor en bimbo fra vest-kant.

Endret av GCardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betyr det da at "ekte" ** bilder er de som knipses i sort-hvit med gjerne overdrevet høy ISO for å få fram den fake filmeffekten fra fordums tider er så mye bedre bilder enn bilder hvor en fotograf legger ned mye tid og ressurser til planlegging og gjennomføring er så mye dårligere ?

 

** for ett tragisk ord, mye brukt av bluesfolket her i byen btw som mener at formelbasert 3 greps musikk er så mye mer ekte enn alt annet som blir gitt ut.

Lenke til kommentar

Betyr det da at "ekte" ** bilder er de som knipses i sort-hvit med gjerne overdrevet høy ISO for å få fram den fake filmeffekten fra fordums tider er så mye bedre bilder enn bilder hvor en fotograf legger ned mye tid og ressurser til planlegging og gjennomføring er så mye dårligere ?

 

...

 

Noen ønsker å ta bilder for Nationa Geographic andre drømmer om å se sitt bildet som enn del av annonse i FHM / KING / Maxim etc.

 

Mine favoritt fotografer er Bruno Stevens og Joe McNelly

 

Jeg respekterer arbeid til alle type fotografer og de som har møtt meg veit at jeg er alltid klar for en reel diskusjon om foto. Men det er viktig å skille mellom kommersielt foto som har til formål å "selge" noe og santidsbeskrivende eller kunstnerisk foto som har flere sider ved seg enn bare salg-salg-salg.

 

Enkelte fotografer bruker den type fotografi til å selge seg selv - hva de selger er same-shit for meg - men, det er flatte bilder med ett enkel vinkling - salg.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Med fare for å bli smått klisjé-aktig;

 

For meg er foto øyeblikkets kunst hvor det ikke finnes stort med spennvidde for å beholde realismen.

 

For mye stæsj i PS, overdrevne farger eller HDR bruk vil ganske snart, etter min mening, bringe et foto over i en sfære hvor du har en del mestere over de siste tusen år. Småtøft å ta opp kampen med folk som Michelangelo selv om teknologien har gjørt verktøyene enklere å bruke.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...