Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Takket ja til leie av leilighet muntlig, men ombestemmer meg etter dette


SirKratoS

Anbefalte innlegg

Har kanskje kommet oppi en litt kinkig situasjon og håper noen kan oppklare litt for meg.

 

Var å så på en leilighet i sist uke, og ble etterhvert spurt om jeg ville leie den. Svarte at ja det ville jeg siden alt så veldig bra ut der. Fikk med meg en ufylt kontrakt som jeg skulle se gjennom i de kommende dagene før jeg skulle komme ned og fylle den ut sammen med utleier.

 

Etter cirka to dager har jeg vurdert min personlige situasjon og vil ikke leie denne lenger siden jeg kan spare mer penger slik jeg bor nå. Dette forklarerer jeg i en SMS til utleier og sier samtidig at jeg må takke nei til leiligheten.

 

Er dette "godt nok", eller har jeg egentlig inngått en muntlig avtale jeg ikke kan gå vekk fra? Kan utleier kreve at jeg betaler noe, sier noen lover noe om dette? Er veldig bekymret nå.

 

Håper noen kan komme med noen innspill her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet kan man avtale ting både muntlig og skriftlig. Begge deler er "like godt" avtalt.

 

Spørsmålet er om dere faktisk muntlig har avtalt en slik leieavtale, eller om dere bare har blitt enige om at du fortsatt er interessert i å leie etter å ha sett leiligheten, og at dere sannsynligvis vil inngå en avtale skriftlig om noen dager.

 

Å i ettertid avgjøre om det er gjort en avtale eller ikke er problemstillingen med muntlige avtaler.

 

Ut i fra situasjonen du beskriver heller jeg til at dere ikke har inngått en muntlig leieavtale, spesielt fordi du fikk med deg en usignert leieavtale fra møtet som du skulle se igjennom. Hvis dere faktisk hadde gjort en bindende avtale, ser jeg ingen grunn til at dere ikke bare kunne ha fylt ut og signert den skriftlige avtalen der og da.

 

Hvis dere derimot hadde vært i en situasjon der dere ikke hadde anledning til å fylle ut en skriftlig avtale, hadde avtalt alle detaljer muntlig (pris, oppsigelsesfrist, innflyttingstidspunkt, etc), og så blitt enige om å sette opp den muntlige avtalen skriftlig på et senere tidspunkt, hadde jeg hellet til at dere hadde inngått en muntlig bindende avtale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan man avtale ting både muntlig og skriftlig. Begge deler er "like godt" avtalt.

 

Spørsmålet er om dere faktisk muntlig har avtalt en slik leieavtale, eller om dere bare har blitt enige om at du fortsatt er interessert i å leie etter å ha sett leiligheten, og at dere sannsynligvis vil inngå en avtale skriftlig om noen dager.

 

Å i ettertid avgjøre om det er gjort en avtale eller ikke er problemstillingen med muntlige avtaler.

 

Ut i fra situasjonen du beskriver heller jeg til at dere ikke har inngått en muntlig leieavtale, spesielt fordi du fikk med deg en usignert leieavtale fra møtet som du skulle se igjennom. Hvis dere faktisk hadde gjort en bindende avtale, ser jeg ingen grunn til at dere ikke bare kunne ha fylt ut og signert den skriftlige avtalen der og da.

 

Hvis dere derimot hadde vært i en situasjon der dere ikke hadde anledning til å fylle ut en skriftlig avtale, hadde avtalt alle detaljer muntlig (pris, oppsigelsesfrist, innflyttingstidspunkt, etc), og så blitt enige om å sette opp den muntlige avtalen skriftlig på et senere tidspunkt, hadde jeg hellet til at dere hadde inngått en muntlig bindende avtale.

 

Kontrakten som jeg fikk med meg hjem var ikke fylt ut med noen ting nei, jeg sa at jeg ville se gjennom denne før vi skulle fylle den ut i lag. Sa også at jeg ville lese litt om innboforsikringer og slikt før jeg kom tilbake for å fylle den ut.

 

Vi snakket ikke om oppsigelsestid eller varighet når jeg var på visningen, og vet ikke noe angående dette. Det eneste jeg vet er leie pr måned og depositum, men dette visste jeg på forhånd siden det var oppgitt på finn.no. Vi diskuterte eller nevnte ikke noe om dette heller.

 

Det som er litt dumt er at han skulle gi beskjed til de to andre interesserte (men som han ikke hadde hørt noe mer ifra) at leiligheten ikke er ledig lengre. Fordi jeg sa jo at jeg ville ha leiligheten.. Men det er kanskje en liten feil gjort av utleier...?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan man avtale ting både muntlig og skriftlig. Begge deler er "like godt" avtalt.

 

Spørsmålet er om dere faktisk muntlig har avtalt en slik leieavtale, eller om dere bare har blitt enige om at du fortsatt er interessert i å leie etter å ha sett leiligheten, og at dere sannsynligvis vil inngå en avtale skriftlig om noen dager.

 

Å i ettertid avgjøre om det er gjort en avtale eller ikke er problemstillingen med muntlige avtaler.

 

Ut i fra situasjonen du beskriver heller jeg til at dere ikke har inngått en muntlig leieavtale, spesielt fordi du fikk med deg en usignert leieavtale fra møtet som du skulle se igjennom. Hvis dere faktisk hadde gjort en bindende avtale, ser jeg ingen grunn til at dere ikke bare kunne ha fylt ut og signert den skriftlige avtalen der og da.

 

Hvis dere derimot hadde vært i en situasjon der dere ikke hadde anledning til å fylle ut en skriftlig avtale, hadde avtalt alle detaljer muntlig (pris, oppsigelsesfrist, innflyttingstidspunkt, etc), og så blitt enige om å sette opp den muntlige avtalen skriftlig på et senere tidspunkt, hadde jeg hellet til at dere hadde inngått en muntlig bindende avtale.

 

Er muntlig avtale like godt som skriftelig? Trodde ikke noe var "godkjent" avtale før det var skriftelig.. Men sikkert jeg så tar feil der.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan man avtale ting både muntlig og skriftlig. Begge deler er "like godt" avtalt. [...]

Er muntlig avtale like godt som skriftelig? Trodde ikke noe var "godkjent" avtale før det var skriftelig.. Men sikkert jeg så tar feil der.

 

Avtaleloven setter ingen formkrav til avtaler.

 

Husleieloven sier spesifikt at leieavtaler kan gjøres muntlig og skriftlig:

 

"§ 1-4. Avtaleform

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det."

 

Så en muntlig avtale er like "avtalt" som en skriftlig avtale. Den store problemstillingen med muntlige avtaler er at det er vanskeligere å dokumentere i etterhånd om det er gjort en avtale eller ikke, og hva som faktisk var avtalt.

 

Se:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...