Gå til innhold

Hvordan la .Net & Mysql kommunisere med 'alt'?


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg putter denne under Generell siden spørmålet er temmelig generelt, men jeg trenger like fult deres hjelp.

 

 

Situasjonen:

Jeg har en server som tar seg av hjemmeautomasjon og rapportering.

Programvaren er basert på VB.Net & Mysql siden dette er det jeg behersker i dag.

 

Denne tar seg av styring av lys, håndtering av alarmer, rapportering av temperaturer etc, etc..

 

Til nå har jeg besøkt serveren via RDP, men nå har dagen kommet for utvidet tilgjengelighet.

 

 

Behov:

Alle funksjoner må kunne leses og kjøres fra alle husets enheter.

Dette inkluderer Linux, Ios, Android og Win.

Jeg trenger et GUI for alle brukere som takler mottak og sending av data fra/til både serversoftware og database.

 

 

Spørsmål:

Jeg er ikke ute etter en oppskrift, men en finger som sender meg i riktig retning:

"Gå for ASP, Java..." Jeg har ikke peiling, men deres input bestemmer hva jeg skal studere i tiden som kommer :)

 

 

Alle forslag mottas med takknemlighet og pluss i boka!

 

*Cerwell

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du endre verdier i databasen kan du enkelt sende SQL spørringer via ett asp/php script. Skal du ha endringer opp på siden uten å måtte "refreshe" for å gjøre det stiligere så kan du ta en titt på Ajax i tilegg =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan enten sette opp en webside som styrer serveren. Da har du muligheter som ASP (som GeirGrusom anbefaler), men du kan int bruke Python med Django, PHP eller Ruby on rails hvis en av de tingene heller er av interesse. Ingen av tingene er feil.

 

Alternativet, som er mer tungvindt er å sette opp en RESTfull server, og lage klientapplikasjoner til de ulike nehetene som styrer serveren. Dette er mye mer arbeid og kan gi deg bedre tilpassede løsninger for hver enhet. Men det gik bakdelen at når du utvider serverren med ny funksjonalitet må du endre hver enkelt klient igjen.

 

Min anbefaling: Hør på GeirGrusom og lag et web-grensesnitt med ASP.NET

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...