Gå til innhold

gaming pc Hvilken komponenter bør jeg kjøpe (AM3+)


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg var en aktiv pc bygger for en 5 års tid siden.

Nå har jeg startet opp med pc igjenn.

Skal byggen en grei gaming pc til rundt 10.000.-

 

Det som er kjøpt inn i dag er:

Crosshair V Formula (am3+)

SSD på 120 GB for Oprativsystemet.

Strømforsyning på 650W.

2x WD 1.5 Terabyte.

 

De 6000.- jeg har restrerende skal være nok til alt som mangler (Minne, Skjermkort og Cpu + kjøling)

 

Det stopper seg litt på prosessor og skjermkort delen. Der har jeg lest mye de siste dagene men enda ikke fått bestemt meg.

 

Lurer på hvilken prosessorer er best for am3+ kortet mitt.

(fx 8150 er dyrest og med 8 kjerner men får mye dårlig kritikk)(Passer prossesorer fra am3 am3+ Hk??)

 

Hvilken skjermkort er best for spillbruk.

(Tror radeon 7970 blir litt dyrt + hovedkortet mitt virker ikke kompatibelt med pci-e 3?)

 

Kabinett får jeg se senere.

Men kom gjerne med tips om hva som er på moten.

 

Takker for all hjelp på min bestilling:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville håpet på det beste å prøvd å skaffe meg en Phenom II prosessor jeg enten X4 955BE og oppover eller X6 1090T/1100T

 

hvis du har mulighet ville jeg byttet inn hovedkortet med ett intel hovedkort og skaffa meg en intel CPU (i5 2500K) ettersom AMD har sporet litt av de siste generasjonene :(

 

HD 7970 er kanskje litt for dyrt, jeg ville prøvd å satse på ett HD 7950 eller HD 7870

 

kjøling, da ville jeg valgt ett Phanteks kjøletårn (husker ikke navnet, men de har bare en kjøler på markedet etter hva jeg har fått med meg)

 

minne, Corsair Vengeance LP 8GB (2x4GB)

 

Edit: alle PCIe 16X passer om hverandre, det vil si at du kan bruke for eksempel ett PCIe 3.0 kort i ett PCIe 2.0 hovedkort uten problemer, PCIe 2.0har nok båndbredde til å "drive" HD 7970, så nå for tiden er det bare en "gimmick"

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

X4 og X6 leverer bedre ytelse per. kjerne enn FX CPUene, noe som gjør dem bedre i spill

 

Phanteks (finnes i blå, rød og oransje også)

 

du trenger strengt talt ikke mer enn 4,5GB ram i dag, så folk kjøper 8GB fordi det er så billig, det er ikke noe særlig grunn til å kjøpe 16GB

 

du må kjøpe LP (low profile) RAM for at de skal passe under kjøletårnet

Lenke til kommentar

Vil x6 passe på am3+ socket??

Får ikke opp på noen nettbutikker at dette går overens.

vil det skape noen komplikasjoner ?

 

for å si det på den måten, jeg har selv Asus Crosshair V formula + X6 1100T :)

 

 

Link? :dribble:

 

*tip: søk phanteks på dustinhome.no

 

 

vil det kjøletånet levere mer kulde en en slik vannavkjølingsenhet??

 

det finnes en lukket vannkjølingsenhet som kan kjøle litte granne mer som koster 220kr mer, den heter Corsair H100, men den bråker også mer

Endret av olestokk
Lenke til kommentar
Hvilken skjermkort er best for spillbruk.

(Tror radeon 7970 blir litt dyrt + hovedkortet mitt virker ikke kompatibelt med pci-e 3?)

Ikke bare dyrt, men ingen AMD-prosessor er kraftig nok til å kjøre det 100% i spill som Skyrim. Det er ikke som for 5 år siden da Intel var noe foran, Intel er to fulle generasjoner foran AMD i ytelse i dag.

PCIe er laget for å være bakoverkompatibel, så det er ikke et problem.

 

Et godt valg blir da for eksempel 7870 eller 7850.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Selges ikke x6 på dustin??

Er det noen gode allerntiver på dustin?

Prøver å samle bestillingene pga frakt.

 

Hva er best av 7950 DC|| og 7870??

7950 > 7870, men forskjellen er rundt 10% i dag.

 

Ser jo også at det har kommet 2 nyheter på dustin.

AMD FX-6200 BE 6-CORE 3.8GHZ 14MB

og

AMD FX-4170 BE 4-CORE 4.2GHZ 12MB

Er dette noe jeg bør vurdere?

Eller er X6 Overlegen over disse?

Phenom II er fortsatt den beste gamingarkitekturen AMD har gitt ut. AMDs FX-linje er noe bedre i flertrådede programmer, men 90% av alle spill i dag kjører på to eller en kjerne og resten er ikke flaskehalset av CPU uansett.

Lenke til kommentar

Den er nok utgått.. Lurer litt på å gå over til intel nå som jeg får lest litt om amd sinn flause.

Prøver å være fremtidsrettet i kjøpene mine. nyeste socketen til intel er vel 2011 om jeg ikke bommer helt. yter 3820 prosessoren til gaming bruk?

Eller vil dere anbefale å gå for 1155 socket og en 2600k prosessor?

Lenke til kommentar

Den er nok utgått.. Lurer litt på å gå over til intel nå som jeg får lest litt om amd sinn flause.

Prøver å være fremtidsrettet i kjøpene mine. nyeste socketen til intel er vel 2011 om jeg ikke bommer helt. yter 3820 prosessoren til gaming bruk?

Eller vil dere anbefale å gå for 1155 socket og en 2600k prosessor?

 

Jeg ville sagt, kjøp et Z68 1155 kort, sammen med en i3 2100(evt en billigere en) så venter du noen mnd's og oppgraderer til i5 3570K når ivy bridge kommer nå i april. (2012-4-29)

 

Men er sikkert andre som har mer kunnskap en meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...