Gå til innhold

Valg av gaming laptop til ca 10.000


Anbefalte innlegg

Har for lenge siden "falt av lasset" når det kommer til specs, Hardware o.l. Har ikke peiling lengre på hva som gjelder.

 

Skal finne meg en laptop som jeg skal kunne spille på, rundt 10.000 tenkte jeg (vet ikke hvor den magiske grensen går).

Her er to kandidater, kan godt finne noen andre hvis dere har tips:

 

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/AS7750G726716/acer-aspire-17-3-barbar-pc-as7750g-72671687mnkk

 

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-17-tom/asus-g74sx-tz226v/162119.3004/

 

Tips og erfaringer mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus'en er den desidert beste av de to der for spilling. Det er grafikkortet som er avgjørende, og GTX 560M som sitter i Asus moser AMD-kortet i Acer'en.

Asus G74SX er det beste valget til et budsjett på 10k, in my humble opinion. Bare vær obs på at du kan få 15-tommers versjonen G53SX også.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en gaming laptop, så er GPU det viktigste å gå etter. 560M har mye bedre ytelse enn 7670M.

Her finner du benchmarks.

Det ser ut som at 560M er GPUen gir mest for pengene nå.

 

Vel, man får maskiner med GTX 570M til under 10k nå (15 tommer), så i ren ytelse kan man gjøre et bedre kjøp - poenget er bare at da dreier det seg om maskiner fra MSI, som har et mer frynsete rykte når det gjelder byggekvalitet, og det å ta seg av kjøling på en god måte. Asus'en kjøler fint, og ikke er den veldig bråkete til å være en gaming-bærbar heller.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hadde ikke gått utenom SSD for gaming for å være ærlig.

 

Mange gode grunner til å velge SSD-harddisk, men spilling er vel ikke en av dem ... hvis det da ikke er om å gjøre å få ned tiden det tar å laste inn spillet, eller store maps ... når man vel har begynt å spille, har ikke harddisken noen særlig innflytelse. Så hvis man innenfor et budsjett på 10k velger SSD-hardisk, må man gå ned på ren spillytelse. Det henger ikke på greip, etter min mening. Har man derimot anledning til å plusse på budsjettet med et par tusenlapper ... så kjøper man en SSD ved en senere anledning og putter inn selv.

 

Edit: 15- og 17-tommere med enten GTX 560M eller GTX 570M grafikkort hos norske forhandlere/nettbutikker, maxpris 12k: Liste

 

Dette er de beste skjermkortene man får i den prisklassen - AMD har ingen av sine konkurrerende kort på plass i noen bærbar i skrivende stund. HD 5870M har forsvunnet fra markedet, og HD 6950M er ikke å se i noen maskin. Skal man ha bedre spillytelse i bærbare, må man opp til HD 6970M, HD 6990M, eller GTX 580M. Da må budsjettet oppjusteres betraktelig, og da er man helt i toppen hva gjelder spillytelse i bærbare - med unntak av et par maskiner som kjører disse toppkortene i SLI/CrossFire.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hadde ikke gått utenom SSD for gaming for å være ærlig.

 

Mange gode grunner til å velge SSD-harddisk, men spilling er vel ikke en av dem ... hvis det da ikke er om å gjøre å få ned tiden det tar å laste inn spillet, eller store maps ... når man vel har begynt å spille, har ikke harddisken noen særlig innflytelse. Så hvis man innenfor et budsjett på 10k velger SSD-hardisk, må man gå ned på ren spillytelse. Det henger ikke på greip, etter min mening. Har man derimot anledning til å plusse på budsjettet med et par tusenlapper ... så kjøper man en SSD ved en senere anledning og putter inn selv.

 

Edit: 15- og 17-tommere med enten GTX 560M eller GTX 570M grafikkort hos norske forhandlere/nettbutikker, maxpris 12k: Liste

 

Dette er de beste skjermkortene man får i den prisklassen - AMD har ingen av sine konkurrerende kort på plass i noen bærbar i skrivende stund. HD 5870M har forsvunnet fra markedet, og HD 6950M er ikke å se i noen maskin. Skal man ha bedre spillytelse i bærbare, må man opp til HD 6970M, HD 6990M, eller GTX 580M. Da må budsjettet oppjusteres betraktelig, og da er man helt i toppen hva gjelder spillytelse i bærbare - med unntak av et par maskiner som kjører disse toppkortene i SLI/CrossFire.

 

Ja, et godt poeng det med SSD disk. Men såfremt jeg kan kjøpe en slik sak i ettertid og hive inn....ja da er det jo ikke noe problem for meg.

 

Jeg ser litt på den lista du presenterte, interessant. Må vel studere den litt nærmere. Men har du noen tips angående skjermstørrelse. Jeg tenker jo i utgangspunktet på 17tommer (har jo fullt brukbar mindre laptop for reise etc i hus pr dags dato). Men blir disse litt vel store, og kanskje mere "flyttbar" enn "bærbar" ??

Lenke til kommentar

Det er vel oppløsningen i kombinasjon med skjermstørrelsen det går på. 1920x1080 er helt ok til spilling uansett om det er 15 eller 17 tommer, men når vi snakker lesing av dokumenter og websider, så er det mange som har problemer med en så høy oppløsning på en 15-tommers skjerm, ja, det kan bli smått nok på en 17-tommer, slik at man må sitte og zoome hele tiden. En fin løsning er jo en 15-tommer med høy ytelse til spilling, som er ok å ta med seg på tur, og som man kan koble på en stor ekstern skjerm når man er hjemme.

Men har du ikke det store behovet for å flytte mye på 17-tommeren, er det jo helt greit det også. Men jeg synes du skal ta med i betraktningen at du får 15-tommere med GTX 570M til under 10k ... det får du ikke med 17-tommere.

Og ja, 17-tommere er ganske merkbart mer ukomfortable å hanskes med enn 15-tommere, utenfor hjemmets vegger. Har selv 17 tommer, og det er ikke veldig praktisk på fly, tog eller buss ... eller på kafé ;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er vel oppløsningen i kombinasjon med skjermstørrelsen det går på. 1920x1080 er helt ok til spilling uansett om det er 15 eller 17 tommer, men når vi snakker lesing av dokumenter og websider, så er det mange som har problemer med en så høy oppløsning på en 15-tommers skjerm, ja, det kan bli smått nok på en 17-tommer, slik at man må sitte og zoome hele tiden. En fin løsning er jo en 15-tommer med høy ytelse til spilling, som er ok å ta med seg på tur, og som man kan koble på en stor ekstern skjerm når man er hjemme.

Men har du ikke det store behovet for å flytte mye på 17-tommeren, er det jo helt greit det også. Men jeg synes du skal ta med i betraktningen at du får 15-tommere med GTX 570M til under 10k ... det får du ikke med 17-tommere.

Og ja, 17-tommere er ganske merkbart mer ukomfortable å hanskes med enn 15-tommere, utenfor hjemmets vegger. Har selv 17 tommer, og det er ikke veldig praktisk på fly, tog eller buss ... eller på kafé wink.gif

 

 

Valget falt på følgende:

 

http://www.dustinhome.no/asus-g74sx-ci7-22-8gb-750-gtx560-blu-ray-173-w7hp/product/5010619953?intcmp=searchProvider_dacsa

 

Pga mye som skjer i livet og ikke for mye interesse og tid til å studere meg ihjel angående gaming-laptoper, gikk jeg for anbefalinga di. Det blir sikkert godt nok for min gaming, og så kom det jo under den magiske 10.000 kr grensa :-)

 

PCen blir nok ikke brukt på cafe, fly osv, så dermed ble det 17 tommer. En slags erstatning for stasjonær pc :-)

 

Mange takk for tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...