Gå til innhold

Bruk av alternativ medisin i samfunnet


Anbefalte innlegg

Jeg merker at Snåsamannen har fått en god del oppmerksomhet i det siste. Over halvparten tror han kan helbrede, mens svært mange går ut i media og stiller seg veldig kritisk til dette. Bortsett fra politiinspektøren da.

 

Alternativ medisin er jo en interessant ting å diskutere. Det finnes avdelinger på sykehus hvor kvalifiserte helsepersonell praktiserer en rekke sære behandlingsformer - er dette en god måte å kontrollere svindel på, eller for "snilt"? I USA ser vi jo bevegelser som er begrunnet med samme logiske feilslutninger som de som fostrer alternativ medisin - nemlig vaksinehysteriet. Dette er jo også farlige holdninger som går ut over uskyldige!

 

En annen posisjon jeg kan se er at folk flest velger alternativ medisin når alt annet er forsøkt. Dette er ok, og forståelig. For noen kan det også fungere, og det er ikke noe vits å sette disse til livs. Men er det utelukkende slik? Kan det ikke være sånn at new-age-vissvass og lignende går på bekostning av troverdigheten til "skolemedisinen" (aka. medisinen), og at enkelte misledete "ildsjeler" nekter å behandles for alvorlige sykdommer i det store og det hele - med døden til følge?

 

Så la oss hive i gang en liten diskusjon - kan Snåsamannen etc., helbrede? Tror ikke det blir mye uenighet om det spørsmålet i teknologi & vitenskap-delen, men enda mer interessant: burde alternativ medisin tillates i det hele tatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært mange av påstandene innen alternativ behandling er direkte misvisende eller mangelfulle. Den norske lovgivingen er svært liberal: Så lenge det ikke hevdes at behandlingen kan kurere alvorlige skader/sykdom , så får de holde på med sitt, også selv om virksomheten åpenbart er å regne som ren svindel.

 

Les f.eks

De som ikke ble mirakuløst helbredet, historier om alternativmedisin som ikke funket

Kvantemedisin, reinspikka humbug

Power Balance, ren humbug

THMPD – EUs direktiv om naturpreparater

Ingen liker å bli lurt

Skepsisbloggen

Saltklypa

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alternativ medisin er kommet for å bli. Feltet er kjempestort i hele verden, og veldig mange oppsøker alternativmesser etc. hver måned, bare i Norge.

Mange er ikke fornøyde med det offentlige helsevesenet, og det er jo en grunn til at så mange lever av, er interessert i etc det alternative.

Etter å ha lest på amed.no ser jeg at det finnes veldig mange alternative behandlingsmetoder, og flere blir vel lagt inn etterhvert, og emnet er voksende.

 

Uansett tror jeg man skal være forsiktig med å godkjenne alternative behandlingsmetoder, som offentlig godkjente behandlingsmetoder, og de som jobber med alternative behandlingsmetoder skal vise respekt, spesielt i forhold til behandling av sykdommer. Det er nok fornuftig at mange alternative behandlingsmetoder forblir alternativ, men forskning er kanskje viktig for alle metoder.

 

Mange er blitt hjulpet av alternativ medisin, og man skal absolutt være åpen for dette.

Endret av gautegr
Lenke til kommentar

Alternativ medisin er kommet for å bli. Feltet er kjempestort i hele verden, og veldig mange oppsøker alternativmesser etc. hver måned, bare i Norge.

Mange er ikke fornøyde med det offentlige helsevesenet, og det er jo en grunn til at så mange lever av, er interessert i etc det alternative.

Etter å ha lest på amed.no ser jeg at det finnes veldig mange alternative behandlingsmetoder, og flere blir vel lagt inn etterhvert, og emnet er voksende.

 

Uansett tror jeg man skal være forsiktig med å godkjenne alternative behandlingsmetoder, som offentlig godkjente behandlingsmetoder, og de som jobber med alternative behandlingsmetoder skal vise respekt, spesielt i forhold til behandling av sykdommer. Det er nok fornuftig at mange alternative behandlingsmetoder forblir alternativ, men forskning er kanskje viktig for alle metoder.

 

Mange er blitt hjulpet av alternativ medisin, og man skal absolutt være åpen for dette.

Jeg er enig i det du sier her. Men når det gjelder at folk er blitt hjulpet av alternativ medisin synes jeg åpenhet må jevnes ut med skepsis, slik som alt annet. Det er absolutt ikke sikkert at det hjelper folk så mye som det synes. Kanskje også tvert imot.

Lenke til kommentar

Jeg har til gode å se en eneste samfellevurdert vitenskaplig artikkel som dokumenterer at effekten av slike alternative behandlingsmetoder er høyere enn alminnelig placebo-effekt. Man bør selvfølgelig være fri til å benytte seg av alternative behandlingsmetoder om en absolutt ønsker det, men det ville være galt i mine øyne å kalle det "medisin".

 

Det er også viktig å ha et åpent sinn, definitivt; men det er en vesentlig forskjell mellom det å ha et åpent sinn og det å ha et hull i hodet. Om alternativ medisin har noe for seg så burde det være rimelig å kreve at det i det minste bør dokumenteres før man anbefaler slike behandlingsmetoder. Det finnes altfor mange tilfeller der lidelser som ellers kunne ha blitt behandlet ligger og utvikler seg fordi man har vært under den tro at en alternativ behandlingsmetode allerede har helbredet den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativ medisin vil i sin helhet si "alternativt til medisin som virker".

 

Per definisjon inntar du da altså medisin som enten ikke er bevist, eller er bevist å ikke virke.

 

Videre er mye av dette direkte skadelig - kiropraktorer tar årlig livet av en viss andel mennesker med tuberkuløse ryggvirvler, homeopater kan påvirke mennesker med kreft til å bytte ut cellegift med placebo, helsekostbutikker (også i norge) selger blekemiddel med livsfarlig koorinnhold som en hjelp mot influensa. Og her nevnes bare noen.

 

Om det burde være lovlig? Vel, om det kan dokumenteres at det ikke gjør skade og at leger når som helst kan avslutte alternativ behandling, så er det dumt å nekte folk å la seg lure. Men da mener jeg alternativ medisin burde merkes på skikkelig vis - f.eks en notis på flasken med vann (homeopati) du ser i butikkhylla som sier at du har en milliondels sjans for at det fremdeles eksisterer ett enkelt molekyl igjen av det aktive virkestoffet, og at dette er dokumentert ineffektivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En klok mann sa engang at "Alternativ medisin er medisin som enten ikke er bevist at fungerer, eller som er bevist at ikke fungerer".

 

Selv har jeg reagert på at det på mitt lokale legesenter reklameres for akupunktur for barn. Eneste tenkelige virkningen på dette er plaseboeffekten, men er den like sterk hos barn som oss voksne?

Lenke til kommentar

Eneste tenkelige virkningen på dette er plaseboeffekten,

Eneste tenkelige? Det kan vel tenkes at nålen provoserer kroppen på en slik måte at immunforsvaret trigges? Eller som smertestillende kan det vel tenkes at nålen tigger produksjon av smertestillende hormoner?

 

men er den like sterk hos barn som oss voksne?

Hos små barn kan en indirekte placeboeffekt være ganske viktig. Hvis foreldrene tror at det virker og dermed blir beroliget har det gjerne gunstig effekt på barnet.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Eneste tenkelige virkningen på dette er plaseboeffekten,

Eneste tenkelige? Det kan vel tenkes at nålen provoserer kroppen på en slik måte at immunforsvaret trigges? Eller som smertestillende kan det vel tenkes at nålen tigger produksjon av smertestillende hormoner?

 

OK, men det er ikke bevist. Mange forskere mener akupunktur kan virke mot smerter i rygg og ledd, og kvalme. Men bevismengden er veldig smal, og hvor mye som er placebo, og hvor mye som faktisk virker er umulig å si. Mange forskere mener derimot at akupunktur ikke virker mot noe som helst. Alt i alt er bevisene mot akupunktur mange, mens de fór er i beste fall tvilsomme.

 

men er den like sterk hos barn som oss voksne?

Hos små barn kan en indirekte placeboeffekt være ganske viktig. Hvis foreldrene tror at det virker og dermed blir beroliget har det gjerne gunstig effekt på barnet.

 

Placebo-by-proxy. Det tenkte jeg ikke på.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...