Gå til innhold

[Løst] Hjelp til oppgradering av grunnkomponenter - budsjett 8000 kr


Anbefalte innlegg

Hei der.

 

Jeg ønsker gjerne tips til oppgradering av min stasjonære pc.

 

Først oppsummering av nåværende komponenter:

 

- Corsair Obsidian 700D maxitower kabinett

- Corsair HX750 strømforsyning

- Corsair H50 vannkjølingssett

- Asus P5Q Deluxe LGA 775 hk

- Intel Core 2 Quad Q9400 prosessor

- Sapphire Radeon HD 5770 1 Gb skjermkort

- Corsair DDR 2 4Gb minne (uvisst hvilken hastighet)

- Asus Xonar Essence XT lydkort

- Et lass av 3,5" harddisker av helt kurrant kvalitet (WD, raptordisk og Seagate for det meste)

- Sony/Optiarc S-ATA - brenner

 

Det som skal oppgraderes er hovedkort, prosessor, minne og grafikkort.

 

Jeg ønsker en kombinasjon av intel på prosessorsiden og nvidia på skjermkortsiden, men er åpen for alle forslag. Budsjettet ligger på rundt 8000 kr.

 

Setter pris på innspill og tips!

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1|ASUS SABERTOOTH 990FX AM3+ ATX|5010597649|SABERTOOTH 990FX

1|CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

1|GIGABYTE GEFORCE GTX 580 1536MB PCI-E DVI/HDMI

1|INTEL CORE I5 2500 3.30GHZ 6MB S-1155

1|OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600

 

Dette kommer på 8267kr. Jeg tror ikke du trenger 16 gb ram hvis du ikke skal redigere mye så der sparte jeg litt penger og la til et litt dyrere skjermkort:) Du får også GB ssd disk som du kan installere Windows og flere spill på eller hva det enn måtte være :)

 

1|ASUS SABERTOOTH 990FX AM3+ ATX|5010597649|SABERTOOTH 990FX

1|CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

1|GIGABYTE GEFORCE GTX 580 1536MB PCI-E DVI/HDMI

1|INTEL CORE I5 2500 3.30GHZ 6MB S-1155

1|OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600

 

Dette kommer på 8267kr. Jeg tror ikke du trenger 16 gb ram hvis du ikke skal redigere mye så der sparte jeg litt penger og la til et litt dyrere skjermkort:) Du får også GB ssd disk som du kan installere Windows og flere spill på eller hva det enn måtte være :)

leste helt feil bare gløm dette innslaget!!!!!!!

Lenke til kommentar

Hei. HD 7870 er ikke et spennende kort ut av boksen, da det ligger litt over gtx 570 i ytelse. 3-10 fps ca. Det skal visstnok ha bra overklokkingspotensiale, men jeg ville mye heller anbefale deg et gtx 560 ti 448 cores da du får mye mer for pengene. Det er også rimelig for tiden.

 

http://www.dustinhome.no/zotac-geforce-gtx-560-ti-448-1280mb-pci-e-dvi-hdmi-dp/product/5010615605?intcmp=searchProvider_dacsa

 

 

 

ER et mye bedre kjøp og må ikke forveksels med et vanlig gtx 560 ti. Dette kortet har 448 cuda cores. Dette kortet yter tilnærmet likt et gtx 570 og er nok det beste kortet for prisen i dag. Skal du høyere ville ikke jeg gått for noe rimeligere enn amd hd 7950/7970

Endret av vitty
Lenke til kommentar

Hei. HD 7870 er ikke et spennende kort ut av boksen, da det ligger litt over gtx 570 i ytelse. 3-10 fps ca. Det skal visstnok ha bra overklokkingspotensiale, men jeg ville mye heller anbefale deg et gtx 560 ti 448 cores da du får mye mer for pengene. Det er også rimelig for tiden.

 

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

 

 

ER et mye bedre kjøp og må ikke forveksels med et vanlig gtx 560 ti. Dette kortet har 448 cuda cores. Dette kortet yter tilnærmet likt et gtx 570 og er nok det beste kortet for prisen i dag. Skal du høyere ville ikke jeg gått for noe rimeligere enn amd hd 7950/7970

 

Hva med å krysse skjermkortet du foreslår med denne oppgraderingspakken fra komplett? http://www.komplett....aspx?sku=649116

 

Med mindre det ikke er store fordeler med lga 2011 socketen, slipper jeg unna med et billigere system med denne løsningen. Da står jeg mer fritt til å putte mer penger i SSD osv.

 

Hva tror dere?

 

Forøvrig lurer jeg på om det er mye å hente på et nytt vannkjølingssett fra Corsair, eller om jeg skal holde meg til H50 - settet jeg har i dag?

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

ja, oppgraderingspakken virker fint, men hvis du velger i7 vil den være 30% kraftigere i flertrådsprogrammer

 

H50 er fortsatt ett oppegående produkt, men hvis du ønsker å overklokke prosessoren til kanskje 4.6GHz eller noe i den duren kan det være fint med en ny kjøler, hvis du skal handle fra komplett ville jeg aldri vurdert lukket vannkjøling da komplett selger dem ekstremt dyrt, Noctua NH-D14 eller Phanteks PH-TC14PE

 

hvis du skal ha lukket vannkjøling er det ikke vits i å kjøpe noe annet enn H100 da alt annet blir utklasset av luftkjølerne nevnt over

Lenke til kommentar

ja, oppgraderingspakken virker fint, men hvis du velger i7 vil den være 30% kraftigere i flertrådsprogrammer

 

H50 er fortsatt ett oppegående produkt, men hvis du ønsker å overklokke prosessoren til kanskje 4.6GHz eller noe i den duren kan det være fint med en ny kjøler, hvis du skal handle fra komplett ville jeg aldri vurdert lukket vannkjøling da komplett selger dem ekstremt dyrt, Noctua NH-D14 eller Phanteks PH-TC14PE

 

hvis du skal ha lukket vannkjøling er det ikke vits i å kjøpe noe annet enn H100 da alt annet blir utklasset av luftkjølerne nevnt over

 

Ok.

 

Jeg vet ikke helt om jeg kan forsvare prisforskjellen på i7 vs. i5 i multitasking. Uansett vil valget jeg gjør gi et vesentlig løft fra core 2 quad - prosessoren jeg har i skrivende stund...

 

Når det kommer til vannkjøling blir det nok et lukket system. Men hvor anbefaler du å kjøpe det fremfor komplett? H100 skal gå fint - det er nok plass til radiatoren i toppen av kabinettet jeg har.

 

EDIT: Ser på prisguiden at H100 går for 825,- på netshop - en differanse på 370 kr fra komplett. Så du har et poeng i at det er penger å spare!

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen.

 

Da er det klart for bestilling av komponenter. Grunnen til at jeg ennå ikke har bestilt er avventing på Ivy Bridge.

 

 

 

Er oppsettet godkjent?

 

Fokus er kort oppsummert multitasking, redigering av foto, konvertering av video, en del spilling i ny og ne. Også kjekt å leke seg med overklokking før eller siden.

 

Også verdt å nevnte at jeg har kjøpt meg en Intel 520 120 Gb SSD siden posten ble opprettet.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

gå for ett Asus HD 7850, yter bedre til bittelitt mer. også har det langt lavere strømforbruk. HD 7850 ligger vel rundt 110W ved maks load, GTX 560 Ti ligger vel på 150W til 160W (kommer an på de forskjellige stock hastighetene)

 

Creative skal også være ganske bedritene på drivere nå for tiden

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

gå for ett Asus HD 7850, yter bedre til bittelitt mer. også har det langt lavere strømforbruk. HD 7850 ligger vel rundt 110W ved maks load, GTX 560 Ti ligger vel på 150W til 160W (kommer an på de forskjellige stock hastighetene)

 

Creative skal også være ganske bedritene på drivere nå for tiden

 

Hei olestokk. Takker for alle dine innspill hittill i denne tråden.

 

Creative har - såvidt jeg vet - hatt bedritne drivere i lengre tid. Dette kan jeg skrive under på ettersom jeg eier et Creative Fatality Champion pci lydkort. Men de lager lydkort med hardwarebasert eax 5.0 som gir et rimelig godt lydbilde i spill. Med de nyere lydkortene kan det hende de er inne på et bedre spor. Uansett, mitt kort er nå så gammelt at jeg gjerne kunne tenke meg over på noe nyere. Jeg vurderer også Deluxe - utgaven av Asus hovedkortet, og dette støtter ikke pci.

 

EDIT: Har latencyen på minnet mye og si for den generelle ytelsen og overklokkingspotensial?

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...