Gå til innhold

Alkohol nybegynner


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er 16 år, har begynt å drikke litt alkohol sammen med venner i helgene.

 

Jeg har ikke holdt på så lenge, kun en helg eller to men det jeg lurer på er:

 

Hvor mye er det vanlig å drikke som nybegynner (første, andre, kanskje tredje gang) ?

 

Videre lurer jeg på hvor mye (snakker mest øl) en 16 åring tåler? Hva bør en holde seg til / evnt. unngå i startfasen?

 

:dribble:

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du tåler kommer veldig an på. Høyde, vekt, og alkoholtoleranse generelt.

Ville anbefalt deg til å starte rolig. Øl for eksempel. Gå aldri rett på spriten.

Når det kommer til øl tåler man en del. Det tar lang tid før du vil bli full. Med øl blir du "full i magen". Med sprit blir du "full i hodet". Du takler dermed øl i mye større mengder en sprit, og det tar lenger tid før du både blir brisen og full. Du unngår da også å spy.

Ville da bedt deg vike unna sprit i starten. Om du går inn på det - I små mengder.

 

Kos deg!

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Du får det til å høres ut som du har begynt med en ny hobby! Ikke stress med hva som er vanlig, osv. Ha det morsomt, ikke pælm i deg masse mer om du kjenner deg kvalm, og (til en viss grad) ikke gjør ting du absolutt ikke ville ha gjort edru.

 

Sant det. Har gått fint helt til nå, men hadde vært fint å vite hvor "grensa" som vanlig går.

 

Forresten, er det noen som har noen formening om hvilket øl som er best? Jeg lurer også litt på prisen på alle de forskjellige typene øl

 

Hva du tåler kommer veldig an på. Høyde, vekt, og alkoholtoleranse generelt.

Ville anbefalt deg til å starte rolig. Øl for eksempel. Gå aldri rett på spriten.

Når det kommer til øl tåler man en del. Det tar lang tid før du vil bli full. Med øl blir du "full i magen". Med sprit blir du "full i hodet". Du takler dermed øl i mye større mengder en sprit, og det tar lenger tid før du både blir brisen og full. Du unngår da også å spy.

Ville da bedt deg vike unna sprit i starten. Om du går inn på det - I små mengder.

 

Kos deg!

 

Takk for nyttig svar! Var omtrent så godt som jeg kunne fått det!

Lenke til kommentar

Jeg mener at mørkt øl er best, men hvermansen foretrekker nok lysere øl (pilsner), noe som er mest behagelig å drikke store mengder av. Man blir fortere "mett" av mørkt øl.

 

Skal du ha billig og god pils burde du kjøpe Grans Bare. Veldig "friskt" og lett å drikke.

 

Ok, interessant. Har ikke testet mørkt øl enda, men. Hvor mye koster en 6 pack Grans?

Endret av JAYZ
Lenke til kommentar

Jeg mener at mørkt øl er best, men hvermansen foretrekker nok lysere øl (pilsner), noe som er mest behagelig å drikke store mengder av. Man blir fortere "mett" av mørkt øl.

 

Skal du ha billig og god pils burde du kjøpe Grans Bare. Veldig "friskt" og lett å drikke.

 

Ok, interessant. Har ikke testet mørkt øl enda, men. Hvor mye koster en 6 pack Grans?

Grans Premium er veldig god, en six-pack med den koster rundt 80 kr tror jeg :)

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

Jeg mener at mørkt øl er best, men hvermansen foretrekker nok lysere øl (pilsner), noe som er mest behagelig å drikke store mengder av. Man blir fortere "mett" av mørkt øl.

 

Skal du ha billig og god pils burde du kjøpe Grans Bare. Veldig "friskt" og lett å drikke.

 

Ok, interessant. Har ikke testet mørkt øl enda, men. Hvor mye koster en 6 pack Grans?

 

Er vel rundt 70 kroner for flasker, tipper jeg. Kanskje 110 for bokser. Så billig som man får det i Norge, tror jeg. Selges kun på Rema 1000, da.

 

Takk for å ha gjort meg svært øltørst, forresten. :innocent:

Lenke til kommentar

Lær deg å like øl, så får du en god drikke-vane.

 

Problemet med sprit (som jeg også gikk i fella på selv) er nettopp at det er lettere å få i seg for mye på en gang.

Hold deg for all del unna Kalinka spriten som jeg ser mange i den yngste garden drikker - Det er den desidert dårligste spriten jeg noen gang har lagt min tunge i.

 

Drikk vanlig øl du finner i dagligbutikken. Om du vil ha et veldig lett-drikkelig øl, se etter "kompils". Øl med limecut og lignende er også veldig greit. Selv liker jeg å ha litt av hvert, gjerne mørkere øltyper. Men jeg kunne aldri drukket dette mitt første år på flaska.

(PS: Er det noen butikker som har kompils til vanlig? jeg har bare sett den i perioder på alle butikker jeg har sett det, og det er heller ikke ofte).

 

Og for all del husk tommelfinger-regelen: Vin før øl gir søl - Øl før vin gjør formen fin.

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Herlig gutta. Greit med litt tips i starten, og dette er god info. Er ikke så veldig fan av sprit i utgangspunktet, så det er egentlig ganske greit. Syntes det fungerer godt med øl. Skal holde meg til øl jeg får tak i butikken - Grans, Carlsberg og sånt.

Lenke til kommentar

veit ikke hvorfor jeg føler det sånn, brygger vel(no pun intended) på egen erfaring da jeg skulle lære meg å drikke øl. men det dyre øllet er bedre enn det billige. kvalitet over kvantitet. selvfølgelig om du skal på rølpefylla er det jo det samme hva man drikker, men om du skal kose deg med ølla, så synes jeg absolutt man får det man betaler for ved å gå for de litt dyrere sortene.

 

mørkt øl er kanskje litt overkill for en nybegynner dog^^, men en skal aldri si aldri. guiness er jo fantastisk så kanskje det faller i smak. kom over en økologisk øl som heta scarecrow, kosta riktignok 45 kroner flaska, men det var pinadø verdt penga. lyst øl er som nevnt over lettdrikkelig å fint å starte med til du liker øl. her vil vel sorten du starter med, å etterhvert vil sverge til(stort sett) komme ann på hvor du kommer fra i landet, da de fleste av oss liker å være trofast mot vårt eget:P mack, ringnes, hansa, grans etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

veit ikke hvorfor jeg føler det sånn, brygger vel(no pun intended) på egen erfaring da jeg skulle lære meg å drikke øl. men det dyre øllet er bedre enn det billige. kvalitet over kvantitet. selvfølgelig om du skal på rølpefylla er det jo det samme hva man drikker, men om du skal kose deg med ølla, så synes jeg absolutt man får det man betaler for ved å gå for de litt dyrere sortene.

 

mørkt øl er kanskje litt overkill for en nybegynner dog^^, men en skal aldri si aldri. guiness er jo fantastisk så kanskje det faller i smak. kom over en økologisk øl som heta scarecrow, kosta riktignok 45 kroner flaska, men det var pinadø verdt penga. lyst øl er som nevnt over lettdrikkelig å fint å starte med til du liker øl. her vil vel sorten du starter med, å etterhvert vil sverge til(stort sett) komme ann på hvor du kommer fra i landet, da de fleste av oss liker å være trofast mot vårt eget:P mack, ringnes, hansa, grans etc.

 

hehe, høres ut som en skikkelig øltørst faen du! takk for svar! :thumbup: tror nok det er sant i det du sier om at kvalitet er verdt å betale for. kommer forresten fra hjertet av oslo, hvilket øl bør da representere meg?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hvis du er jente så er det kun 1 drikk som gjelder: Hooch. Den skal visstnok drikkes fra flaske med sugerør når du står på hodet i sofaen. Etter 1 flaske er du så full at du ikke kan gjøre noe annet enn å ligge på gulvet og grine over hvor store føtter du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...