Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Random reboots ,og merkelig boot feil.


Anbefalte innlegg

Hei, min kjære pc har nå igjen etter en liten stund uten problemer begynnt med at den under spilling eller andre helt vanlige oppgaver på pcen helt ut av det blå bare kutter og restarter. Men når den restarter så begynner den booten, også kutter den igjen... så til slutt booter den helt opp til windows og fungerer vanlig en liten stund. Problemet kan komme når som helst og uansett hvilken programmer jeg har oppe...Det som også skjer er at når jeg starter pcen på morgenen hver dag så starter alle viftene osv, så kutter strømmen/booten -> så starter den igjen opp til windows og fungerer helt til problemet over kommer... Det jeg da lurer på er hvordan jeg kan feilsøke dette problemet. Jeg har ikke så mye peiling på pc så søker derfor hjelp av noen med gode kunnskaper her på forumet.

 

Specs på pcen:

 

Hovedkort: Asus Sabertooth P67

CPU: Intel 2600K ikke noe OC

GPU: HIS radeon hd 7970

Ram: 12GB vengeance ram

PSU: Silver Power 750 W

HDD: 2x 500GB segate.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan laste ned occt f.eks. for å få testet prosessorstabilite ( kan være der ) eller så kan du kjøre en ram test om CPU funker som den skal.

BTW: du har jo mitt drømmeskjermkort, jeg byr 500 kr !! ( neida ).

 

når jeg tenker meg om her, test Harddisk og, kan ligge der om maskinen starter på nytt når du laster inn windows.

 

EDIT : skriveleif

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitering
Lenke til kommentar

Den starter ikke på nytt når den laster inn windows, den skrur seg bare på og før bios skjermen kommer så slår den seg av og booter igjen. Harddisken skjekket jeg forgie gang jeg hadde problemet så tviler på at det er den... Skal teste occt nå:)

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitering
Lenke til kommentar

Testet bare CPU'en nå og da kom problemet etter bare noen minutter... Så må vel nesten være der feilen ligger, Jeg tok bort avhukingen på CPUTIN for å få prøvd uten at den skulle skape noe problemer, og da kom problemet asap... Men er det da kun CPU'en eller kan det være hovedkortet det kan være feil på og?

Lenke til kommentar

Tja, tror egentlig ikke at problemet ligger i Cpu , selv om problemet oppstår der.

Har du noen muligheter for å overvåke spenningene på de forskjellige kretsene?

 

Kan vel kanskje se de på OCCT? er det at den får for mye spenning som kan være et problem? eller for lite?

Lenke til kommentar

Jeg har noe av den samme feilen med en eldre pc jeg kjøre som server. Har 6 harddisker som er 3 x raid 1.

 

Men vindows kommer med feilmelding etter plutselige omstart. Og når jeg følger linken til nett, så får jeg bare beskjed om at det er en adressefeil på noe hardware.. Nesten alle komponenter nevnt som mulige... Til og med PSU.. Det begynte plutselig. Hadde ikke satt inn noen ny hardware.

 

Hvordan finner jeg ut hva som har adressefeil randomly??

Har ikke CD/DVD spiller i den. Hvordan eventuelt ta mem test uten?

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Både for liten og for mye kan gi problemer, når det blir for mye så kan den overopphetes, bli ustabil og dermed gi feil , når den får for lite så vil det også framprovosere feil.

 

Vet du noe om hvordan man kan fikse problemet da? Er et ganske irriterende problem når jeg spiller eller holder på med arbeid på pcen og den plutselig skrur seg av og jeg mister alt arbeidet eller ødelegger for de jeg spiller med...

Lenke til kommentar

Både for liten og for mye kan gi problemer, når det blir for mye så kan den overopphetes, bli ustabil og dermed gi feil , når den får for lite så vil det også framprovosere feil.

 

Vet du noe om hvordan man kan fikse problemet da? Er et ganske irriterende problem når jeg spiller eller holder på med arbeid på pcen og den plutselig skrur seg av og jeg mister alt arbeidet eller ødelegger for de jeg spiller med...

Sjekk om kjølaren står ORNTELEG :ermm:

Lenke til kommentar

Både for liten og for mye kan gi problemer, når det blir for mye så kan den overopphetes, bli ustabil og dermed gi feil , når den får for lite så vil det også framprovosere feil.

 

Vet du noe om hvordan man kan fikse problemet da? Er et ganske irriterende problem når jeg spiller eller holder på med arbeid på pcen og den plutselig skrur seg av og jeg mister alt arbeidet eller ødelegger for de jeg spiller med...

Sjekk om kjølaren står ORNTELEG :ermm:

 

Har skjekket det. skrudde den til og med av og på å la på ny kjølepasta :o

Lenke til kommentar

Både for liten og for mye kan gi problemer, når det blir for mye så kan den overopphetes, bli ustabil og dermed gi feil , når den får for lite så vil det også framprovosere feil.

 

Vet du noe om hvordan man kan fikse problemet da? Er et ganske irriterende problem når jeg spiller eller holder på med arbeid på pcen og den plutselig skrur seg av og jeg mister alt arbeidet eller ødelegger for de jeg spiller med...

Sjekk om kjølaren står ORNTELEG :ermm:

 

Har skjekket det. skrudde den til og med av og på å la på ny kjølepasta :o

 

Og du la på riktig mengde pasta?

Lenke til kommentar

Både for liten og for mye kan gi problemer, når det blir for mye så kan den overopphetes, bli ustabil og dermed gi feil , når den får for lite så vil det også framprovosere feil.

 

Vet du noe om hvordan man kan fikse problemet da? Er et ganske irriterende problem når jeg spiller eller holder på med arbeid på pcen og den plutselig skrur seg av og jeg mister alt arbeidet eller ødelegger for de jeg spiller med...

Sjekk om kjølaren står ORNTELEG :ermm:

 

Har skjekket det. skrudde den til og med av og på å la på ny kjølepasta :o

 

Og du la på riktig mengde pasta?

 

Regner med det ja. Men altså kan det forårsake random reboots og en så rar oppstart? Fordi når jeg kjørte det programmet nevnt over og det "test overclocka" så lå cpuen på 100% stress 4.2 GHZ på 62C og da kan det umulig være kjølinga det går på?

Lenke til kommentar

Fant noe greier om veldig høye temperaturer som vises.

CPUen burde ha slått av pcen lenger før du når sånne temperaturer :o

 

Once you get a number like 127C it is almost certain that it's not the real temp. Because 127 is simply the largest number in an 8-bit Analog-Digital IC system (-2^7+1 ~ +2^7-1).

Lenke til kommentar

Fant noe greier om veldig høye temperaturer som vises.

CPUen burde ha slått av pcen lenger før du når sånne temperaturer :o

 

Once you get a number like 127C it is almost certain that it's not the real temp. Because 127 is simply the largest number in an 8-bit Analog-Digital IC system (-2^7+1 ~ +2^7-1).

 

Vet at denne tempen er en bugg på en del asus HK's men hva faen kan problemet mitt være? har bare begynt å skje oftere og oftere nå... spesielt når jeg spiller og jeg spiller css og det er ikke akkurat noe krevende oppgave for pcen med de speccsa vil jeg tro... og jeg har ikke et nytt hovedkort eller en CPU jeg kan prøve å bytte ut med å se om feilen vedvarer. Eneste jeg evt kan gjøre er å sende tilbake både CPU'en og HK'et men har handlet dette på pixmania.com og det ligger i frankrike så kan jo ta flere uker/månder før jeg får det tilbake-.-

Lenke til kommentar

Både for liten og for mye kan gi problemer, når det blir for mye så kan den overopphetes, bli ustabil og dermed gi feil , når den får for lite så vil det også framprovosere feil.

 

Vet du noe om hvordan man kan fikse problemet da? Er et ganske irriterende problem når jeg spiller eller holder på med arbeid på pcen og den plutselig skrur seg av og jeg mister alt arbeidet eller ødelegger for de jeg spiller med...

Sjekk om kjølaren står ORNTELEG :ermm:

 

Har skjekket det. skrudde den til og med av og på å la på ny kjølepasta :o

 

Og du la på riktig mengde pasta?

 

Regner med det ja. Men altså kan det forårsake random reboots og en så rar oppstart? Fordi når jeg kjørte det programmet nevnt over og det "test overclocka" så lå cpuen på 100% stress 4.2 GHZ på 62C og da kan det umulig være kjølinga det går på?

 

Nei det var kun ment ang mengden pasta :-)

 

Edit: Har du forsøkt å legge inn OS på nytt?

 

Kanskje verdt å prøve siden den virket som den skulle før..

Endret av Tune_Up2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...