Gå til innhold

Hvilket av disse to XFX HD 7970 er best?


SD88

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal oppgradere til en av kortene som jeg linker til under, men vet ikke hvem av dem jeg burde gå for. En av dem er utstyrt med 2stk vifter for bedre kjøling og den andre med kun 1stk, men har hørt at den med 1 stk vifte kjøler bedre med tanke på at den blåser den varme lufter rett ut av kabinettet, mens den med 2 stk vifter bare blåser direkte på skjermkortet, men holder den varme luften i kabinettet slik at den varme lufter bare fortsetter å sirkulere rundt i kabinettet og øker temperaturen.

Ønsker den med best kjøling. Begge er fabrikk overklokket til 1000mhz, så ytelsen er vel den samme. Det er kun den delen med kjøling som forvirrer meg litt. Kanskje det er best å gå for den med kun 1 vifte?

 

Noen som har noe råd å komme med?

 

hMin lenke

 

Min lenke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil påstå at den med 1 vifte kjøler kortet dårligere og bråkere dermed mere sammenlignet med 2 vifter. Den med 1 vifte blåser ut lufta, men 79xx har "lav" temp så varmen i kabinettet blir ikke noe stort problem.

 

Støy vs Varme i kabinett? Jeg hade valgt 2 vifter.

Endret av Robbansvenske
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har den med standardkjøler. Lå på 70-75 grader ved load og jeg syntes vifta bråket en del. Nå kjøler jeg med vann og tempen ligger mellom 40 og 45 grader load med 1125MHz/6300Ghz clock.

Da kortet kom sto det på standard clock, men det var bare og svitsje over til bios 2 så fikk jeg 1000MHz/5700GHz.

 

Dersom du har dårlig utlufting fra kabinettet ditt ville jeg vurdert en kjøler som blåste lufta ut, for det blir varmt. Med et godt ventilert kabinett er du jo ikke like avhengig av en slik gpu kjøler og kan heller vurdere en som kjøler bedre og støyer mindre selv om denne slipper varmlufta ut inne i kabinettet.

 

Dette hjalp kanskje ikke så mye på det du spurte etter.. Men noen tanker. :-)

 

Q

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har den med standardkjøler. Lå på 70-75 grader ved load og jeg syntes vifta bråket en del. Nå kjøler jeg med vann og tempen ligger mellom 40 og 45 grader load med 1125MHz/6300Ghz clock.

Da kortet kom sto det på standard clock, men det var bare og svitsje over til bios 2 så fikk jeg 1000MHz/5700GHz.

 

Dersom du har dårlig utlufting fra kabinettet ditt ville jeg vurdert en kjøler som blåste lufta ut, for det blir varmt. Med et godt ventilert kabinett er du jo ikke like avhengig av en slik gpu kjøler og kan heller vurdere en som kjøler bedre og støyer mindre selv om denne slipper varmlufta ut inne i kabinettet.

 

Dette hjalp kanskje ikke så mye på det du spurte etter.. Men noen tanker. :-)

 

Q

 

 

Det hjalp mye faktisk, takk skal du ha :) Det er akkurat det jeg er litt bekymret for, altså hva hvis kabinettet mitt er dårlig ventilert osv. For å være på den trygge siden kjøper jeg bare den med standardkjøler. Hvis det skulle bli noe problem kan jeg (som du skriver) oppgradere til vannkjøling. Takk igjen :) +1

Lenke til kommentar

Hvilket kabinett har du?

 

Hei.

Har et Cooler master Elite 430. Har nå oppgradert kabinettet med 3stk 120mm vifter fra Noctua, de er kjent for å levere verdens beste vifter og jeg merket raskt hvorfor. Tempen på skjermkortet gikk ned 10 grader under vanlig bruk og under spilling, det hadde jeg aldri trodd. Utrolig fornøyd.

 

Har nå 3 stk vifter som blåser luft inn og 2stk som trekker ut. Av dem 3 som blåser inn er 2 stk fra Noctua og 1 av dem som trekker ut er også av merket Noctua. Kostet meg 200kr stykke, men verdt hver krone!

 

Hvis ikke dette klarer å kjøle et 7970 godt så vet ikke jeg :)

Lenke til kommentar

For å si det enkelt: i likhet med at det ikke finnes en perfekt forbrenningsmotor, skjerm, tastatur, mus som er best til alt er det heller ikke et viftemerke som er best på alt. Noctuas vifter er gode på deres egne kjøleribber og i kabinetter når støy er prioritet #1, men er definitivt ikke noe tess på tettere radiatorer eller om du ønsker vifter med litt mer futt.

 

Silverstones Air Penetrator-serie er fullt istand til å konkurrere med og i mange tilfeller slå Noctuas vifter til bruk i kabinetter. På radiatorer vil du være bedre dekket av Gentle Typhoons, Papst eller Noiseblockers.

Lenke til kommentar

Litt mer futt? Nå vet ikke jeg hva slags vifter du har plassert i kabinettet ditt, men jeg foretrekker at kabinettet mitt står stødig på pc-bordet og ikke svever rundt i rommet :p

De viftene jeg fikk testet fra Noctua blåste utrolig kraftig.

At det finnes vifter som blåser kraftigere er klart, men når det kommer til styrke, lyd, kvalitet og design så skal du lete lenge for å finne noe bedre, OG ikke minst pris. Mange profesjonelle mener at de leverer verdens beste vifter per dags dato med tanke på at helheten er uslåelig.

Lenke til kommentar

Noctua-vifter er definitivt ikke kraftige vifter.

 

EDIT:

Noctua-vifter er gode på støy/luftflyt, volum luft per sekund de flytter er ikke bedre enn en typisk vifte.

 

Jeg skal ikke være uenig med deg, har ikke mye slik erfaring. Jeg personlig syns at de blåser ganske så kraftig. Har også sett noen review's på youtube og viftene deres får veldig mye skryt for å være meget gode.

Lenke til kommentar
Silverstones Air Penetrator-serie er fullt istand til å konkurrere med og i mange tilfeller slå Noctuas vifter til bruk i kabinetter. På radiatorer vil du være bedre dekket av Gentle Typhoons, Papst eller Noiseblockers.

 

Finnes knapt bedre vifter til radiatorer enn NF-P12 hvis optimalt forhold mellom støy og ytelse er et tema. Gentle Typhoons er også helt konge. Gentle Typhoons'a kan starte på mye lavere spenning enn NF-P12 så hadde det ikke vært for at jeg hadde fylt opp kassa mi alle mulige veier med Noctua vifter hadde jeg nok gått for Gentle Typhoons. Ikke at jeg er direkte missfornøyd med NF-P12 på noen måte da :p

Endret av flowerpot
Lenke til kommentar

"jeg syns"

 

Skriver mye feil, jeg vet det. Har delvis dysleksi, men prøver så godt jeg kan :)

 

 

Du kan fortsette å skrive "jeg syns" selv om du har delvis dysleksi. Både "jeg syns" og "jeg synes" er riktig i følge bokmålsordboka :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå bytter jeg tema litt her, men lurte på om noen kunne fortelle meg hvordan et HD7970 3GB er i forhold til et HD 6990 4GB.

Kikket litt rundt og ser at et HD6990 4GB går for rundt 5000 kroner, mens HD7970 kan man få for ned i overkant av 4000 kroner. Så det er ikke er en enorm prisforskjell på disse to kortene, men hva med ytelsen. HD6990 er et eldre kort, kraftig, men eldre. Er det verdt 5000 kroner, eller får man mer for pengene ved å kjøpe et Hd7970?

 

Jeg vet HD6990 er kjent for å lage mye støy, men akkurat det plager meg ikke da jeg ikke hører noe uansett når jeg spiller, men jeg er veldig nysgjerrig på hvem av dem som er best. At HD6990 fortsatt er 4-500 kroner dyrere enn HD7970 overrasket meg egentlig, men er det et bedre skjermkort enn HD7970? For hvis ja, så er det vel kanskje lurere å legge inn noen hundrelapper ekstra og kjøpe det enn å kjøpe HD7970.?

 

Noen som har noen meninger om dette?

Endret av San22_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...