Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke av disse ungdomsbilene anbefaler dere?


Anbefalte innlegg

Heisann, sitter og tenker på førstebilen min. Blir snart 17, men er jo greit å ha planene klare, og skader jo ikke akkurat å kjøpe en bil før man blir 18 om man skulle komme over et bra kjøp ;)

 

Har tenkt litt på;

 

Toyota Celica

Mitsubishi Galant

og Opel Calibri

 

Synes alle disse er råflotte biler, men lurer litt på diverse når det kommer til negative og positive sider. Som f.eks. forsikring, drivstoff-bruk osv.

Vet at calibra er veldig utsatt for rust, noe som galanten ikke er f.eks. Men det er jo bare til å se nøye på før man kjøper.

Er det andre ting? Har hørt at opel har veldig billige deler. Celicaen blir kanskje en litt dyr førstebil? Ser at den ligger over 100.000,- for det meste. Har råd til det, men vet ikke om jeg vil bruke så mye pga. verditap, og eventuelt hvis jeg skulle ripe den opp osv.

 

Alle disse bilene er vel FWD tror jeg? Kanskje gøyere med RWD, men det skal vel gå fint med FWD også antar jeg.

Og er det noen av disse bilene som har et spesielt dårlig rykte på seg, og fører til masse utlegg til deler som ryker osv? Har hørt at galant er gode biler som bare går og går(?).

 

Og en ting til: Galant og calibra fåes også i 2.5L V6 versjon, kan dette være noe å vurdere? Eller vil det bare føre til MYE dyrere forsikring, mer arbeid og utlegg for ting som må fikses? Har lyst på en småsprek bil! :)

Har en far som kan hjelpe til med skruing til en viss grense, og har litt erfaring selv på moped, så interessen for å lære er der.

 

 

Gjerne kom med andre innspill om hva dere mener om disse bilene, og eventuelt andre biler som jeg kan vurdere? Kan feks. Honda accord, nissan 200sx, mazda rx7, gamle celica modellen e.l. være noe å vurdere?

 

Takk på forhånd!

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Først og fremst så er alle "typiske" ungdomsbiler dyrere å forsikre, er ofte rævkjørte og i dårlig stand.

Av de du har plukket deg ut ville jeg ha sett på Galant, da den er mest fornuftig og de har som regel lite tekniske problem.

Det største minuset med Galant er delekostnaden når noe skulle gå galt (iallefall med karroseri).

 

Opel Calibra hadde jeg aldri kjøpt, som regel rævkjørte, dyre å forsikre, ruster som få og generelt ikke bra biler teknisk. Finnes vel få som ikke har en grusomt skjev styling påmontert.

 

Celica er overpriset til de grader, og er i tillegg noe av det dyrere å forsikre (til tross for lat 1.8 bensin motor).

 

Angående budsjett, så ville jeg ikke brukt 100 000 på første bil, da må du nesten ha kasko forsikring og det blir fort veldig dyrt, ekstra surt er det også når noe skulle skje.

 

Angående RWD vs FWD, så er nok tommelfingregelen at RWD er kjekkest å kjøre, men disse bærer igjen preg av å være veldig populære blant ungdom.

 

Tilslutt vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe noe med så mye mer motoreffekt enn 130HK.

 

Jeg hadde sett etter noe sånn som:

Billigere enn 60000

Mindre kjørt enn 200 000km

max 130hk

Bensin

Servicehistorikk

I samme fylke + nærmeste fylke.

Lenke til kommentar

Mitsubishi Galant er også ganske glad i å ruste. Særlig rundt hjulbuene bak. Men ikke på langt nær så ille som Calibra. Med tanke på forsikrig vil jeg tro den dølleste av disse tre er den mest fornuftige.

 

Hva gjelder andre biler som du ikke har vurdert vil jeg tipse deg om Nissan Primera. Særlig Primera GT. Den kjører fletta av de fleste standard Celicaene i hvert fall.

Lenke til kommentar

Hei

 

Uten å kjørt Primera GT,Calibra eller Galant så kan jeg si at Celica er nok et bra valg ut ifra mine erfaringer,eneste spørs hva du er ute etter?

 

Primera og Galant er 4 dørs sedaner med 5 seter, Celica og Calibra derimot Cupe, kommer til å fokusere mest på de litt eldre modellene, Vett ikke om det er så aktuelt med greit å få med seg litt info :)

 

Kjøpte en Celica st182 (1992 GTI) som førstebil med 290000km på telleren (original motor) og var fornøyd så lenge jeg hadde den, Monterte sportsluftfilter, effektanlegg, gule konidempere med 40mm HR fjærer og hadde ikke noen problemer med bilen foruten av bytting av slitedeler: dynamo, bremser og en drivknute som var det dyreste.

 

Så viss du skal gå for Celica vil jeg anbefale enten Celica GTI st182 (1990-1994) eller Celica GT ST202 (1994-1998), Mye bil for pengene og Toyota kvalitet :cool:

 

Celica T23 (2000-2006) er vell kanskje den Celica modellen du er ute etter, men har ikke erfaringer med den, kommer med en 1.8 motor med 146HP og en T-sport versjon med 1.8 og 192HP.

 

Grunnen til jeg anbefaler GT biler mot kanskje det mest vanlige Celica at200 er pga den kommer med 1.8L motor som er kjent med høyt oljeforbruk pga dårlige ventiltettinger og stempelringer, dessuten så kler bilen en 2.0L mye bedre, mer kjøreglede osv.

 

Når det gjelder rust, så er Celica T18 serien utsatt i kanaler, Celica T20 serien er det bunn av dører, Så sjekk nøye der viss du skal se på en av disse bilmodellene.

 

Ang forsikring så betalte jeg i 12.000 i delkasko(Gjensidige)

for Celican min for 3 år siden (st182) med kjørelengde på 16.000km og 20% i bonus.

 

kort oppsummert er Celica den mest «sportslige» bilen av de tre, byr på mye kjøreglede, Greit sprek for førstebil ;)

 

Toyopower.

Lenke til kommentar

Hvis det blir Celica så blir det nok en av de eldre modellene ja, ikke den nyeste som ligger på 100.000,-+.

 

Hva med Audi A4 da? Syns de ser ganske bra ut både inni og utenpå, men 1.8L 125hk var litt lite synes jeg. Er jo 1.8L m/turbo som gir 150hk, men er turbo noe å anbefale som førstebil? Både når det kommer til utlegg og forsikring.

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Mtp. effekt og forbrukt så er 1.8T overlegen 1.8 (mye kjappere + omtrent samme forbruk).

 

Ellers så er jo en turbo en ting til som kan gå galt, og som krever ekstra vedlikehold.

F.eks. må enn ofte la en turbobil stå på tomgang i et par minutt etter en kjøreøkt slik at turboen får kjølt seg ned (har ikke sjekket om dette gjelder 1.8T til VAG, men det kan sikkert andre svare på).

Og som du frykter, så er ikke eldre turbobiler så veldig "poppis" hos forsikringsselskapene.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Toyota MR2 Turbo og Celica 2.0GT (96mod), og anbefaller de sterkt som din førstebil. De ble levert med de motorene som er blant de beste toyota noensinne har laget, og det er ikke noe tull med de sålenge du vedlikeholder de normalt. Kan IKKE sammenlignes med en audi A4, er masse tull med de motorene, blant annet høyt oljeforbrukk, du trenger bare å google det så finner du info om det.

Jeg ville også frarådet deg å kjøpe Celica med 1.8L, det er enn motor beregnet for gubber som kjører avensis/corolla osv, og de sliter med høyt oljeforbrukk pg.a. konstruksjonsfeil på stempelringer.

Eksempel på en Celica 2.0GT, og tro meg, når du passerer 3500omdr så går den som en turbo, du kommer til å bli overasket!

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33432548

Lenke til kommentar

Men om du vil ha en bil som er god å kjøre, ikke la deg lure av hvor gammel bilen er eller hvor lite pen den er, det er helt sykt å kjøre de gamle honda accordene, servostyringen kan styres med lillefingeren, jeg savner min accord bare jeg ser på denne her.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=33635875&reference=2012/3/vertical-3/08/5/336/358/75_1044063393.jpg

Lenke til kommentar

Jeg støtter Primera GT, og jeg tror at han over her som mente Celica var den mest sportslige å kjøre må ta seg en test-tur i en slik. GT er kjent for å være en av de fwd fra den tidsperioden med soleklart best veigrep.

Ellers er jeg enig i at en Celica kanskje er litt mer ungdommelig av seg, spesielt i utseende.

 

Ellers vil jeg også anbefale MR2. Mx-5 1.8 kan også anbefales på det sterkeste. Lite plass i disse, men om du får plass er det omtrent det artigste du kan kjøre rundt i til den prisen.

 

Edit: Angående det Primeraen:

 

Unique in its class, new Primera featured multi-link beam rear suspension with multi-link front suspension. This gave Primera GT a best-in-class lateral grip figure of 0.94g (9.2 m/s²), which is higher than many no compromise sports cars.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Primera

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...