Gå til innhold

Høyutdannelse med arbeid ombord i oljeplatform


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Til sommern er jeg ferdig med vgs og har generell studiekompetanse. Da skal jeg også være ferdig med R1, R2 og fysikk 1. Leter etter muligheter for arbeid ombord på oljeplatform og lurer da på hvilke veier jeg har muligheter til å ta for og komme meg i jobb på en platform. Planlegger videre skole til høsten og jeg må søke skole snarest :) Ingeniørutdanning er noe som kan være aktuelt for min del. Jeg har prøvd å lese meg opp på petroleumsingeniør,(correct me if i'm wrong) men slik som jeg har forstått blir det mer en 8 til 4 jopp på land. Jeg tenker da en jobb der jeg befinner meg ombord på platformen.

 

Så om noen har tips til meg er jeg evig takknemlig :)

Endret av Nikkopikko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, noen må nå i hvert fall vaske doene, og noe sier meg at det sikkert som oftest ender med en forholdsvis fersk ingeniør eller noe slik. laugh.gif

 

Anter ikke vanlig vaskepersonale sendes til platformer, selv om det såklart ikke er noe problem om det er folk med trening da. :whistle:

 

Elektroingeniør med spesialisering innen EL-kraft vil nok ha en solid sannsynelighet for å ha turnuser på platformen ja. (blandt annet, sammen med mye annet av ingeniører)

 

 

Lenke til kommentar

Du kan få mange jobber offshore som ingeniør, men det er ikke nødvendigvis tittelen din som gir deg jobben, men det er greit med papirer. Du kan f.eks bli subsea engineer, men det krever erfaring, noe du ikke har som fersking fra skolen. Du kan igrunn jobbe som det meste, men erfaring er viktig.

 

Jeg jobber som serviceingeniør i et serviceselskap. Reiser offshore og diverse plasser over hele verden. Akkurat nå er jeg i Afrika, helt kurant! :) De ansetter gjerne fagfolk til slike stillinger også, men for min del er det for å få litt hands on erfaring så jeg ikke ender opp som en tulling på kontoret som ikke har sett ustyret i drift.

 

Trives så langt og kan jo være jeg forblir offshore, kan akkurat nå ikke se for meg en ren kontorstilling i hvert fall.

 

Så mitt tips som nevnt her, se på serviceselskaper! :)

Lenke til kommentar

Jau, kan vel det, nevnt det en gang før uansett så. Jobber for NOV. Aker MH og TTS energy driver jo med mye av det samme, bare ikke like store. Ansetter ingeniører og fagfolk til slike stillinger.

 

Ellers er det et hav av serviceselskaper der ute. Schlumberger er nok stilig, kompis av meg fikk jobb der, reiser offshore titt og stadig. Tror han studerte noe petro ingeniør greier på UIS.

Lenke til kommentar

Du kan få mange jobber offshore som ingeniør, men det er ikke nødvendigvis tittelen din som gir deg jobben, men det er greit med papirer. Du kan f.eks bli subsea engineer, men det krever erfaring, noe du ikke har som fersking fra skolen. Du kan igrunn jobbe som det meste, men erfaring er viktig.

 

Jeg jobber som serviceingeniør i et serviceselskap. Reiser offshore og diverse plasser over hele verden. Akkurat nå er jeg i Afrika, helt kurant! :) De ansetter gjerne fagfolk til slike stillinger også, men for min del er det for å få litt hands on erfaring så jeg ikke ender opp som en tulling på kontoret som ikke har sett ustyret i drift.

 

Trives så langt og kan jo være jeg forblir offshore, kan akkurat nå ikke se for meg en ren kontorstilling i hvert fall.

 

Så mitt tips som nevnt her, se på serviceselskaper! :)

 

Hvilken bakgrunn har du?

Lenke til kommentar

Hvilken bakgrunn har du?

 

Hei,

 

Min bakgrunn er 3 år på Universitet med en Bachelorgrad innen mekanikk og elektro. Og mine utsagn er basert på hva jeg hører av folk jeg prater med når jeg er rundt forbi på jobboppdrag, og de erfaringene jeg har fått når jeg har søkt jobb. Sier ikke at det alltid stemmer, men mine erfaringer så langt.

 

:)

Lenke til kommentar

Hvilken bakgrunn har du?

 

Hei,

 

Min bakgrunn er 3 år på Universitet med en Bachelorgrad innen mekanikk og elektro. Og mine utsagn er basert på hva jeg hører av folk jeg prater med når jeg er rundt forbi på jobboppdrag, og de erfaringene jeg har fått når jeg har søkt jobb. Sier ikke at det alltid stemmer, men mine erfaringer så langt.

 

:)

 

Kult. Hvordan var den utdannelsen? Er det forskjell på den og den tradisjonelle "maskiningeniør" utdannelsen?

Lenke til kommentar

Kult. Hvordan var den utdannelsen? Er det forskjell på den og den tradisjonelle "maskiningeniør" utdannelsen?

 

Ja, veldig fornøyd. Den skiller seg litt ut slik jeg har forstått det. Er ingen ren maskinlinje. Hadde fag som gikk på elektro/elektronikk, reguleringsteknikk, servoteknikk. I tillegg til tradisjonelle mekanikkfag som Statikk og fasthetslære, dynamikk, 3D-modellering og design hadde vi også hydraulikk.

 

Mekatronikk i Grimstad, eneste i landet som tilbyr akkurat dette slik jeg vet, de har også en ganske bra Mastergrad der og Doktorgrad om du orker :p Ikke den beste studieplassen, men du for en utdanning som er attraktiv og du går rett i jobb. Spesielt leverandørindustrien på Sørlandet, som er verdensledende innen levering av borepakker, kraner og mye annt du trenger for spesielt borerigger og boreskip. Selvfølgelig passer det i mye annet også, men er dette miljøet jeg kjenner best til :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Hei smile.gif

 

Til sommern er jeg ferdig med vgs og har generell studiekompetanse. Da skal jeg også være ferdig med R1, R2 og fysikk 1. Leter etter muligheter for arbeid ombord på oljeplatform og lurer da på hvilke veier jeg har muligheter til å ta for og komme meg i jobb på en platform. Planlegger videre skole til høsten og jeg må søke skole snarest smile.gif Ingeniørutdanning er noe som kan være aktuelt for min del. Jeg har prøvd å lese meg opp på petroleumsingeniør,(correct me if i'm wrong) men slik som jeg har forstått blir det mer en 8 til 4 jopp på land. Jeg tenker da en jobb der jeg befinner meg ombord på platformen.

 

Så om noen har tips til meg er jeg evig takknemlig smile.gif

 

 

 

Hei!

 

Ja, det er gode muligheter for å komme offshore. Har selv fått jobb som felt spesialist i Schlumberger. Skal jobbe fast 2-4 på faste og flytende installasjoner offshore.

 

Jeg anbefaler ingeniør-utdanninger som Automasjon, Mekatronikk, Petroleum og Maskin. Det er selvfølgelig også andre relevante utdanninger.

 

Som flere har nevnt, så er det store muligheter for å få seg jobb offshore hos oljeserviceselskapene. Typiske stillinger er serviceingeniør, felt ingeniør og felt spesialist.

 

Schlumberger, Halliburton og Baker hughes tar inn nyutdannede ingeniører fra et vidt spekter, til typiske stillinger som mwd-ingeniør, sementering, wireline og Coiled Tubing. Av utdannelsen så krever de en ingeniørgrad.

 

National Oilwell Varco , Aker MH og TTS Energy som nevnt, vil som regel ha ingeniører innen automasjon,elektro, mekatronikk og maskin til serviceingeniør stillingene. Da reiser du verden rundt på oljerigger, plattformer, drillskip osv...

 

De kommende årene vil det være stor etterspørsel etter ingeniører, og jeg har selv kunnet velge og vraket i jobber rettet mot offshoreindustrien.

 

Det finnes mange flere oljeservicebedrifter, så søk på nette, og se på diverse stillingsannonser om hva som kreves.

Lenke til kommentar

Kan absolutt anbefale å gå ingeniørveien. Så lenge man er motivert for å jobbe med studiene og synes realfag er ok så er det et knallstudie, og man har alle muligheter når man er ferdig. Blir utdannet elektroingeniør med fordypning automasjon nå i vår og arbeidsmarkedet er veldig bra. Føler elektro generelt er en retning som gir et veldig bredt spekter av jobbmuligheter, alt fra offshore, industri, elektronikkproduksjon, forsvarsindustri++

Begynner i National Oilwell til sommeren som serviceingeniør og gleder meg iallefall stort.

Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å tro at noen sliter med å få seg jobb som ingeniør innen Elektro/Automasjon i dag. Hvis hun hadde veldig dårlige karakterer og en dårlig CV/Søknad kan jeg kanskje forstå det.

 

Er selv utdannet automasjons-ingeniør til sommeren, og har fått flere jobber. Har også takket nei til flere intervju. Har selv et karaktersnitt på litt over C.

 

Typiske kontorjobber krever dog gode karakterer vil jeg tro. Er litt usikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...