Gå til innhold

Business/investering i en ung alder?


Anbefalte innlegg

Jeg er 14 år gammel og jeg har lyst til å tjene penger. Jeg jobber hos aftenposten og tjener 3000-4000 i måneden, det er forsåvidt bra. Jeg lurer på om det er noen andre måter jeg kan tjene ekstra penger på? En venn av meg kjøper capser og selger dem for dyrere enn det han kjøper, han tjener ikke altfor mye på det men kanskje jeg burde begynne med noe sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan blir det når barn vil drive næringsvirksomhet? De har vel ikke lov til å opprette enkeltmannsforetak sånn uten videre?

 

Tror nok jeg ville satt pengene i fond og indeks-papirer hvis jeg var deg. Vær obs på at det er risiko forbundet med avkastning utover bankrente.

 

Skal du drive og kjøpe varer og selge videre blir det fort mye jobbing og stress siden du driver næringsvirksomhet.

Lenke til kommentar

Fond er nevnt av flere, kun en nevner risiko..

 

Fond er fint og en god måte å spare langsiktig på, det betyr at du bør tenke deg godt om før du setter alt du tjener og har spart i fond.

 

Det kan jo hende du får lyst til å kjøpe, noe dyrt om en stund og hvis alle pengene dine er i fond og kursen har sunket, da går du fort på en smell..

 

Snakk med dine foreldre og les om fond, en fin side er http://www.altomfond.no/

 

Når du har gjort det og du fortsatt ønsker å spare i fond, så tar du en av dine foreldre med til banken, for en prat.

 

Litt i fond og litt på konto, kan være en god løsning. Det du sparer i fond, bør være penger du ikke har brukt for, på en stund.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, er vel heller det at mens fond inneholder mange aksjer og dermed ikke svinger like mye som enkelteaksjene alene. Du vil oppleve større svingninger (risiko) i enkeltaksjer, dette kan resultere i høyere avkastning, men gir også en betydelig større risiko for å pådra deg større tap da du blir veldig avhengig av hvordan det går med de enkelte enkeltaksjene. Teoretisk sett så gir gjerne større avkastning enn f. eks aksjefond, men dette er ikke risikojustert, det vil si at du oppnår en høyere avkastning fordi du pådrar deg mer risiko. For å redusere denne risikoen, må du å disverifisere mellom ulike aksjer og bransjer.

 

Litt mer om risiko i enkeltaksjer:

http://aksjebloggen.com/risiko-del-2-risiko-i-enkeltaksjer/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...