Gå til innhold

Vil jeg få boliglån? ca. 25% egenkapital, veldig lav inntekt


Huskarl

Anbefalte innlegg

For det første så har jeg tenkt å ringe banken min på mandag, men vet det er noen kunnskapsrike hoder her inne.

Jeg skal gå skole til høsten og lurer på om jeg vil få boliglån med inntekt på rundt 120'000 kr i året og egenkapital på 250'000 kr. Mulige leiligheter koster rundt 1'000'000 kr. Inntekten kan økes opp til 200'000 kr snart, men det vil bare vare frem til høst.

 

Ser på lånekalkulatorene at man kan velge opp til 30 års nedbetaling med 3,8 rente noe som vil føre til under 4000 kr i måneden. Og med ca. 1000 kroner i fellesgjeld i mnd tror jeg dette vil gå utmerket.

 

Kan også nevnes at jeg har spart i BSU og bil vil bli avskaffet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del ga det et positivt utslag siden det ga meg større inntekt i måneden. Pluss at studielån er veldig gunstig med tanke på rente og nedbetalingsplan.

 

Men, 120 000/12 = 10 000 i måneden. Med en rente på 7.6% og en nedbetalingsplan på 30 år vil det si ca 5500,- i måneden, og da sitter du igjen med rundt 4500,-

Så opp til banken om det er nok eller ikke, men får håpe det :)

Lenke til kommentar

Tenkte at ettersom studielån også er et lån så vil banken ''bøte'' på det, men kanskje det er en mulighet likevel. Har hørt at banker i de fleste tilfeller ikke vil gi lån til studenter i det hele tatt, men siden disse leilighetene var så billige så skal det være økonomisk mulig.

 

Angående rente leser jeg at unge kan få rente ned til 3,8%. Skal ikke uttale meg mye om dette da jeg ikke har peiling.

Det vil nok bli et ganske stramt budsjett, men har levd for mindre enn det før. :p

Lenke til kommentar

Råder deg selvfølgelig ikke til å ta noe studielån dersom dette er noe du kan klare deg uten. Men stipend skader ikke siden det uansett er penger du "får" :)

Ja, unge får gunstig rente, men banken bruker uansett en høyere rente når de skal vurdere å gi lån til kunder med tanke på eventuelle rente-endringer :) Men du får høre med banken, og hvis du får avslag så er det bare å prøve en annen bank ;)

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg får stipend ettersom jeg har fagbrev, og skulle jeg evt. ha fått noe må jeg vel bo en viss distanse fra hjemby hvor jeg idag bor og har tenkt å studere. Men lån har vel de fleste som studerer rett på. Skulle det lønne seg med studielån med hensyn til boliglån så gjør jeg det, men tror ikke det skal være nødvendig for min økonomi.

 

Takk takk! :)

Endret av Huskarl
Lenke til kommentar

For å styrke mulighetene er det veldig lurt å presentere en plan for hvordan du kan gjennomføre dette, særlig da med hvordan du kan budsjettere hver måned og har rom til å betale på lånet sammen med alle andre utgifter du måtte ha. Det viser at du har kontroll over økonomien din noe som teller positivt.

Lenke til kommentar

Jeg skal gå skole til høsten og lurer på om jeg vil få boliglån med inntekt på rundt 120'000 kr i året og egenkapital på 250'000 kr. Mulige leiligheter koster rundt 1'000'000 kr. Inntekten kan økes opp til 200'000 kr snart, men det vil bare vare frem til høst.

 

(1'000'000NOK? Finnes det virkelig leiligheter i den prisklassen? Men dette er på siden av saken...)

 

Ser på lånekalkulatorene at man kan velge opp til 30 års nedbetaling med 3,8 rente noe som vil føre til under 4000 kr i måneden.

 

Du kan ikke legge til grunn en rente på 3.8% i beregningene dine. En langt mer realistisk rente som du må kunne klare er 6-7%. Hvis det virker for høyt, kan du f.eks. prøve å binde renten (5 år til rundt 4.02%, 10 år til rundt 4.5%) og bruke det som beregningsgrunnlag.

 

La oss si 4.02% i fastrente. Rundt 3'600NOK/mnd inkl. nedbetaling av lånet.

 

Og med ca. 1000 kroner i fellesgjeld i mnd tror jeg dette vil gå utmerket.

 

"Fellesgjeld i måneden"? Jeg antar du mente fellesutgiftene,

 

Fellesutgiftene på 1000NOK/mnd er en mulighet, men er en sjeldenhet[*]. Et mer realistisk estimat er 2000NOK/mnd, og da uten strøm og varmtvann. Hva de to sistnevnte koster er veldig vanskelig å gjette seg fram, men ikke urealistisk med 800NOK/mnd for strøm og oppvarming. Men la oss si 2'500NOK/mnd med strøm og varmtvann. Da er vi oppe i 6'100NOK/mnd. I tillegg kommer utgifter til nett/telefon, forsikring, osv. Jeg har ikke tatt med skattefradraget for rentene (blir vel rundt 700NOK/mnd, om jeg ikke forregnet meg helt, så den faktiske kostnaden ligger på rundt 5'400-5'500NOK/mnd).

 

Det går antageligvis an, men akkurat vanvittig romslig budsjett blir det ikke. Som aksjebloggeren nevnte kan det være lurt å sette opp et budsjett for hvordan du har tenkt å takle hverdagen (og det budsjettet bør inneholde utgifter til klær, læremateriell, tannleger, transport -- alle de nødvendige tingene som en kanskje ikke tenker på i første omgang).

 

[*] Ej heller vil du ha en leilighet i et slikt sameie/borettslag (hva tror du vedlikeholds"fondet" vil bestå av; og da spesielt i lyset av at det kan oppstå et akutt behov for kostbart vedlikehold)

Lenke til kommentar

Råder deg selvfølgelig ikke til å ta noe studielån dersom dette er noe du kan klare deg uten. Men stipend skader ikke siden det uansett er penger du "får" :)

Ja, unge får gunstig rente, men banken bruker uansett en høyere rente når de skal vurdere å gi lån til kunder med tanke på eventuelle rente-endringer :) Men du får høre med banken, og hvis du får avslag så er det bare å prøve en annen bank ;)

 

Lykke til! :thumbup:

Ikke glem at det ikke er rente på studielån mens du studerer nå da, om du derfor ikke trenger det burde du enda søke om det, om ikke noe annet enn for å legge det inn på en sparekonto og la de vokse litt der. Da kan du bare betale tilbake hele studielånet når du er ferdig med studiene.

Lenke til kommentar

For det første så får du nok studielån uansett. Undersøk hos Lånekassen.

 

Studielånet telles som 90 000 NOK i skattefriinntekt når du går til banken. Sitter du da i tillegg med en jobb som gir deg 100 000 NOK i året og 25% egenkapital er det ikke noe problem å få lån til 1 000 000 leilighet. Husk også at 2,5%++ går rett til staten ved boligkjøp.

 

Det er betalingsevnen din under studiet som er kritisk, dersom du binder renta under studiet kan du få banken til å kalkulere med den renta mens du studerer. Etter du er ferdig med å studere vil de legge dagens nivå + 5%, så da kommer det an på hvor mye de tror du tjener etter studiet. Du må selvfølgelig ligge i pluss i begge livsfasene, både studieperioden og etter studieperioden (pluss pr. mnd.)

 

Eksempel på regnestykke:

1 000 000 - 250 000 = 750 000

 

Du bestemmer deg for avdragsfrihet i 5 år, beste bank er pdd Fokus med 4,009%

 

(750 000 * 0,04009/12)*0,72 = 1804kr/mnd etter skatt

 

Deretter kommer strøm, fellesutgifter og kommunale utgifter. På en liten leilighet så blir dette ca. 2500kr/mnd

 

Total: 1804+2500=4304kr/mnd

 

Det finnes mange studenter som betaler langt mer enn dette for hybelen sin!

1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...