Gå til innhold

Bærbar, lett, 8-10k, skole, foto, video. Tips?


Anbefalte innlegg

Skal finne en ny pc til samboeren. Hun kommer til å bruke den mest på skolen, noe photoshop cs5 og lightroom. Hun ser en del serier, og av spill så er det kun the sims som spilles. Ellers har hun ikke andre krav enn at alt skal flyte lett. Noen tips? Er det noen ekstra gode kjøp om dagen?

 

Takk skal dere ha!

Endret av sonicdeathmonkeys
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Macbook Air. Nettopp kjøpt en selv, og kan si med engang at dette er en skikkelig bærbar. Endelig begynner pcene å bli lette og hendige samtidig som de er kraftige nok til photoshop ol. Jeg hadde ikke gidda å sett på windowspcer. Funker ikke etter 2 år uansett. (du hører sikkert at jeg er dritlei av windowspcer :p )

 

Det skal være lite forskjell mellom i5 og i7. Kjører photoshop CS5 selv og det fungerer veldig bra. Skjermen er også fin, med høy oppløsning. Tastaturet er som kjent overlegent alt annet på markedet, og så får hun er stille pc ikke minst.

Lenke til kommentar

Funker ikke etter 2 år uansett.

 

du må virkelig ha kjøpt dårlige PCer...

 

vi har en HP pavilion en fra 2006 og en fra 2007 som kjører i beste velgående begge to, og som de fleste vet er HP pavilion fra den tiden noe av det verste når det kommer til at de bryter sammen...

Lenke til kommentar

Funker ikke etter 2 år uansett.

 

du må virkelig ha kjøpt dårlige PCer...

 

vi har en HP pavilion en fra 2006 og en fra 2007 som kjører i beste velgående begge to, og som de fleste vet er HP pavilion fra den tiden noe av det verste når det kommer til at de bryter sammen...

Ikke snakk om HP. De bråker noe helt jævlig! På en slik måte at de ikke kan tas med i forelesinger (av erfaring jeg snakker). En ting du kan banne på er at batteriet ikke er brukbart etter 2 år.

 

Men skal du ha en lett pc som funker til bilde og videoredigering er det vel bare å gå for Macbook Air med en gang.

Lenke til kommentar

gidder ikke diskutere mac vs pc. Du vil få alt for mye negativt fra hver part. Det sagt

 

http://www.dustinhome.no/apple-macbook-air-ci5-17-4gb-128-ssd-133/product/5010611311?intcmp=searchProvider_dacsa

 

http://www.dustinhome.no/asus-zenbook-ux31e-ci5-17-4gb-128-ssd-133-w7hp-rose-gold/product/5010619885?intcmp=searchProvider_dacsa

 

Prisforskjellen på 2 maskiner med tilsvarende speccs.

 

Om samboeren din foretrekker det ene operativsystemet ovenfor det andre får du spørre henne om, men forskjellen på de 2 pcene er svært liten fysisk sett og hun vil nok bli fornøyd med begge.

Lenke til kommentar

 

Ikke snakk om HP. De bråker noe helt jævlig! På en slik måte at de ikke kan tas med i forelesinger (av erfaring jeg snakker). En ting du kan banne på er at batteriet ikke er brukbart etter 2 år.

 

Men skal du ha en lett pc som funker til bilde og videoredigering er det vel bare å gå for Macbook Air med en gang.

 

skrutrekker + trykkluft på boks + kjølepasta :dremel:

 

batteriet er ikke helt forferdelig, men alle batterier blir dårligere etterhvert...

 

jeg prøver ikke å starte en "fight" her

 

bare peker ut at de fortsatt virker, og at en PC holder mer enn 2 år... så klart, hvis PCen kostet mindre enn 3000kr så er det kanskje mulig

 

HP har jo også forbedret seg utrolig mye med vifteløsningene sine, min Envy bråker ikke før den er på full last, og det gjør alle bærbare datamaskiner, både MAC og PC, den har heller ikke "død", men har vært på verkstedet fordi noen tråkket på den og skjermen ble ødelagt...

 

nå er jo Envy en "litt" høyere klasse enn pavilion da, men de har generelt forbedret seg veldig mye i den klassene også

 

jeg ville selv valgt Asus UX31, jeg liker ikke trackpadden og OSet på MACer, men det er bare en personlig greie (og ja, jeg har prøvd det over lengre tid som vanlig PC, som i eksperimentet som HW.no utførte)

Lenke til kommentar

Det største problemet med en windowspc er at den bare blir tregere og tregere. Jeg hadde min HP i 4 år, og sånne småting som at jeg måtte lukke et program hver gang jeg startet den skal være unødvendig på en pc som koster masse tusen.

 

Men jeg har ikke for vane å svare på sånne tråder som dette, men jeg kunne ikke la være å stemme i for Air når dama som skal ha pcen skal bruke den til skole, foto og video :) Jeg er også veldig happy siden jeg fikk ny pc denne uka :D

Endret av Hårek
Unødig sitering av innlegget over
Lenke til kommentar

Det er jo et typisk tegn på manglende kunnskap innen windows. En av de store forskjellene på operativsystemene er at mac os er satt opp med spesifikke parametere. Altså du kan ikke personliggjøre det på samme måte som windows.

 

Når det gjelder programmer som starter når pc'n skrur seg på er det programmer brukeren har lagt inn i senere tid. At de starter når windows starter er også noe du kan skru av i windowskonfigurasjonsverktøyet. (msconfig)

 

Arg. nå begynner jeg også... Uannsett. Det er ikke det dette handler om. Holder det ikke å anbefale produkter når det er det han spør om? skal vi starte en mac/windows tråd bør vi ta det et annet sted

Endret av Hårek
Unødig sitering av innlegget over
Lenke til kommentar

Men hvis man skal anbefale noe så må man jo argumentere for det ;)

 

Skal være unødvendig å ha "kunnskaper" om operativsystemet som du sier for å bruke internett, PS og andre programmer. Hva er vitsen med det? Slå på pcen, start PS og få gjort det man skal.

Endret av Hårek
Unødig sitering av innlegget over
Lenke til kommentar

 

Det største problemet med en windowspc er at den bare blir tregere og tregere. Jeg hadde min HP i 4 år, og sånne småting som at jeg måtte lukke et program hver gang jeg startet den skal være unødvendig på en pc som koster masse tusen.

 

Men jeg har ikke for vane å svare på sånne tråder som dette, men jeg kunne ikke la være å stemme i for Air når dama som skal ha pcen skal bruke den til skole, foto og video :) Jeg er også veldig happy siden jeg fikk ny pc denne uka :D

 

:no: jeg skulle aldri ha starta en slik en Windows vs OSX greie her nei

 

anyways, MBA er en fantastisk maskin egentlig, bare koster mer enn det smaker...

 

jeg står fortsatt ved Asus UX31 etter egne erfaring og slikt, men MBA er jo også et sterk alternativ

Lenke til kommentar

Ja visst. Hvis det er bruke så for all del. Jeg ønsker selv å kunne personliggjøre operativsystemet mitt, og at maskinen skal på en enkel måte være kompatibel med alle de andre duppedittene mine som mp3spiller og mobil etc uten å være innom itunes.

 

Jeg kommer igjen tilbake til poenget mitt om at det er en smakssak. Drfor mener jeg at dette er noe enkeltpersonen som skal kjøpe produktet må finne ut av selv.

 

Videre er det ikke sant at windowsmaskiner bråker, blir tregere og generelt sett er håpløse. Det er svært simpelt å argumentere på den måten.

 

Når det gjelder byggekvalitet så er jeg enig. Apple har et høyere mistemål på kvalitet kontra de fleste andre produsenter. Det sagt så mener jeg at det kvalitetmessig finnes andre maskiner fra andre produsenter som er bedre enn apple sine maskiner. Det er heller ingen som kan argumentere mot at apple sine produkter koster mer enn tilsvarende maskiner med samme maskinvare og tilnærmet samme byggevalitet, noe de 2 tidligere linkede ultrabook'ene er et tydelig tegn på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...