Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva feiler det meg? Orker ingenting og unngår dagslys.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Dette begynte for noen uker siden. Før ville jeg alltid ut når det var dagslys, men nå vil jeg helst vente med å gå ut tils mørkret har kommet. Jeg står opp cirka midt på dagen, spiser og legger meg på sofaen til frem på kvelden eller sen ettermiddag. Da står jeg opp, spiser og legger meg ofte på sofaen igjen...Den tiden jeg er mest våken og aktiv er på natta. På dagen orker jeg nesten ingenting, ser absolut null glede i å stå opp, ligger bare på sofaen og ser fram imot kvelden...

 

Og leiligheita mi gror snart igjen, orker ikke engang å rydde. Ligger søppel, oppvask og tomme ølbokser overalt...Har mistet en hel del matlyst også, spiser bare for at jeg må.

 

Hva feiler det meg?! Er det lurt å snakke med en venn om dette?

 

Er 20 år gammel, gutt/mann.

 

Postet av anonym: ff69e2bc7cf656762a59b88941182806

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og leiligheita mi gror snart igjen, orker ikke engang å rydde. Ligger søppel, oppvask og tomme ølbokser overalt...Har mistet en hel del matlyst også, spiser bare for at jeg må.

 

Postet av anonym: ff69e2bc7cf656762a59b88941182806

Du er deprimert.

 

Mulig...Men jeg synes ikke at jeg er spesielt deprimert. Men dagene føles jævlig tunge og lange ihvertfall. Mye bedre på natta...Og for noen uker siden var det omvendt.

 

TS

 

Postet av anonym: ff69e2bc7cf656762a59b88941182806

Lenke til kommentar

Har du ikke skole/jobb eller noe ansvar? Så klart blir du slapp og deprimert av å bare sitte inne hele dagen. Er jo også vinter nå, så det kan jo være en slags vinterdepresjon du opplever. Jeg blir i vertfall ganske lat og går mer i hi i de mørke vinter månene. Nå begynner det jo å lysner mer og mer for hver dag da, så det burde jo gå over snart hvis det er i forbindelse med det.

Lenke til kommentar

Jeg antar at du har et livsstilsproblem relatert til kosthold. Mangel på energi og overskudd gjør at alt føles som et ork. Jeg har definitivt vært der, men fant etter hvert ut at man trenger mye og sunn mat for å fungere ordentlig.

 

Videre kan det jo hjelpe godt på å få ryddet opp og vasket skikkelig i leiligheten. Når det er gjort kan du stikke ut, sosialisere deg litt med venner, og finne ei jente som du kan ta med i den nyvaska leiligheten din ;)

Lenke til kommentar

Takk for svarene! Det som er merkelig er at jeg hele vinteren har sett fram imot dagslys, og når det endelig kommer sol og litt varme (lyst til klokka 5-6 cirka) så blir jeg nedstemt og vil bare ligge inne tils det blir mørkt...Orker ikke å bry meg så mye om hygiene heller, har ikke dusjet på mer enn 2 uker. Regner med at jeg stinker som en orangutang.

 

TS

 

Postet av anonym: ff69e2bc7cf656762a59b88941182806

Lenke til kommentar

Jeg antar at du har et livsstilsproblem relatert til kosthold. Mangel på energi og overskudd gjør at alt føles som et ork. Jeg har definitivt vært der, men fant etter hvert ut at man trenger mye og sunn mat for å fungere ordentlig.

 

Videre kan det jo hjelpe godt på å få ryddet opp og vasket skikkelig i leiligheten. Når det er gjort kan du stikke ut, sosialisere deg litt med venner, og finne ei jente som du kan ta med i den nyvaska leiligheten din ;)

 

Gode råd, men jeg tviler på om noen som er er skikkelig deprimert vil greie å gjennomføre disse endringene. Jeg tror det må til noe mer? Noe som gir kraft til å gjennomføre endringene. Noe av problemet med depresjon er jo at gulroten ikke frister og at det med nyvasket leilighet, dame, venner osv, ikke gir noe glede og ikke fungerer som lokkemat.

Endret av festen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du trenger et spark i riktig retning. Ta deg en liten "ferie" for å klarne opp tankene. Besøk familie/venner som bor langt borte, en lang busstur eller togtur eller egentlig hva som helst for å bryte opp det dårlige mønsteret som du er inne i.

 

Når du kommer tilbake etter noen dager eller uker, vil du ta fatt på livet og "ledigheten" din med forhåpentligvis litt større glede :)

 

Hvis du orker, så rydder du huset ditt før du drar, slik at det blir mer behagelig å komme tilbake til...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror du skal oppsøke lege med engang jeg. Virker mistenklig ut som depresjon dette her.

 

Jeg har vært gjennom det med å ikke ville stå opp mens det er lyst, fordi det er da alle andre er på jobb, mens jeg satt inne uten å føle meg nyttig. Men skal du få det bedre er det veldig viktig å få med seg det lyset som er nå. Kjøp deg evt en lysterapilampe som du kan sette deg forran en halvtime om dagen.

Lenke til kommentar

Enig med de som nevner å ta seg en reise av noe slag. Er selv luta lei av alt og alle, og den norske modellen generelt, og planlegger å ta en lang tur til utlandet aleine, og komme meg bort fra kjedelige Norge. Oppleve Afrika eller noe med skikkelig middelalder- eller oldtidspreg. Man må selvsagt ha litt penger til gode for å gjøre noe sånt, men til gjengjeld tror jeg det kan funke bra. Har man først begynt å grave seg ned er det vanskelig å komme ut av det om man ikke får litt avstand til alt sammen.

Endret av Dellers
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har vært der du er, TS, og kan ikke riktig si hva som er årsaken. Kan jo være hva som helst. Men jeg tror følgende kan være medvirkende:

- Du har for lite å gjøre i hverdagen. Du trenger aktivitet, både for hjernen og for kroppen. Hvorfor ikke starte et eller annet prosjekt? F.eks. bygge et eller annet, eller lage en form for system i noe du har i leiligheten, f.eks. noe du samler/har samlet på. Ofte om jeg har begynt med et "prosjekt" har jeg liksom hatt noe å drive med, og innsatsen/humøret og "våkenhetsgraden" har steget betraktelig. Kanskje begynne med en ny hobby? Fysisk aktivitet sier seg selv. Om dette er vanskelig kan jeg nevne at en liten tur ute i sollys hver dag kan gjøre underverker.

- Du omgås for lite mennesker. Av personlig erfaring blir jeg veldig "dårlig" av å være for mye for meg selv. Andre mennesker gir "input" og nye perspektiver på ting, som du kan bruke til å utvikle deg selv.

- Kostholdet er for dårlig. Du høres ut som en ungkar, og som ungkarer flest blir ofte 2-3 grandiosa for dagen en lettvint løsning fremfor ekte, ordentlig mat.

 

Ellers virker en tur som en god idé. Har selv hatt veldig godt av å komme meg vekk litt, f.eks. til min onkel som bor i en annen by. Har bare vært på besøk, tatt interesse i hva han driver med for tiden, og gjort hagearbeid/lignende på tomten. Følte meg nesten som et nytt menneske, kreativiteten og ambisjonen vokste veldig. Forandring er sunt tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...