Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mangler ved kjøp av leilighet


Scubamaster

Anbefalte innlegg

I november 2011 kjøpte jeg en leilighet hvor det i prospektet var nevnt at det medfølger en loftbod på 2,3 kvm, og to kjellerboder på 2,7 og 3,2 kvm. Det viste seg at jeg fikk med en loftbod som tilsvarer mål i prospektet og to skap i kjelleren med plass til sykkelpumpa og et par sko. Etter mye frem og tilbake visste verken megler eller selger hvor disse to kjellerbodene var. :hrm:

 

Har jeg da grunnlag for erstatning for vesentlige mangler? Eller er det mitt eget ansvar å verifisere at dette medfølger? Deretter kommer tilleggsspørsmålet: Er det for sent å klage på dette, over fire måneder senere?

 

Jeg ville jo tro det er et krav til megler/selger å sjekke at det han/hun selger virkelig finnes :hmm:

 

Mvh Jonas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som kjøper har du undersøkelsesplikt, og manglende boder burde være lett å avdekke. Uansett bør du fremsette erstatningskravet så fort som mulig, i første omgang mot selger, ev. dennes forsikringsselskap. Ta gjerne kontakt med advokat for å få avklart om det er mulighet til å komme noen vei med dette.

Lenke til kommentar

Som kjøper har du undersøkelsesplikt, og manglende boder burde være lett å avdekke. Uansett bør du fremsette erstatningskravet så fort som mulig, i første omgang mot selger, ev. dennes forsikringsselskap. Ta gjerne kontakt med advokat for å få avklart om det er mulighet til å komme noen vei med dette.

 

Takk for svar!

 

Grunnen til at dette ble avdekket sent, var at jeg var på visning uten megler eller selger. Jeg fikk rett og slett nøkkelen i hånda, og så på leiligheten selv.

Lenke til kommentar

Finnes de to bodene i kjelleren med oppgitt mål, men andre beboere i bygget hevder at de tilhører deres leilighet?

 

Dersom det er oppgitt i prospektet at man får med to kjellerboder, og man ser på visning at det finnes kjellerboder, ja da bør man være i god tro og kunne påpeke det som en mangel hvis det viser seg at man ikke får tilgang til bodene man er lovet. Om det derimot viser seg at det ikke finnes kjellerboder i det hele tatt, ja kanskje bygget ikke engang har kjeller, da har man en dårlig sak fordi det burde være lett å oppdage på visning dette avviket i forhold til prospektet.

 

Om det er for seint å klage nå? Du har så vidt jeg forstår tidligere spurt selger og megler etter disse bodene og ventet på svar, så uten å bli jurist her, vil jeg tro at det må tas hensyn til år du først etterlyste bodene og når du fikk svar på det spørsmålet når en eventuell tidsfrist skal vurderes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes de to bodene i kjelleren med oppgitt mål, men andre beboere i bygget hevder at de tilhører deres leilighet?

 

Dersom det er oppgitt i prospektet at man får med to kjellerboder, og man ser på visning at det finnes kjellerboder, ja da bør man være i god tro og kunne påpeke det som en mangel hvis det viser seg at man ikke får tilgang til bodene man er lovet. Om det derimot viser seg at det ikke finnes kjellerboder i det hele tatt, ja kanskje bygget ikke engang har kjeller, da har man en dårlig sak fordi det burde være lett å oppdage på visning dette avviket i forhold til prospektet.

 

Om det er for seint å klage nå? Du har så vidt jeg forstår tidligere spurt selger og megler etter disse bodene og ventet på svar, så uten å bli jurist her, vil jeg tro at det må tas hensyn til år du først etterlyste bodene og når du fikk svar på det spørsmålet når en eventuell tidsfrist skal vurderes.

 

Jeg trodde under visningen at jeg fikk med to kjellerboder, fordi det finnes over 10-12 kjellerboder. Kanskje noen har tilegnet seg disse bodene bare fordi de var tomme? Ikke vet jeg. Selger sa i hvert fall at han aldri brukte disse, og derfor ikke visste hvor de var.

Endret av Scubamaster
Lenke til kommentar

Jeg vil forreten påpeke at det finnes 10-12 kjellerboder. Derfor regnet jeg med at to av disse var til min leilighet, som skrevet i annonsen/prospektet.

Hvordan stemmer antallet kjellerboder med antall leiligheter? Hvis det er slik at det i utgangspunktet er rett antall vil det si at enten har noen flere enn sine tilmålte boder, eller så er det en (eller flere) tidligere beboer(e) som ikke har fjernet låsen sin (og/eller tingene sine).

I et borettslag jeg bodde i tidligere var det et tilsvarende problem. Dette ble løst ved at alle ble bedt av vaktmester om å merke sine boder med leilighetsnummer, og etter en tid ble umerkede boder åpnet, tømt og fordelt mellom de som manglet kjellerbod.

 

Forøvrig vet jeg ikke hva som skal til for at man skal være grovt uaktsom, men jeg vil nå si det er dårlig av selger å godkjenne et prospekt der det står to boder uten å kommentere at dette ikke stemmer. På samme måte er det en dårlig jobb av megler å skrive dette i prospektet uten å verifisere det - jeg mistenker at dette er en sak som fort kan være en gjenganger i litt eldre borettslag.

 

Når jeg først er igang vil jeg si at du burde ha sjekket dette ved overtakelsen og kommentert manglende boder på skjemaet. Det hadde nok vært lettere å få gjennomslag for noe mens det fortsatt var penger å holde igjen.

Jeg ville uansett rettet kravet mot megler/selger. Om dette ikke fører fram ville jeg tatt kontakt med styrer i borettslaget for å få avklart antall boder du har krav på, og en løsning for å skaffe deg dette.

Lenke til kommentar

Hvis det uriktig er opplyst at det fulgte med to boder i kjelleren og kjøper ikke faktisk var klar over at dette var feil, er det mangel. Det er gitt uriktige opplysninger etter § 3-8 som er prisdrivende og derfor har virket inn på avtalen. Du kan antagelig kreve prisavslag eller erstatning.

 

Undersøkelsesplikten spiller neppe noen rolle her, jf. prinsippet i avhendingsloven § 3-10 tredje ledd. Bestemmelsen regulerer etter sin ordlyd forholdet mellom kjøpers undersøkelsesplikt og mangelfulle opplysninger fra selger, sml. § 3-7. Prinsippet må likevel utvilsomt gjelde for denne typen uriktige opplysninger.

 

Jeg er enig med Smurfelurf i at den relative reklamasjonsfristen sannsynligvis ikke gjelder fordi det er nærliggende å mene at selger har handlet grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro, jf. § 4-19 tredje ledd. Det bør uansett alltid reklameres så raskt som mulig. Da slipper man tvist om reklamasjonsspørsmålet, og fremdriften opprettholdes.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...