Gå til innhold

iPad 3 lanseres 7. mars


Anbefalte innlegg

Vindicator, hvordan er det med utnyttelse av hw på android?

1080p MKV / MP4 filmer, 1080p flash filmer i nettleseren. Selv disse 2 tingene her krever enorme mengder krefter både i fra CPU og GPU før man kan kjøre dette 100% smooth på en mobiltelefon. Og det klarer Samsung Galaxy S II og Galaxy Note perfekt.

 

Klarer iPad 2 / iPhone 4S dette?

 

Nope, og dermed så utnyttes ikke hardwaren på iOS enhetene noe bra.

 

Den eneste plassen jeg er enig i at hardwaren kanskje blir utnyttet veldig bra er i spill. Men igjen, hvor mange spiller spill på en iPhone 4S eller en iPad 2?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du akkurat kan kjøre et spill på "full guffe", betyr det ikke at det utnytter hardwaren 100%.

Det vet jeg. Normalt sett så tyner ikke vanlige programmer og spill CPU'ene 100%, siden CPU'ene vil da utvikle for mye varme. De eneste programmene som tyner CPU'ene fullt ut er disse Torture / IntelBurnTest og Prime95 programmene.

 

Men uansett, poenget mitt står jo. Hvorfor betale mange flere tusen kroner for en Intel Core i7-3930K CPU over en Intel Core i5-2500K CPU når den første CPU'en gir 0% bedre ytelse i spill over i5-2500K CPU'en (som er realiteten faktisk) f.eks?

 

Så for en gamer, så hadde det vært null point i å kjøpe en Intel Core i7-3930K CPU over en Intel Core i5-2500K CPU.

 

Eneste grunnen til å kjøpe en Intel Core i7-3930K CPU over en Intel Core i5-2500K CPU er kun om du bruker programmer som Adobe Premiere Pro CS5 eller Adobe After Effects CS5 og slike programmer som tar i bruk HyperThreading teknologien, som igjen er ytterst få programmer som bruker dette selv i dag.

 

Og det samme gjelder vel også iPad 3 om den får 4 kjerner over iPad 2 som har 2 kjerner. Spill per i dag og de spillene som vil komme ut i løpet at dette året vil muligens ikke ta utnyttelse av 4 kjerner. Men skjer det, så vil det være ytterst få spill som vil støtte 4 kjerner selv før iPad 4 kommer ut.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

 

Og ja, hvilken store forbedringer ga iPhone 4S over iPhone 4 utenom 1080p filming og Siri selv med ny og forbedret hardware?

 

Fant du noen spill på AppStore som faktisk utnyttet hardwaren i iPhone 4 100%?

 

Fant du noen programmer som utnyttet CPU'en og RAM'en fullt ut på iPhone 4?

 

Og finnes det noen spill / programmer på AppStore i dag som utnytter iPhone 4S sin hardware fullt ut?

 

Ja, tror du ser poenget i det jeg snakker om her. Hvorfor oppdatere en ting som har hardware som ikke blir utnyttet selv 65% av det den kan klare?

 

Men greit, iPad 3 får sikkert mye høyere oppløsning og vil da kreve mye bedre CPU og GPU. Men en tablet er ikke beregnet til å spille på. Er hvertfall en elendig maskin til å spille spill på.

 

Her nevner du jo CPU og RAM, men GPU-en må vel også være med?

 

Jeg spør en gang til:

Hvilke programmer/spill til f.eks PC eller PS3 utnytter hardwaren fullt ut?

Lenke til kommentar

 

Og ja, hvilken store forbedringer ga iPhone 4S over iPhone 4 utenom 1080p filming og Siri selv med ny og forbedret hardware?

 

Fant du noen spill på AppStore som faktisk utnyttet hardwaren i iPhone 4 100%?

 

Fant du noen programmer som utnyttet CPU'en og RAM'en fullt ut på iPhone 4?

 

Og finnes det noen spill / programmer på AppStore i dag som utnytter iPhone 4S sin hardware fullt ut?

 

Ja, tror du ser poenget i det jeg snakker om her. Hvorfor oppdatere en ting som har hardware som ikke blir utnyttet selv 65% av det den kan klare?

 

Men greit, iPad 3 får sikkert mye høyere oppløsning og vil da kreve mye bedre CPU og GPU. Men en tablet er ikke beregnet til å spille på. Er hvertfall en elendig maskin til å spille spill på.

 

Her nevner du jo CPU og RAM, men GPU-en må vel også være med?

 

Jeg spør en gang til:

Hvilke programmer/spill til f.eks PC eller PS3 utnytter hardwaren fullt ut?

Mange Adobe programmer utnytter det meste man har av CPU'er og RAM. Og skal man rendre noen filmer, så tar den full utnyttelse av skjermkortet også. Som f.eks CUDA.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Men da utnyttes likevel ikke hardwaren fullt ut.

 

Kom igjen, du må ha flere eksempler på programmer som gjør det ;)

Men du tar poenget mitt alikavel?

 

Er jo egentlig det samme med PC'er også. Hvor mange programmer finnes det som faktisk utnytter alt i maskinen til det maksimale?

 

Ytterst få. Og hvor mange spill finner du i dag på PC som støtter 4 kjerner fullt ut?

 

Ytters få.

 

Så er noe galt om du ikke tar mitt poeng i det jeg egentlig skal frem til med iPad 3.

Det er derfor en ikke får photoshop touch på ipad1... Argumenterer du for eller mot nødvendigheten av bedre hw vindicator?

Tydelig at du ikke leser det jeg sier. Jeg sier ikke at det ikke finnes programmer som utnytter hardwaren i iPad 2 til det maksimale. jeg sier at det finnes ekstremt få programmer (kan kanskje telle dem på 2 hender) som utnytter hardwaren meget bra og like bra som disse Adobe programmene til iOS.

 

Og med det, hvorfor MÅ man i all hast oppgradere til iPad 3 med bedre hardware kun for å kunne bruke noen ytterst få programmer som vil få støtte for 4-kjerners CPU og det der?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Du bruker jo det at det ikke er apps som utnytter hardwaren i iPhone 4 fullt ut, og det derfor ikke er noe vits med bedre hardware i iPad 3, eller misforstår jeg?

Ja 98% av alle apps som og spill som er til iOS utnytter ikke hardwaren langt så nært som hardwaren i iPad 2 kan brukes til. Det er det jeg skal frem til.

 

Det er jo derfor jeg setter et stort spørsmålstegn på hvorfor man da må oppgradere til en iPad 3 allerede nå?

 

Apple viser jo tydelig nå at det ikke handler om software lengere. Nå handler det om hardware på akkurat samme måte som det er med Android.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det samme ble sikkert sagt før iPad 2 ble lansert, men vi ser jo hvordan det gikk.

Å gå fra 1 kjerne til 2 kjerner er noe helt annet enn å gå i fra 2 kjerner til 4 kjerner.

 

Man ser jo på hvor mange programmer i dag som utnytter 4 kjerner på PC'er i dag. Så det burde jo være nok i bunn og grunn til å skjønne det at 4 kjerner på en tablet eller telefon er liten vits i dag.

 

Det eneste jeg kan tenke meg at 4 kjerner vil komme til nytte i, er om man kan filme i 1080p med 60 / 120 fps. Og om man kan kjøre disse få Adobe programmene på en tablet.

Lenke til kommentar

Infinity Blade f.eks fungerer bedre på iPad 2, så det vil nok raskt komme programvare som går bedre på den neste iPad-en som etter alt å dømme blir lansert til uken enn på dagens iPad 2.

 

Den gamle Amiga 500 tror jeg ble utnyttet rimelig bra mot slutten. Det kom mange "Doom-kloner" som gikk forholdsvis greit, selv om den stakkars maskinen ikke engang hadde matteprosessor :)

 

Vet du om noen programmer som belaster all hardwaren i en enhet, forresten? CPU, RAM OG GPU samtidig?

 

 

Edit: Det kan hende jeg husker litt skjevt og at disse klonene bare virket på Amiga 1200, men likevel var det nada matteprosessor :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Å herregud, hvem for lov til å skrive disse artiklene, du ser jo at den er i landskop modus pga ikonene, og hvor er dock connecteren

sigh.

 

Heldigvis ikke deg, for iPaden er klart i portrett-modus.

 

1. Avstanden mellom ikonene, selv med 6 ikoner i docken er ikke avstanden mellom ikonene så liten i landskap, derimot passer det veldig godt hvis det er 5 i portrett. Det sammenfaller også med hvor ikonene havner i forhold til wallpaperen.

 

2. iPad er et portrett-produkt, Apple viser som regel alltid enheten i portrett-modus.

 

3. Det er rimelig opplagt at hjem-knappen er borte, de sier jo TOUCH i invitasjonen. Det tyder på at det enten er et gesture area, kapasitiv knapp eller at man går helt over til gestures på selve skjermen.

 

4. iPaden kan ikke være snudd på holdet for da ville man sett facetime-kameraet.

 

2 og 3 er svake argumenter, men argument 1 med ikonplasseringen gjør at eneste mulighet er portrettmodus. Det er ikke mulig å få samme avstandsforhold i landscape mellom dock-ikonene.

Som jeg sa.

 

Home knapp.

Lenke til kommentar

Synes det er ganske utrolig at de kan øke oppløsningen på den nye ipad´n mens de beholder prisen på samme nivå.

ble overrasket selv, var rykter om at den nye vil bli dyrere, og når de nevnte 4g, ny oppløsning, bedre kamera, full hd opptak, så tenkte jeg, denne vil bli dyr.

 

men samme pris, ikke værst

Lenke til kommentar

Synes det er ganske utrolig at de kan øke oppløsningen på den nye ipad´n mens de beholder prisen på samme nivå.

ble overrasket selv, var rykter om at den nye vil bli dyrere, og når de nevnte 4g, ny oppløsning, bedre kamera, full hd opptak, så tenkte jeg, denne vil bli dyr.

 

men samme pris, ikke værst

 

Skjønner ikke at det er overraskende? Det er jo helt vanlig apple-standard? Produktene er bra priset i starten av livvsyklusen, så blir de gradvis dårligere priset før de får en ny variant med samme, eller avogttil lavere pris og prisen er igjen konkurransedyktig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...