Gå til innhold

2039 kcal pr. dag


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp meldt meg inn i vektklubben.no og må si jeg er imponert til nå over dette opplegget.

 

Mitt mål er å gå ned 1 kg pr uke i 10 uker. Altså 10 kg letter skal jeg være i begynnelsen av Mai.

 

Jeg satt opp alt av informasjon om min nåværende aktivitet (VELDIG stillesittende) og hva jeg som regel spiser.

 

Etter å ha satt opp ALT jeg gjør og ikke gjør, spiser og ikke spier, sa vektklubben at jeg skal spise 2039 kcal pr. dag for å oppnå mitt mål om 10kg lettere innen 10 uker.

 

 

Litt informasjon om meg:

 

Jeg er 24 år gammel, veier ca 110-113kg og er 176-177cm høy (BMI på 36,5).

 

Jeg er veldig kresen når det kommer til mat, VELDIG Kresen. Jeg spiser ikke grønnsaker (kan spise rå gulerot, kålrabi, thats it).

 

Jeg spiser som regel aldri frokost. Til lunsj spiser jeg 3 skiver med ost, smør og piffi, som jeg varmer i mikroen på jobb.

 

Mellommåltid er så og si ikke-eksisterende. Til middag har jeg som regel det jeg får hjemme, men har vært en del kylling- eller svinefilet og ris/potetstappe (pulver). Eller frossen pizza. Det kan hende jeg bestiller noe mat. Men MacDonalds har jeg ikke vært borti mer enn 2-3 ganger siden nyttår. (faktisk stolt av meg selv).

 

Kveldsmat er også ikke-eksisterende, da jeg dessverre knasker i meg 1 pose chips på ca 180-200g...

 

Ellers kan det være jeg får i meg 1-2L Cola Zero hver dag, har kuttet ut alt av vanlig cola, og sukkerholdig brus. Men mitt mål er å kutte ut brus generelt, og kun ha i helgene eller ved "spesielle" anledninger.

 

 

Nå har jeg fortalt litt om meg, og mine matvaner.

 

Mitt mål er å spise frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat. Jeg skal fordele 2039 kcal på 5 måltid. Lunsj og Middag får min hovedandel, ca 600 kcal til middag og 400 kcal til lunsj. Så må 1039 kcal fordeles på de andre måltidene.

 

 

Det jeg er ute etter av dere er enkle og greie måltider til de forskjellige måltidene som er perfekt for meg og min vektreduksjon.

 

Jeg setter pris på tips til oppskrifter, tips til motivasjon og andre relaterte tips.

 

 

 

Denne gang skal jeg klare det!

 

 

Kan også legge til at jeg har nettopp tegnet abonnement på treningsstudio og skal dit i morgen for å sette opp et program.

 

Har dere treningstips osv, så kan de sendes som PM, da vi ikke skal gå offtopic her :)

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vektklubben.no setter jo opp ferdige forslag til menyer for deg for hver dag basert på ditt riktige kaloriinntak. Overse alt du ikke liker, plukk fra hele ukemenyen og kombiner så du finner noe for en dag. Sniktitt fra neste uke. Søk i oppskriftene basert på noe du liker.

 

Viktigst av alt: Skriv opp ALT du spiser i starten, uansett om det skjærer seg helt en dag og du er langt utenfor målet. Skriv opp alt, hver dag. Etter hvert får du en bra feeling på ca. hva du kan spise og hvor mye kalorier det du spiser til vanlig inneholder, og det blir lettere å regulere selvom du ikke stresser med å skrive opp alt.

 

Pass på å ha nok kalorier igjen på dagsrasjonen din til at du kan finne noe å dekke sulten med om kvelden.

Lenke til kommentar

er du ute etter ordentlige oppskrifter burde du se på www.matprat.no

 

men noen eksempler av hva jeg spiser vær dag som kanske kan falle i smak:

 

frokost: havregryn me ekstra lett melk, samt en proteinshake

 

mellom måltid : proteinshake

 

lunsj: 200 gram kjøttdeig av svin, samt 3 egg til eggerøre.

 

middag: kylling, tilbehøret varierer ifra ris/salat/nudler/wok

 

etter trening: proteinshake med karbofuel samt noen rosiner eller risbrød.

 

litt kjedeli mat, men fønker veldig bra ;)

 

tips til motivation: bilder! ta ukentlige bilder av deg selv for å se reultatene. da blir det lettere å holde på motivation

Endret av robsen
Lenke til kommentar

Vektklubben.no setter jo opp ferdige forslag til menyer for deg for hver dag basert på ditt riktige kaloriinntak. Overse alt du ikke liker, plukk fra hele ukemenyen og kombiner så du finner noe for en dag. Sniktitt fra neste uke. Søk i oppskriftene basert på noe du liker.

 

Jeg fant ut av det etter jeg postet dette :)

 

Er genialt dette greiene, men har klart å skeie ut litt på maten, men har trent 3 ganger denne uken, og skal trene igjen i morgen :)

 

Får få inn rutine på trening så får jeg fokusere enda mer på maten etterhvert. Selv om jeg er mer, MYE mer obs på hva jeg stapper i meg. Får faktisk dårlig samvittighet av å spise chips nå, det gjorde jeg aldri før :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Kutt brusen _helt_ og kutt ned på chipsen. Disse to er _rent_ fett på firehjulstrekk. Selv sukkerfri brus som coca-cola zero sies å være fetende pga synergien som oppstår søtstøffer som aspartam. Sukkerfri brus eller saft er ikke gunstig hvis du har som mål å slanke deg.

 

Annet enn det så burde du spise mye grønnsaker. Lag en kyllingsalat f.eks. Jeg er sikker på at du vil bli overrasket over hvor godt det smaker.

 

Etterhvert som du legger om kostholdet vil dette bli en vane. Du må bare slepe deg gjennom de første par månedene.

 

Hold oss oppdatert og lykke til med slankingen! :)

Lenke til kommentar

Det kaloriinntaket der virket farlig lavt. ta en titt på en BMR kalkulator (http://www.matvaregu...o/sider/bmr.asp) og tast inn datane dine og se selv.

På så høy fettprosent har det lite å si at kaloriinntaket er så lavt. Han vil gå i ketose mest sannsynlig, ikke noe galt i det. Om man har nok av essensielle næringsstoffer vil fettlagrene tilføre kroppene med all den energien man trenger ellers.

 

2039 kcal er forøvrig langt fra lavt for en person på den høyden selv om han hadde hatt en fettprosent på nærmere 10%...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...