Gå til innhold

Trenger hjelp til å gå ned i vekt. (10—15kg?)


Anbefalte innlegg

Hei. Er en gutt på straks 21år. Er vell ca 183cm høy. Er usikker på vekta mi. Og det er forsåvidt ikke så veldig nøye hva jeg veier. Ettersom det bare er ett tall, og ikke et utseende. Men først jul veide jeg vell ca 94kg.

I dag på jobb fikk jeg høre at jeg har lakt på meg siden før jul. Jeg klarer ikke se det selv, men jeg vet at jeg burde vært slankere. Kanskje jeg vil gjette at jeg er 100kg nå?

 

Jeg er aktiv på jobb (mandag —torsdag) hvor jeg jobber som tømrer/snekker. Men trener ingenting. Tenker egentlig på å begynne å jogge.

 

Matvaner

Mandag-torsdag spiser jeg normalt to brødskiver med salami og majones til frokost. Ca klokka 06.45. Spiser det samme klokka 09.00. Klokka 12.00 spiser jeg enten 3 skiver med det samme eller en tacobolle. Klokka 16.00 spiser jeg to skiver. Som dagens siste måltid spiser jeg middag rundt klokka 19.00. Dette varierer litt. Pleier å bli en ganske vanlig middag, fisk, kjøtt osv. Spiser i kantina i nabo bygget hvor jeg jobber. Hender at jeg spiser litt potetgull og drikker en øl eller to på kvelden.

Helgen er et annet kapittel. Har ingen faste matvaner. Men prøver å få med meg "mamma kjøttkaker". Problemet her er at jeg ofte er ute med venner å kjøper burger og lignende. Drikker og en del cola. I tillegg, etter at jeg mistet lappen, har jeg begynt å drikke! Går sikkert 5-7 liter øl og 1liter brennevin pluss blandevann på ei helg. Blir ingen frokost i helgene.

 

Hva bør jeg gjøre?

Tenker selv å begynne å jogge. Og å trappe ned på brusen, og forsåvidt gå for sukkerfri brus når jeg først skal ha brus.

Har ikke lyst å slutte å gå på fylla, men lurer på om det finnes måter å gjøre det sunnere.

Matvanene mine er jeg usikker på hva jeg kan gjøre med, så håper på forslag og innspill på det.

 

Ønsker å bli slankere fort. Spør om du lurer på noe. Alle tips settes pris på :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyggelige de er på jobb som sier dette da..

 

For meg funket det ekstremt bra å kutte ned på karbohydratene der det er mulig. Jeg har prøvd knallhard lavkarbo men fant ut at en middelvei med lite karber og lite fett sammen med et par treningsøkter i uka passet bedre i lengden..

 

Eks. spiser jeg kun fullkornsknekkebrød eller til nøds fullkornsbrød, ikke pasta, lite potet og ikke ris. Istedet for brød til både lunch og frokost spiser jeg feks omelett (masse proteiner og sunt!) eller salat til et av de måltidene, slik får du litt mer variasjon og jeg opplevde personlig at jeg ikke ble fort sulten eller fikk søtsug når jeg roet ned på de slemme karbohydratene. Erstattet ris, potet og pasta med grønnsaker som brokkoli og blomkål.

 

som du sier - brus kan du drikke sukkerfritt, men det er ikke noe veldig bra alternativ i lengden det heller :) Øl er ikke bra - det vet du nok selv, og når det gjelder fyllekuler er nok det farligste, når det gjelder dietten, hva du putter i munnen når du er full, nattmat og snacks blir fort vanskeligere å motstå da.

 

det værste diett-og helsemessig er å kombinere mye fett og mye karber, som en hamburger. :)

 

håper dette kan gi deg litt hjelp på veien, lykke til :)

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Det aller beste en gjør, hvilket også er ganske rasjonelt er å ha et fysisk yrke. Et yrke hvor du kan tjene penger på å slanke deg. Ingen kardio trening på 1 time eller 2 om dagen kan erstatte et fysisk yrke hvor du aktivt bruker kroppen 8-10 timer hver dag. Jeg kan personlig bekrefte dette. Det virker som pokker.

 

Men husk å få i deg rikelig med proteinrik mat i løpet av arbeidsdagen.

 

Om du ikke har et fysisk yrke, så er dette resultatet:

 

Du arbeider 8-10 timer om dagen, kommer hjem, sløser ytterligere 2 timer på kardiotrening, vips, 12 timer kastet bort.

 

Det er mer rasjonelt å kombinere ting hvor man ser det lar seg gjøre. Men det er jo klart, har du allerede et yrke som det ikke lar seg gjøre så er det egentlig fint lite å gjøre med det.

 

Da kan du spise mindre/trene mer. Det er igrunn det som skal til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Det trenger ikke være så komplisert;

 

Dersom du får i deg mer energi (dvs. kalorier) enn det du forbrenner så går du opp i vekt. Skal du gå ned må du altså få i deg mindre energi enn du forbrenner.

 

Ved å føre matinntak i kaloridagbok vil du kunne finne ut hvilke matvarer du kan spise mye av og hvilke du bør spise mindre av. Prøv å før kaloridagbok i en uke og du vil straks få noen aha-opplevelser. Ha tålmodighet og du kan gå ned mellom 500 gram til 1 kilo i uken - og det fine er at du da vil vite nøyaktig hvorfor du går ned og du kan faktisk spise hva du vil - så sant du har kontrollen på mengde. Prøv http://www.kaloridagboka.com som er helt gratis.

Lenke til kommentar

Det er nok kostholdet ditt, og ikke mangel på fysisk aktivitet, som er årsaken til vekten din. Det er det første du bør gjøre noe med. Hvis kostholdet er dårlig og du regelmessig fyller på med energi av lav kvalitet, kan du løpe så mye du bare orker uten å gå ned i vekt.

 

Først bør du kutte ut det du vet du ikke trenger, altså burgere, øl og potetgull i ukedagene. Bortsett fra det, ser det ut som du spiser veldig mye brød. Det er greit for en som er i fysisk aktivitet hele arbeidsdagen, men det brødet bør være grovt. Eller du kan spise knekkebrød eller havregryn. Og hvis du kan være foruten, bør du la være å kjøpe mat i kantina. Jeg kan vedde en femmer på at den maten du får der, ikke er veldig sunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...