Gå til innhold

Utsikter innen IT / programmering?


tho_kva2

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg vil bli noe innen IT, men har ikke helt funnet ut hva.. Funderte på vedlikehold, men da "må" jeg til Trondheim for å studedere, så derfor har jeg begynt å lure litt på programmering, så har tenkt å snuse litt på det. Så derfor lurer jeg litt på hvordan utsiktsplanen er for programmering? iforhold til hvilken språk som burde velges osv.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Språk har i grunn ikke noe å si, men det kan være lurt å velge et objekt orientert språk. Det handler mer om å forstå konseptene og lære å designe systemer. Python er et bra sted å starte, det er objekt orientert og lett for nybegynnere. Det kan gjerne se litt pinglete ut til å begynne med, men det er et fullverdig alternativ. Head First Python er ikke et dumt sted å starte går du for Python.

 

Hvordan jobbmulighetene i Norge for system utviklere er jeg ikke sikker på. Vet at i UK så er det ikke noe problemer med å få jobb, regner med det mye det samme i Norge.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Som DownGoat sier så er ikke språkene i seg selv så viktige, men prinsippene som ligger bak er viktigst. Som objekt-orientering, å skjønne algoritmer, hvordan parallellprogrammering funker og ligende.

 

Jobbmulighetene er veldig gode. Her på NTNU i Trondheim har de fleste jobb før de er ferdige på skolebenken, og noen jeg kjenner har hatt opp til fire jobbtilbud å velge blant på en gang.

 

Dumt du er skeptisk til Trondheim. Vi har det beste studiemiljøet i landet, og er ett av de sterkeste IT-miljøene i landet sammen med UiO og NITH.

 

mvh,

Espen Skarsbø Olsen

Studentkontakt IDI NTNU

Lenke til kommentar

Det er vel typisk en form for C eller Java som benyttes som undervisning språk hos de fleste høyskole/universitet.

 

C er et mer lavtnivå språk enn java, dvs at en del flere prinsipper og kunnskap som skal læres før du behersker språket. Noe som gjør det lettere å gå fra C til Java enn Java til C.

 

(personlig så fortrekker jeg java om jeg skal programmere noe)

Lenke til kommentar

Jeg starta (i alle fall sånn skikkelig) med å programmere i Java, og det er mye mer lettfattelig enn C da java tar seg av alt "drittarbeidet" for deg slik som minnehåndtering osv samt at Java har native støtte for Strings noe C ikke helt har.

det store omfanget av biblioteker hjelper også veldig da du kan lære deg å bruke avanserte funksjoner uten å måtte programmere de selv.

 

men de fleste prinsippene som brukes i Java brukes også i C, med unntak av Objektorientering da.

 

uansett, å reise til Trondheim er ikke en dum plan, har du karakterene for å komme inn på NTNU så gå for det!

Trondheim er en utrolig bra by å være student i!

 

og om du vil starte å lære deg et programmeringsspråk så ville jeg gått for Java og skaffa meg boken: Head first Java, joda python har en enklere syntax men det virker som at Java er et relativt standard språk å starte med.

 

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg Python var et greit sted å begynne med tanke på objektorientert programmering. Bortsett fra det vil jeg faktisk anbefale C, kan du C kommer du veldig langt, ihvertfall med tanke på at mange språk faktisk er bygd på C. Kan også anbefale C++ hvis du heller vil ta den objektorienterte veien, men det krever en del mer av deg enn Python :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg starta (i alle fall sånn skikkelig) med å programmere i Java, og det er mye mer lettfattelig enn C da java tar seg av alt "drittarbeidet" for deg slik som minnehåndtering osv samt at Java har native støtte for Strings noe C ikke helt har.

det store omfanget av biblioteker hjelper også veldig da du kan lære deg å bruke avanserte funksjoner uten å måtte programmere de selv.

 

#include <string.h>, det løser problemet med strings i C++, hvis ikke så er det bare å lage en egen klasse som baserer seg på en vector eller noe.

 

Minne håndtering er ikke noe spesielt vanskelig heller, keywords er bare "new" og "delete". Å allokere minne til en cstring er jo bare char* cstring_x = new char["din lengde her"]; så delete [] for å slette... At java har sin egen garbage collector er ikke bare bare, noen steder hvor den kan være til et hinder også...

 

Det å bare bruke funksjoner og libs som andre har lagd er en ting, men det er ganske greit å kunne vite hvordan dette fungerer også. Skader aldri å lage seg et lite bilbiotek selv (just for the learning da). Og det at Java er mere lettfattlig enn C++ er det samma å si at Solo er bedre enn Fanta, for det er helt subjektivt.

 

Men ja, hvilket språk er ikke så farlig. NTNU kjører mye på Java såvidt jeg skjønner, her på Høgskolen i Gjøvik er det C++, så det varierer. På verdensbasis er det C++ og Java som ligger i tett av hvor mye de blir brukt.

 

Det er en ting å lære seg et programmeringsspråk, og en annen ting å lære seg å programmere. Språket, syntaxen, osv, det er bare verktøy. Det er fremgangsmåten, et analytisk sinn, og kreativitet som kommer opp med gode løsninger ;)

 

Fra egen erfaring så var jeg innom litt python, php, ruby, perl før jeg starta på høgskolen, her hoppa vi rett på C++. Mange vil si deg at dette er tåpelig og at man heller burde starte med noe annet, men det er mere viktig at man lærer seg å tenke som en programmerer, enn at man lærer seg et spesielt språk. Hvis man snakker med personer som jobber med programmering som yrke, så har de nok vært innom alt mulig rart av språk.

 

Kan forresten reklamere litt for min egen skole, med linjer som programvare utvikling, informasjonssikkerhet (eneste skolen som har denne linja) ^^ (www.hig.no)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...