Gå til innhold

Letteste utdanning til beste jobb?


carpsdi

Anbefalte innlegg

@Sitronsaft

 

Hvilke ingeniørstillinger offshore er det du snakker om? Det er nesten ingen... Ingeniørene sitter trygt på land og driver med arbeidet sitt.

 

Fagarbeidere tjener bedre offshore enn hva ingeniører tjener på land. Det samme gjør forøvrig vaskehjelper ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rett det du sier om at det få jobber for ingeniører offshore. Det er dyrt å ha folk offshore, og det jobbes med løsninger som tillater ingeniørene å gjøre det meste av arbeidet sitt fra land. Type datasystemer, fjernstyrte verktøy osv. Men det trengs fortsatt ingeniører som kvalitetssikrer osv, overser arbeidet som blir gjort. Oljeselskapene, type Statoil/Hydro, driver mest med leting etter olje, og forskning på metoder for å utvinne mer. Disse gjør arbeidet sitt stort sett fra land. Men om man jobber med f.eks. boring, ventiler etc., er sjansen større for jobb offshore da dette er utstyr som skal sjekkes opp i og inspiseres. Derav min anbefaling til spesialisering innen boreteknologi/produksjon. Spesialiserer man seg innen petroluemsgeofag/geofysikk/reservoarteknologi er nok sjansene minimale for jobb offshore.

 

Er ingen ekspert, men dette sier jo litt seg selv. En bekjent av meg som er spesialist innen ventiler jobber som konsulent for et ikke navngitt stort oljefirma, og tjener opp mot 2 millioner i året. Han jobber ikke offshore en gang. Dette er det så klart får ingeniører som tjener, han har spesialkompetanse og mye arbeidserfaring bak seg.

 

Uansett tjener ingeniører innen olje godt, offshore eller ei. Det er et sjakktrekk å utdanne seg innen olje.

Lenke til kommentar

@Sitronsaft

 

Hvilke ingeniørstillinger offshore er det du snakker om? Det er nesten ingen... Ingeniørene sitter trygt på land og driver med arbeidet sitt.

 

Fagarbeidere tjener bedre offshore enn hva ingeniører tjener på land. Det samme gjør forøvrig vaskehjelper ...

 

Jeg har bare sett statistikk som tilsier det motsatte, altså at ingeniørene på land tjener bedre enn det fagarbeidere gjør offshore. Hvor har du det fra at fagarbeiderne tjener bedre? Og vaskedamer?...

Lenke til kommentar

Men så er oljeingeniør heller ingen "lett" utdanning og jeg ser for meg at det er en del konkurranse om de best betalte jobbene offshore, så da kreves det en stå på vilje og en go getter-holdning som jeg ikke helt ser hos TS (no offense). :hmm: I tillegg til en over gjennomsnittet høy intelligens, selvfølgelig. Jeg regner ikke meg selv som kognitivt handicappet, men jeg slet med realfagene på VGS og det var det mange andre som også gjorde til tross for at de - til motsetning fra meg - var motiverte og innstilte på høyere utdanning innen realfag.

Lenke til kommentar
Jeg har bare sett statistikk som tilsier det motsatte, altså at ingeniørene på land tjener bedre enn det fagarbeidere gjør offshore. Hvor har du det fra at fagarbeiderne tjener bedre? Og vaskedamer?...

 

Sleng gjerne over statistikkene, jeg har ingen. Men jeg har jobbet i Statoil i nesten 3 år som elektriker.

 

En elektroingeniør der hadde en grunnlønn på 420 000,- i året.

En elektriker offshore (samme firma) hadde derimot litt over 500 000,- i grunnlønn.

 

Selvsagt forskjellig fra plass til plass men vi må også ta med i regningen at en oljearbeider offshore jobber ~120 dager i året for denne grunnlønnen. Vel og merke 12timers-skift men allikevel...

 

Hva vaskehjelper angår var det bare for å sette det litt på spissen.

 

Svaret TS leter etter er fagarbeider offshore

Lenke til kommentar

Joda det er godt mulig

 

Men uansett, jeg skjønner TS godt. Gørr å skal begynne med utdanningen nå om man heller vil komme seg ut i jobb og tjene penger. I den norske industrien tjener man så latterlig godt at mer utdanning er bare for de som vil... Selv hoppet jeg rett ut i jobb som 18-åring og angrer ikke et sekund på dèt.

 

Nå blir jeg student til høsten om jeg ikke får meg jobb iløpet av våren/sommeren. Profit

Lenke til kommentar
Hmmm... Det er ingen jobber som gir så høy lønn uten en beinhard utdannelse. Og alle de med bare vgs som sier at de tjener så mye er de med lang erfaring i bransjen, og som i tillegg jobber døgnet rundt. Alle kan tjene 600k ved å kjøre søppel 18 timer om dagen og 365 dager i året. Med andre ord... det er timelønna som er intressant, skal man ha et liv ved siden av.

Skiftarbeidere på den gamle arbeidsplassen (landbasert oljeraffineri) min lå på rundt 400-500 000. 18-25 åringer som jobber mindre enn 37,5 timer i uken gjennomsnittlig. Prosessoperatører.

 

Som sagt flere ganger før: 500 000 + i GRUNNLØNN offshore. Dvs at et par dager med dårlig vær og litt kursing på land ligger du LETT i 600 til 650-sjiktet.

Naboen min hadde 770 000 i 2009 (sjekket skattelisten nå), han er motormann offshore. Han er 2 uker på jobb, og så har han 4 uker fri hvor han er hjemme med familien. I tillegg må han på kurs en uke her og en uke der, men ikke mer enn kanskje 4 uker totalt iløpet av et år.

 

2 år vgs, 2 år lære.

 

NO PAIN, NO GAIN.

Naive akademiker! Velkommen til den virkelige verden

Endret av StAkkarr
Lenke til kommentar

Tja ... stilling som prosessoperatør innebærer kanskje ikke så alt for mange timene med arbeid i en snittuke, men når mye av det foregår på kvelds- og nattestid uten annet å ta seg til med enn å klø seg i skrittet og drikke kaffe kjenner i alle fall jeg at jeg har det greit per i dag. De fleste arbeidsgivere kaster ikke penger etter deg for moro skyld; det er gjerne en eller annen grunn til at man ser seg nødt til å betale høye lønninger.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til jobber på offshore, som IKKE krever noe komplisert høyere utdanning, som f.eks. ingeniør ? Kan man ikke jobbe med logistikk offshore ?

 

offshore kan være mye. tenker du på skipsfart eller rigg?

 

fullt mulig med erfaring og fagbrev eller lignende. les alle de titalls offshore trådene i Annen utdanning og Andre jobber fanene på forumet.

 

se på offshore forum, offshore.no, teknisk ukeblad/avis, maritimt forum, maritimt magasin, norsk skipsfart, skipsrevyen +++

Takk for tips.

Det kan egentlig være rigg og skipsfart, det har ikke så mye betydning, sålenge det ikke er på land.

Tenker på noe jobb sånn som ikke krever at du blir skitten på hendene og må bruke skutrekker til hverdag, eller risikere livet sitt på elektriske annlegg

(ikke ment som at det er noe negativt å være elektriker). så lenge et anlegg er driftsikker så kan du som privatperson bruke det uten problem. vi har strenge sikkerhetskrav og kanskje 5 % er arbeid med spenning på. i skipsfarten så er denne høyere.

Har f.eks. vurdert skipsfart og logistikk linjen men så spørs det om jobbene man får i etterkant kun er landbasert. Renhold som ble nevnt over her er jo sikkert et alternativ, men det er ikke en jobb som faller i min smak...

 

 

hba du har av utdanning? jente? kan ikke si at det er mye logistikk arbeid offshore og på seilende skip. dette er jo noe som skal loggføres med hva som sendes og om dette kommer fram til riktig person ombord. lettere å komme ut i skipsfarten da du bare trenger helseaattest, IMO 60 +ev utdanning. å ta maritim utdanning er veldig bra. noen starter som matros/kadett. eller som jeg ser flere plasser, able seaman. ikke alle mannskap er helt norske. ofte har du utlendinger til de dårligste jobbene med noen er veldig kunnskaprike så de kan ha høye stillinger. Solstad offshore er de som har flest nordmenn og forsøker å holde det sånn. nå har de jo flagget ut 6 (?) skip for å spare penger (nordmenn er veldig dyr i verden). ta sertifikat på truk, offshore kran og mindre kraner, mob kurs, røykdykker, lastestropp kurs, fallsikring, osv så har du mer å gå på. med kran så kan man også ha en fjernkontroll rundt magen så du slipper å ta i hydralikk spakene.

Lenke til kommentar
Hmmm... Det er ingen jobber som gir så høy lønn uten en beinhard utdannelse. Og alle de med bare vgs som sier at de tjener så mye er de med lang erfaring i bransjen, og som i tillegg jobber døgnet rundt. Alle kan tjene 600k ved å kjøre søppel 18 timer om dagen og 365 dager i året. Med andre ord... det er timelønna som er intressant, skal man ha et liv ved siden av.

Skiftarbeidere på den gamle arbeidsplassen (landbasert oljeraffineri) min lå på rundt 400-500 000. 18-25 åringer som jobber mindre enn 37,5 timer i uken gjennomsnittlig. Prosessoperatører.

 

Som sagt flere ganger før: 500 000 + i GRUNNLØNN offshore. Dvs at et par dager med dårlig vær og litt kursing på land ligger du LETT i 600 til 650-sjiktet.

Naboen min hadde 770 000 i 2009 (sjekket skattelisten nå), han er motormann offshore. Han er 2 uker på jobb, og så har han 4 uker fri hvor han er hjemme med familien. I tillegg må han på kurs en uke her og en uke der, men ikke mer enn kanskje 4 uker totalt iløpet av et år.

 

2 år vgs, 2 år lære.

 

NO PAIN, NO GAIN.

Naive akademiker! Velkommen til den virkelige verden

 

hvorfor er høy lønn så viktig? tjener ganske bra selv med å bare trekke idiot kabler for tiden. mannskapet på skipet sa at det var modig gjort. bare 1056 m som skal trekkes samtidig ned et trangt rør. 15m rør=2-3 timer. da jeg nærmer meg slutten av byggetida på et skip så blir det mye overtid og pengene strømmer inn. da vil jeg ha mer lønn for da stresser alle med å bli ferdig. ok lønn når man skal jobbe for hurtigruta ms Finnmarken. etter en feil som ikke skal gå ann å gjøre lengre så klarte de å sprenge en stor del av lyspærene sine ombord. samme dag skulle det komme middagsgjester som en velkommen tilbake til Finnmarken anledning. bare 20 typer pærer å velge mellom. hyggelig besetning da, men elendig mannskap mat. skiftet vell rundt 1500-2000 lyspærer på 24 timer. jeg har en bror som gjør det godt. han har ikke noe problem å få lønn. han gjør nesten samme jobben som meg. han runder alltid millioner hvert år. han er en ettertrakta skipselektriker med flere fagbrev og viktige kurs. bare ved å reise service på seilende skip og vere inspektør på et skip i kina gir gode penger. som alt annet i verden.

Lenke til kommentar

 

Siden du er gutt har du mulighet for en stor fordel: Jobbe med barn. Det er stor manko på mannlige arbeidere innen skole/barnehage/psykiatri ect så her er det muligheter for å få jobb rimelig enkelt.

 

Og hvor mye er en årslig lønn med fratrekket skatt på disse jobbene bli?

 

Og hvordan utdanning er det? :)

Lenke til kommentar

Jobb med noe du faktisk liker, og juster forbruksnivået ditt deretter.

Penger er ikke alt, og med tanke på hvor mye tid av livet du bruker på å jobbe vil du ikke angre om du faktisk velger noe du liker til tross for at du kanskje tjener 350k istedetfor 500k

 

Har lyst til å bli eiendomsmegler.

Problemet? Ufattelig masse ekstra studier, og har selv hørt at det er provisjonslønn - at man tjener det man selger. Høres også litt risky ut. Rett gjerne på meg om jeg tar feil!

 

Ellers så er det så mange som blir eiendomsmeglere for tiden.. Blir vanskelig å få en jobb da..

 

Ellers så var det derfor jeg lagde denne tråden, som en backup plan.

Lenke til kommentar

Men er en offshore jobb farlig, risky og ikke minst vanskelig?

Tenker at man da er ute på havet og lever farlig.

 

Men utifra alt dette;

hvordan ville en samle all informasjon her, og til slutt havne opp med en jobb etter det jeg startet med å spørre?

 

@Sitronsaft og stAkkarr, dere hadde gode argumenter. Interessant og lese det dere skrev.

 

Noen ideer, for om dere kan komme på noe dere er enige om, vil jeg tro det er ganske stort og bra. Om jeg kan putte det sånn :)

 

Ehh, ufattelig masse ekstra studier? Tre år på BI kvalifiserer i mine øyne ikke til det...

 

Forklar.

 

 

 

Edit: @Sitronsaft og stAkkarr, helst på land. Med lignende mengde jobb osv. Trenger ikke å være med familien 24/7, men 24/7 i tre uker så 24/7 vekk fra dem i tre uker.

Endret av JimmyGrudgie
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noen magisk formel for å tre ut i en lett/ikke risky/behagelig jobb med ekstremt høy lønn samme sekund du blir ferdig med VGS. Om det gjør det skal jeg love deg at nåløyet er så snevert at de øvrige reelle kandidatene kommer til å være deg overelegen på alle måter, en slutning jeg trekker av postene dine. Du vil ha en lett og behagelig jobb du kan få som 19 åring som gir deg høyere lønn enn selv mange mastergrader gir, men er ikke villig til å løfte en finger for det. Ta en utdannelse eller ta mindre attraktive jobber for å få arbeidserfaring, først da kan du ha en sjangse på disse drømmejobbene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...