chris300 Skrevet 24. februar 2012 Skrevet 24. februar 2012 Skal bestille en pc med 16gb ram. Stemmer det da at jeg kun trenger å gå for windows 64bit så vil den kunne bruke all ram`n? Holder det å kun kjøpe oem os når jeg kun skal ha det på en pc? Hvilket os er billigst å gå for som også støtter 16gb?
salamishit Skrevet 24. februar 2012 Skrevet 24. februar 2012 For å få utnyttet all ram'en må du ha 64 bit OS, siden 32 bit støtter bare maks 4 gb ram. Om jeg husker riktig så låser OEM os'et seg til hovedkortet ditt og kan derfor ikke brukes på andre pc'er.
nebrewfoz Skrevet 24. februar 2012 Skrevet 24. februar 2012 OEM-lisensen kan overføres til et nytt hovedkort dersom det gamle blir ødelagt. I slike tilfeller vil sannsynligvis ikke aktivering over internett fungere, men én telefon til Microsoft hver gang hovedkortet ryker burde vel være overkommelig for de fleste. Når det gjelder OS (64-bit), så er det vel vanskelig å slå "gratis": Det finnes hundrevis av Linux-baserte operativsystemer. MacOS X koster vel heller ikke mer enn $29, men lisensreglene setter klare begrensninger på hva slags HW du kan kjøre det på.
Olestokk Skrevet 24. februar 2012 Skrevet 24. februar 2012 OEM-lisensen kan overføres til et nytt hovedkort dersom det gamle blir ødelagt. I slike tilfeller vil sannsynligvis ikke aktivering over internett fungere, men én telefon til Microsoft hver gang hovedkortet ryker burde vel være overkommelig for de fleste. Når det gjelder OS (64-bit), så er det vel vanskelig å slå "gratis": Det finnes hundrevis av Linux-baserte operativsystemer. MacOS X koster vel heller ikke mer enn $29, men lisensreglene setter klare begrensninger på hva slags HW du kan kjøre det på. hackintosh er vel egentlig ikke helt 100% lovlig så hvis man allerede går den veien så er jo windows også gratis
chris300 Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Skrevet 24. februar 2012 Hehe.. Ja, tenkte å holde meg til windows og den lovlige delen.... Hvertfall på denne pc`n.. Takk for info
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå