Gå til innhold

Hybel i Fana, prisnivå?


Pyls

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Tenker å flytte til Bergen og gå et år på VGS der, og da på en skole i Fana-bydel (NGV). Lurer dermed på hva prisnivået på hybelleie i måneden der er på? Kan få med meg 2 andre jeg kan bo sammen med, eller er det mer gunstig å bo alene?

 

Jeg får kun borteboerstipend, og har tenkt å jobbe i sommerferien, men tror ikke jeg kan strekke meg mer enn til rundt 5000 kr leie i måneden. Er dette realistisk? Alt jeg finner på finn.no er små, og svært dyre enmannshybler.

 

Takk for alle svar ! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De til 5000-10000 er nok ikke hybler, men leiligheter. Vanlige studenthybler er på 7-15 kvm, og jeg regner med det er noe sånt trådstarter er på kikk etter. Det finnes i det hele tatt lite sånt i Fana, og hvis det er gode bussforbindelser til skolen vil det nok være mer fornuftig å bo nærmere sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei !

 

Tenker å flytte til Bergen og gå et år på VGS der, og da på en skole i Fana-bydel (NGV). Lurer dermed på hva prisnivået på hybelleie i måneden der er på? Kan få med meg 2 andre jeg kan bo sammen med, eller er det mer gunstig å bo alene?

 

Jeg får kun borteboerstipend, og har tenkt å jobbe i sommerferien, men tror ikke jeg kan strekke meg mer enn til rundt 5000 kr leie i måneden. Er dette realistisk? Alt jeg finner på finn.no er små, og svært dyre enmannshybler.

 

Takk for alle svar ! :D

Har du virkelig sjekket Finn? Du sier at du kan strekke deg til 5000. På finn.no ligger det en studioleilighet til 4500 kroner. Er det for dyrt?

 

Prøv forresten å ordne det slik at du slipper å skifte buss/bane. Bybanen går bare til Nesttun (fra sentrum altså). Du kan ikke ta Bybanen til f.eks. Sandsli. Kan du ikke skrive hvor du skal gå på skole da, så blir det lettere for noen lokalkjente å hjelpe deg?

 

EDIT: 4300 kroner faktisk...

Endret av Arne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kronglete å komme seg til Nordhahl Grieg med kollektivtransport. Da bør du i så fall skaffe hybel like i nærheten, f.eks. på Nordås hvor du kan sykle/gå til skolen.

 

Ellers finner jeg kun den som allerede er nevnt til 4300. Lenke.

 

Ellers går det jo forsåvidt greit med busser til Lagunen, og derfra er det knappe 5 min å gå til Nordahl Grieg, bare rett opp en bakke.

 

Men uansett, hvorfor gå på Nordahl Grieg? Den er helt ny og veldig fin, men den er alt for nymotens, omtrent alt av undervisning foregår på pc og jeg tror det er et lite sosialt miljø der. Vet ikke noe om kompetansenivået på lærerne.

 

I mine øyne er Langhaugen VGS helt klart Bergens beste VGS, vil anbefale deg å gå der. I utgangspunktet er det rundt 5 i snitt fra ungdomsskolen for å komme inn, men jeg gikk selv i klasse med folk med 4 i snitt som kom inn. Den ligger på Landås, og i det området er det langt større tilbud på hybler. Du kan uansett bo både på Nesttun og i sentrum, den ligger rett ved bybanestoppet på Sletten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er greit busstilbud til lagunen, og skolen på Sørås er den mest moderne videregående skolen i Hordaland, om ikke i hele Norge.

 

Miljøet er nok vel så sosialt der som andre steder, samtidig ligger nok det faglige nivået på elevene høyere på Nordahl Grieg, som følge av høyere karakterkrav for å komme inn.

 

Ellers vil jeg tro at det finnes lite billige leiligheter i området. Området har større eneboliger og rekkehus. Utleiedelene er typisk leiligheter i sokkel eller over garasje av en viss størrelse. Jeg har inntrykk av at man sikter mot leietakere som jobber i nærheten (offshorebedrifter, Telenor osv holder til i området, mot flyplassen).

Fantoftsområdet har nok flere leieobjekter i din prisklasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantoft/Landås har masse hybler ja. Det er jo studentbyer på Fantoft blant annet.

 

Angående skolen så skal jeg ikke si for mye om Nordahl Grieg da jeg ikke har gått der, men mitt inntrykk er at det er FOR mye pc, noe jeg mener er negativt. Kan i alle fall skryte ekstremt av Langhaugen. Ekstremt dyktige lærere og ufattelig bra miljø. Stor aula/kantine "takhøyde", som skolen selv skryter av. Jevnlige opptredener fra musikk- og dansklassene etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...