Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Må bo i byen, alene og ensom. Ingen å møte midt i uka.


Anbefalte innlegg

Hei. Bodde i perioden 2007-2010 i Molde, var både lærling og fast ansatt i denne perioden og hadde ingen problemer med å være alene.

 

2010-2011 gikk jeg skole for å vinkle utdanningen min mot en bedre retning.

 

Sept 2011 til idag er jeg lærling på en bedrift som driver med CNC maskinering. Jeg hadde fra mai til oktober i fjord kjæreste som ble litt for mye hodebry for meg (hun sleit med psyken og det tærte på meg) så det ble slutt.

 

Nå bor jeg på hybel i Molde igjen og føler meg ensom. Hybelen er flott, stuen er fullt møblert med 2 sofaer, tv + tv-bord og pc. Resten av hybelen er også kjempefin og velutstyrt. Så alt er i orden på den fronten.

 

Det jeg sliter med er det sosiale. Alle mine gode gamle venner bor 45-90 minutter unna, kan kjøre dit men det blir fort dyrt i lengden da det er både ferge og bensinutgifter på strekningene.

 

Helgene forsøker jeg å benytte sammen med venner, og det fungerer fint. Men det er fortsatt ukedagene jeg trenger sosialt samvær på. Jeg har forsøkt å vandre alene på byen men man møter ikke nye folk på den måten. Jeg har også sett meg rundt etter en hobby/aktivitet men jeg føler ikke noe passer for meg. Bading, kino og trening er ikke noe som interesserer meg, hvertfall ikke alene.

 

Så har dere tips til hvordan jeg kan hjelpe meg selv å bli sosial hadde det vært fint. :)

 

Postet av anonym: 0a079a3fc98f3f635a38b67747b7b15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg få spørre om du ikke ble kjent med noen i perioden 2007-2010? Noen fra læring- og arbeidsplassen din, eller noen utenom? Er dette folk som du kunne tatt opp igjen kontakten med?

 

Molde, likså andre byer i Norge, har flere 'kanaler' å bli kjent med folk igjennom. Én måte er jo å vandre gatelangs, og er man heldig kan man møte på mange hyggelige, interessante og oppegående folk. Men dette antar jeg har både med på hvilket tidspunkt du vandrer ute, og hvor du vandrer.

Foruten det er det jo f.eks mulig å bli kjent med folk gjennom interesser. Er det en sport du liker å drive med? Hva med lag/foreninger (her ligger det visst en liste over sånt)? Uten at jeg vet hvor gammel du er; hva med Multi (Molde multikulturelle ungdomsklubb)? De oppgir 16-25 år. Internasjonal Café går det visst også an å ta seg en tur innom.

Har du fått med deg innflytterdagen?

Lenke til kommentar

Vet MSI; treningsgruppa for høgskolen i Molde har mange arrangementer. Hvorfor ikke ta en telefon og høre om du kan bli med selv om du ikke studerer? (Hvis ikke kan du jo alltids betale semesteravgift og bli med på denne måten.)

 

Molde har vel rykte på seg for å være en innesluttet by med lite å finne på, men hvis du skruver litt om interesser og slikt, kanskje jeg kommer på noe du kan finne på.

Quiz på Kompagniet er jo hver onsdag. Ta med en kamerat eller to og slå av en prat med andre deltagere i pausen osv.

 

Edit: Meld deg som frivillig under Jazzfestivalen. Da får du møtt mange mennesker som du forhåpentligvis kan holde kontakten med etter festivalen er over.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg har fått litt tid til å tenke siden igår.

 

Nå om dagene så sover jeg veldig mye. Legger meg 21:00 (sovner 22:30 ca) og står opp 5:30.

Etter jobb sover jeg en til to timer.

 

Utover det så gjør jeg ingen ting produktivt annet enn å lage middag og rydde bittelitt mer enn jeg roter. Resten av tiden går på TV-serier og enkle turbaserte spill. Kan være fordi jeg var på storlan i helga (gymsal med 360 pc-er og 400 besøkende), oppe til 5 på natta osv.. Håper jeg har mer energi over helga.

 

Ellers så prøvde jeg igår å dra på noe de kaller møteplassen, men døra var stengt selv om det var onsdag og midt i "åpningstiden". Sender sms før jeg drar neste gang.

 

Vurderer også å dra alene på bading, enten for å slappe av der eller kanskje møte folk. Problemet er at kroppen min er så svær. Egentlig ikke store hinderet for at jeg drar dit, men heller et hinder for å bli sosial med andre.

 

Har også tenkt på spaserturer i de løyper som finnes lokalt når snøen er borte. NOE må jeg finne på, for ellers blir jeg gal.

 

Og før jeg glemmer det, jeg er mann 22, har bil og har ingen problemer med å reise noen km om dagen.

 

Skunkish: Har ingen spesiell hobby jeg ser for meg å passe inn i. Har bil, men bryr meg ikke om å skru. Liker ikke dansing, har anlegg i bilen men interesserer meg ikke så mye at jeg drar på treff for det.. And the list goes on.

 

Samara: Faktisk var jeg veldig passiv disse årene, jeg var 17 da jeg flyttet ut til byen for første gang og hadde ikke samme behovet for å være sosial på den tiden. Folkene jeg kjente over nett og forumet mitt på 300 medlemmer var sosialt nok for meg da.

 

Vandring rundt på gata har ingen effekt her i byen, her skal alle noe når de er ute så de har ikke tid.

 

Molde multikulturelle ungdomsklubb ligner veldig mye på møteplassen for ungdom, samme lokale blir brukt, kanskje de har byttet navn og tid? Må lese litt mer om dette.

 

Innflytterdagen er i september etter hva jeg har lest, litt lenge til.

 

Vet ikke om MSI er noe for meg, prøvd idrett for å få kontakt før for noen år siden og det var dårlig effekt for meg.

 

Skal forhøre meg om å være frivillig i jazzen med en jeg kjenner som har vært det. Om det er mulig å bli kjent med andre der så skal jeg vurdere det.

 

 

Takk for flotte innslag folkens! Satser forresten på bading til helgen, eventuelt møte gamle klassekamerater om de har noe på gang.

 

Postet av anonym: 0a079a3fc98f3f635a38b67747b7b15b

Lenke til kommentar

ZarGate, altså? Forholdsvis vellykket i år også, virket det som :)

 

Syns det var dårlig at ikke Møteplassen var åpen når de skulle være det. Du vet ikke om det var en spesiell anledning til at de ikke var åpne akkurat i går, da?

 

Både Møteplassen og Multi holder til på Suburban, ja. Sistnevnte er mer "hobbystyrt" og har blant annet rom lenger opp ved siden av OlaFoto.

 

Frivillig under Jazzen er absolutt å anbefale, hvis du ikke er på ferie. Kanskje du får oppdrag som sjåfør ("Driving Miles")? ;) Norah Jones kommer visst på besøk i år, også.

 

Har du vært på Huset, forresten? Er usikker på hvilke aldre som gjelder der.

 

Og du; vandring i byen har, som jeg skrev tidligere, effekt hvis du er der på riktig tidspunkt og møter de riktige folkene. Men at sentrum er rimelig dødt er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Hvis noen skal prate med deg (jeg bor i Molde selv) i sentrum, så må det nok være mellom kl 01:00 og 03:30 natt til søndag.

Tangenten har jo dart og billiard. Molde bowlingklubb kunne du kanskje vurdert å melde deg inn i, hvis du er interessert i slikt? Virker som en grei og inkluderende gjeng. Vet lite om geocaching, men du kan jo søke litt på det og se om det er noe for deg. Slik jeg har forstått det så er det GPS-basert leting etter utplasserte "skatter" i naturen. Fin måte å få trim på, samtidig som du kan være så heldig å møte på andre "skattejegere".

 

Edit: Jeg er forresten på jakt etter turbaserte spill selv. Hvilke er det du spiller?

:)

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Var på ZG ja, blir bare bedre og bedre. Jeg prøver å strekke grensene mine, dette gjør jeg ved å melde meg på arrangementer og seminarer for fagorganiserte igjennom LO (FYKO eks), er jeg heldig blir jeg med på trinn 2 i mai der jeg skal opp på talerstolen, noe som blir helt nytt for meg.

 

Jeg deltok også på smoothiecompo på ZG. Synd de lagde den med en ny vri. Nå skulle vi drikke mest mulig dritt, og de hadde oppi levende larver og sirissser. Så om du ser "han med FYKO skjorta" på en video fra ZG så er det meg.

 

Med turbasert mente jeg Paper Mario TTYD på Gamecube som egentlig er et RPG, og poker night at the inventory. Var litt enklere å kalle disse turbasert..

 

Om jeg ikke skal noe annet i jazzuka så kan det godt hende jeg melder meg på.

 

Geocaching høres morsomt ut men kroppen min egner seg dårlig i terreng, turstier og veier går, men klatring i ulendt terreng holder jeg meg unna.

 

Vet dere om gode turstier/veier nær molde der jeg kan møte andre når snøen har smeltet?

 

Svarene jeg har fått fra dere har gitt meg håp om at det faktisk er mulig å finne folk i byen. Det er jeg veldig takknemlig for.

 

Postet av anonym: 0a079a3fc98f3f635a38b67747b7b15b

Lenke til kommentar

Vel, jeg trives kjempegodt på jobben, gjør meg kjent med de jeg omgås med daglig der og har ingen problemer med det sosiale der. Er middels beskjeden og er ikke så spesielt kjent med mulighetene i byen. Fra min side er Molde by en tørr by for en i min alder der du må ha venner i byen fra før for å få flere venner.

 

Nå som jeg har fått høre fra flere som kjenner Molde så er det åpenbart at jeg mangler bare å få muligheten foran meg, enten ved at jeg gjør noe selv eller at andre går bort til meg. Prøver som sagt å strekke grensene mine, jeg hopper i utfordringer på jobben og har i større grad gjort ting på impuls, og mindre planlegging.

 

Møtte også på ei søt ei på nettet igår som jeg chatter med. Synd hun bor så langt borte. Dagene er blitt mer fargerike siste uken og sola står lengre oppe på himmelen og lyser over fjellene. Alt dette gjør meg mer og mer motivert til å ta tak i de problemer og mangler jeg har foran meg. For jeg vil så gjerne trives i denne byen, selv om jeg nå til dags kaller den for en møkkaby.

 

Postet av anonym: 0a079a3fc98f3f635a38b67747b7b15b

  • Liker 2
Lenke til kommentar

..eller "rævvaby", på Eggens vis ;)

Syns det er flott at det virker som at du, i alle fall forholdsvis, trives generelt i Molde. Sånn mtp jobb, stedet i seg selv osv.

 

Kan du ikke prøve å søke om det finnes organisasjon eller klubb for noe du interesserer deg for? Kanskje noen av kollegaene dine vet om noen? Interesser eller andre holdningspunkt (f.eks religion) er et godt sted å begynne når man ikke kjenner folk på et sted.

 

Turstier i Molde: Kanskje opp og rundt Nonsmyra (bak Hatleliblokka, mot Moldemarka) kan være noe? Grønneset (Skåla, opp på 'Steinen')? Julsundet eller Bud (sistnevnte har jo en fin kyststi, men er jo et lite stykke å kjøre til)? Stikk ut-turer (disse varierer jo i vanskelighetsgrad og reise)? Sjansen for å møte folk på disse er jo størst når været er varmere og fint, men..

En fin sommerdag på Hjertøya er også å anbefale.

 

(Hvis du dumper borti meg om jeg er i sentrum en dag, så slår jeg gjerne av en prat :) )

Lenke til kommentar

Samara: Klubber, organisasjoner osv.. finnes det lite av som interesserer meg. Jeg er kjedelig på det området.

Ellers så er det en kollega jeg kunne tenkt meg å vært med ute på byen, men først må jeg få noe annet småtteri på plass.

Turer i skog og mark er planlagt når snøen har smeltet. Jeg SKAL gå turer, både for å møte folk og for å trimme.

Har vært på hjertøya en gang da jeg gikk skole, kan godt ta meg en tur en fin sommerdag. (går det båt dit nå, etter at stormen tok hjetøya-båten)

Vet ikke om jeg klarer å møte deg, vet ikke helt hvorfor, men jeg er litt folkesky, samtidig så er du jo en totalt fremmed for meg, ikke vondt ment men jeg er for sjenert og beskjeden til å bare avtale med noen å møtes på grunn av en slik tråd.

 

Minus: Tur på skaret høres fint ut, vet ikke om jeg vil møte kollegaer oppe i 40+ alderen, ikke helt min aldersgruppe :)

 

Takk for flotte råd folkens, rydder litt på hybelen nå for å få det hjemmekoselig. Ikke så mye som skal til, men det må gjøres. Har også sendt SMS til møteplassen, venter på svar.

 

Postet av anonym: 0a079a3fc98f3f635a38b67747b7b15b

Lenke til kommentar
Samara: Klubber, organisasjoner osv.. finnes det lite av som interesserer meg. Jeg er kjedelig på det området.

Er du sikker på at det ikke er noe du kan interessere deg for? For det finnes så mange forskjellige.

Turer i skog og mark er planlagt når snøen har smeltet. Jeg SKAL gå turer, både for å møte folk og for å trimme.

Turer er absolutt fint, og de kan jo velges etter hva som passer en best. Disse turbøkene er egentlig veldig fine, og så kan du jo følge med på Stikk Ut :)

Har vært på hjertøya en gang da jeg gikk skole, kan godt ta meg en tur en fin sommerdag. (går det båt dit nå, etter at stormen tok hjetøya-båten)

Båten sank jo, men jeg regner med/håper de får på plass en ny båt til sommeren. Husker ikke når båten begynner (/begynte) å gå, men tror det er nærmere sommertid.

Vet ikke om jeg klarer å møte deg, vet ikke helt hvorfor, men jeg er litt folkesky, samtidig så er du jo en totalt fremmed for meg, ikke vondt ment men jeg er for sjenert og beskjeden til å bare avtale med noen å møtes på grunn av en slik tråd.

Her misforstod du meg. Jeg sa det mer som at "hvis du dumper borti meg", sånn tilfeldig liksom (og for å understreke at, til tross for dårlige odds, så går det faktisk an å bli kjent med folk man møter i byen også). Jeg mente ikke å avtale..

Endret av Samara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...