Gå til innhold

[Løst] Hvordan bremse en roterende aksel?


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg har en vevspole, noe sånt som dette : post-79688-0-60672600-1329168376_thumb.jpg

 

 

Oppå spolen har vi en arm ut (som selvfølgelig ikke skal være en Legokloss). I denne løse armen er det festet en senterakse som vil rotere i takt med armen i det vi drar ut tråd fra spolen. Denne senterakselen ønsker vi å kunne bremse på komando ved hjelp av en elektrisk styrt bremsekloss eller noe sånt.

 

Vi skal ha 8 slike spoler, så tingen bør ikke være så dyr. Det kreves ikke mye kraft, men ganske stor hurtighet. Noen som har noen forslag til meg? =)

Endret av r2d290 waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nylon og bommul tror jeg blir brukt. Vi bruker en trådsensor fra Eltex for å legge merke til når tråden ikke lenger beveger seg (ja, det er en industritekstilsensor, men vi håper det vil fungere likevel).

 

Kunne du gitt litt nermere info om denne bremsen? Link?

Endret av r2d290 waits for alice
Lenke til kommentar

Åhh, da har du muligens missforstått litt. Er ikke tråden i seg selv jeg skal bremse. Den håper jeg stopper opp relativt momentant når den tingen som drar i tråden slutter (momentant) å dra.

 

Problemet er at når jeg drar fort oppover i tråden, vil den roterende armen sitt treghetsmoment gjøre at armen fortsetter å spinne av seg selv. Det er jo igrunn bare meningen at den skal spinne som et resultat av at jeg drar opp tråden. Hvorfor jeg skal gjøre dette, står nermere beskrevet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1416226

 

Dette er en modul av tre som skal være på en tekstilvevstol som vi skal automatisere. Modulen jeg jobber med her har ansvar for å gi ut tråd fra 8 spoler, sende det gjennom en trådsensor som sier ifra når det er tomt for tråd på en av spolene. Videre går disse 8 trådene ned til venstre siden av veven, der en modul "plukker frem" en av de 8 tråden, slik at en griper som kommer fra høyre siden av veven (mot venstre) kan komme bort å hente tråden, for så å legge den gjennom varpetrådene :)

Lenke til kommentar

nei nei ..sjønner problemet.:blush: har faktisk hatt en maskin som laget slike spoler.

normalt sett burde det beste vert og ha konede spoler...da hadde du bare trengt et trådøye og en enkel friksjonsbrems. om det ikke trekkes ut mye garn av gangen, kan det kansje være nokk med litt friksjon på selve armen og.

Lenke til kommentar

hm.. bremse enheten må bli på undersiden av der trådspolen sitter. og bruke noe slik som dette

http://w2s.solenoids.com/ledx/ds/LXEZR/LXEZR2e.lasso?pcode=L314

den må da trykke på en liten "bremseskive" som du monterer på undersiden av akslingen som går opp til trådføreren???

bruke mange magneter limt fast til ei rundt plate av treverk f.eks, men magnetene må vere felt ned (innfelt) i plata og limt eller skrudd fast. solenoid vil jo danne magnetfelt med at en strømførende leder passerer spolen. denne lederen kan styres via en bryter eller et impulsrele/1p styre relee. da blir det en eletromagnet. faktisk så kan man bruke en vanlig metalplate til bremseskive også.

Lenke til kommentar

hm.. bremse enheten må bli på undersiden av der trådspolen sitter. og bruke noe slik som dette

http://w2s.solenoids.com/ledx/ds/LXEZR/LXEZR2e.lasso?pcode=L314

den må da trykke på en liten "bremseskive" som du monterer på undersiden av akslingen som går opp til trådføreren???

Ja, planen er å ha en metallskinne under disse spolene, og den roterende senteraksen skal gå gjennom denne metallskinna. Bremsen vi kommer opp med skal som du sier stå på undersiden her ja. Så, dette blir nesten som en lineær aktuator da? En sylinder som blir dyttet frem og tilbake med høy hastighet? Feste på en brems her ja, det hadde jo ikke vært så dumt. Akk, jeg er for vandt til å tenke at jeg skal ha et ferdig produkt som kan gjøre alt for meg :p

 

 

hm.. bremse enheten må bli på undersiden av der trådspolen sitter. og bruke noe slik som dette

http://w2s.solenoids.com/ledx/ds/LXEZR/LXEZR2e.lasso?pcode=L314

den må da trykke på en liten "bremseskive" som du monterer på undersiden av akslingen som går opp til trådføreren???

bruke mange magneter limt fast til ei rundt plate av treverk f.eks, men magnetene må vere felt ned (innfelt) i plata og limt eller skrudd fast. solenoid vil jo danne magnetfelt med at en strømførende leder passerer spolen. denne lederen kan styres via en bryter eller et impulsrele/1p styre relee. da blir det en eletromagnet. faktisk så kan man bruke en vanlig metalplate til bremseskive også.

Må innrømme at jeg ikke skjønte hva du skulle frem til med magneter og plate av treverk :( Og heller ikke dette med å styre den med impulsrele/1p styrerelee. Og... heller ikke det med metallplate som bremseskive :p

Kan du vennligst utdype deg? :)

 

 

skal spolen ha muligheten til å gå i revers?

 

denne armen. er den fast i akselen eller løs?

Spolen i seg selv skal ikke bevege seg i det hele tatt. Spørsmålet er vel heller om den roterende armen oppå (og også senterakselen som går gjennom spolen) skal kunne rotere begge veier. Hmm, ikke tenkt helt at dette er en relevant problemstilling, men etter litt ettertanke er vel det en fordel ja. For, tråden kan jo bli spunnet opp enten med eller mot klokka, og noen spoler har ulik bunn og topp (noen har en slags fot på ene siden så den kan stå). Så, med mindre det finnes en veldig fast standard på hvilken vei tråden blir spunnet opp på, er armen nødt til å kunne gå begge veier. Hva tenkte du på egentlig?

 

armen sitter fast i akselen, og akselen er løs. Med andre ord vil både aksel og armen rotere "av seg selv" når noe drar i tråden. Forøvrig skal denne roterende akselen sitte inni et kulelager, der utsiden av kulelageret skal "festes" til spolen som altså ikke beveger seg.

 

Herregud, jeg må lære meg å formulere meg bedre ^^

 

 

Edit: har ikke sett på electrical clutches, men det høres ut som et veldig fint ord :D Skal ta en titt.

Endret av r2d290 waits for alice
Lenke til kommentar

jeg tenkte at siden akselen er løs så vil kanskje armen svinge videre eller tilbake igjen når man stopper å dra i tråden. skal dette brettet med spoler stå på høykant eller liggende. det har litt å si.

 

det med magneter var ment som en elektromagnet som trekker seg inntil metalplata. metallplata er sveist fast til akselen. ved å slå av å på strømmen som driver elektromagneten så kan du bruke den som brems. magneten så selvsakt ha noe tung på seg for å unngå at den går rundt istendenfor. alt ettersom hvor sterk du drar i tråden. søk litt på elektromagnet du. skraphandlere bruker sånt til å flytte metall fra sted til sted. de slår på strømmen å så trekke til seg metallet og av for å miste metallet. trenger faktisk ikke en solenoid.

 

men du har jo funnet løsningen din.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet en mulig løsning ja, men er åpen for alt =) Tro meg, vi har hatt mange forkastede løsninger, og ikke umulig at det kommer fler. Løsningen din har i allefall den fordel å være billig. Forsto nå hva du mente. Eneste jeg kanskje kan se som et problem er at plata som skal festes til akselen kanskje blir unødvendig tung, altså mer trehetsmoment, som vil gjøre det tyngere å dra i tråden. Men igjen: jeg liker ideen og skal drøfte den. Forslaget skal i det minste få plass i "forkastede løsninger" om ikke annet :D

 

Ja, som du sier: armen vil fortsette å svinge videre når man stopper å dra i tråden. Hadde den ikke gjort det, hadde jeg ikke trengt noen brems i det hele tatt =)

 

Planen er å ha spolene på høykant. Det kommer av at det er sånn det må bli for å få plass til alt sammen (vi har et veldig begrenset arbeidsområde), også har vi ikke funnet noen store ulemper med at de står.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...