Gå til innhold

grei pumpehagle?


Anbefalte innlegg

Hallo :) eg tenker på ei pumpehagle som skal brukast for det meste til leirdueskyting. det skal være mest mogleg skudd i magasinet, og hagla skal være driftsikker, men ikkje for dyr :) er det noen som har eit innspill? har sett litt på mossberg 590A1, med 9 skudd tot. men fant ingen som inportete den til norge.

 

takk for alle seriøse svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@MeBerg den er da ulovlig på jakt men ikke nødvendigvis ulovlig å eie.

 

men over 5+1 er ikke lov i Norge lenger

 

 

@TS, skulle jeg absolutt ha kjøpt ei pumpe i dag, ville jeg helt klart ha kjøpt ei benelli Nova/SuperNova. (har selv ei Rem 870)

 

men til leirdue er det jo o/u eller evt halvauto som gjelder.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

stich_it: Fra http://lovdata.no/cg...10909-0930.html

 

 

§ 1. Forbudte skytevåpen

 

 

c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.

 

 

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

 

§3 c sier:

 

§ 3. Godkjente halvautomatiske hagler

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

Endret av Cardinal
Lenke til kommentar

og første ledd begynner med å si at det gjelder halvautomatiske hagler.

 

etter bokstav d står det også:

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

Som uansett åpner for muligheten til å eie slike våpen.

 

kan det være vi ender med en liste som sier hvilken slike hagler som er tillatt, ikke ulikt listen for tillatte halvautomatiske rifler?

Endret av stich_it
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda det står det, men det står j**lig klart i §1 at det også gjelder pumpehagler.

 

Og joda, POD kan gi deg lov men meg bekjent er det en helt teoretisk problemstilling da de så vidt jeg vet ikke benyttet seg av den muligheten.

 

hvilken begrunnelse vil du bruke i søknaden? Hvorfor har du behov for den?

Lenke til kommentar

XXL har med jevne mellomrom tilbud på denne: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/hagler/weatherby-pa-08-synthetic-26-12-76-66-cm-1059549

Da koster den som regel 1490 kroner.

 

Det er en kopi av Remington 870, men bedre etter min mening. 870 har en tendens til å bråke litt/rasle i fortreet, noe som gjør den litt uegna til å smyge på gås o.l.

PA-08 er helt lydløs i mekanismen og er like bra bygd som Remington 870.

Den tar 5+1 om du tar ut plomberingspinnen og har like bra, om ikke bedre aksjon enn 870 har.

Bra rekylopptak og et bra avtrekk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...